MILADکپی
رزرو بلیط پرواز از هر نقطه ایران به مشهد با تخفیف ویژه ولادت امام رضا(ع)
رزرو بلیط هواپیما مشهد
MILADکپی
رزرو هتل با تخفیف 200 هزار تومانی ویژه ولادت امام رضا(ع)
رزرو هتل های مشهد
آشنایی با کلاس های پروازی و نحوه انتخاب هنگام رزرو بلیط

آشنایی با کلاس های پروازی و نحوه انتخاب هنگام رزرو بلیط

نظر:

رزرو بلیط هواپیما مشهد

همان‌طور که در خرید بلیط هواپیما مشخص کردن مواردی مانند تاریخ سفر، تعیین مبدا و مقصد مهم است مورد با اهمیت دیگری هم وجود دارد که آن مشخص کردن نوع کلاس بلیط پروازی است. کلاس پروازی بلیط شما با نوع خدماتی که در طول سفر در هواپیما به شما ارائه می‌دهند مرتبط است. در واقع همه‌ی صندلی‌های موجود در یک هواپیما باهم برابر نیستند و بر اساس کلاس پروازی و کد مشخص تقسیم‌بندی می‌شوند؛ بنابراین همه‌ی افرادی که در یک هواپیما هستند قیمت‌های متفاوتی برای خرید بلیط های خود بر اساس نوع کلاس پروازی پرداخته‌اند. برای آگاهی از نوع خدمات کلاس‌های پروازی و تفاوت آن‌ها در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 انواع کلاس های پروازی و تفاوت آن ها

کلاس‌های پروازی بلیط هواپیما بر اساس نوع خدمات ارائه شده در طول سفر، نوع صندلی‌ها و هم‌چنین نوع امکانات به 3 دسته تقسیم می‌شود؛ که شناخت این کلاس‌های پروازی می‌تواند با توجه به بودجه‌ی خود و هم‌چنین کوتاه یا طولانی بودن مسیر پرواز به‌به انتخاب شما کمک کند.

کلاس پروازی فرست کلاس (درجه یک):

کلاس پروازی فرست کلاس از محبوبیت زیادی در بین افراد سرمایه‌دار بر خوردار است در واقع گران‌ترین نوع کلاس پروازی متعلق به همین کلاس است. با توجه به گران بودن بلیط این کلاس، خدمات رفاهی که در طول سفر به مسافران ارائه می‌شود متفاوت‌تر و لوکس‌تر از سایر کلاس‌های پروازی است. این امکانات شامل صندلی تک نفره با قابلیت تنظیم زیر پا، مبله، اتاقک مانند و به صورت خصوصی است و هم‌چنین دارای تلویزیون، لپ‌تاپ و اینترنت می‌باشد. در این کلاس پروازی از نظر پذیرایی بهترین نوع غذاها با منوی غذایی متفاوت سرو می‌شود. انتقال مسافران به هواپیما به صورت جدا صورت می‌گیرد و هنگام سوار شدن به هواپیما همیشه جزو آخرین مسافران هستند.

کلاس پروازی بیزنس (تجاری):

این کلاس پروازی در مقایسه با کلاس پروازی اکونومی، دارای خدمات رفاهی بیشتری هست و سطح امکانات رفاهی که به مسافران ارائه می‌کنند به اندازه‌ای رضایت بخش است که بسیاری از ایرلاین های هواپیمایی در جهان نیازی به داشتن بخش فرست کلاس در هواپیما را حس نمی‌کنند.

مسافران بیزینس کلاس می‌توانند از خدمات ویژه‌ای در بخش دریافت کارت یا چک این برخوردار باشند و هم‌چنین، مسافران این کلاس در هنگام سوار شدن به هواپیما نیازی به ایستادن در صف ندارند؛ و این مسافران چون دارای اولویت هستند زودتر از بقیه‌ی مسافران سوار هواپیما می‌شوند.

کلاس پروازی اکونومی (اقتصادی)

همان‌طور که از نام این کلاس پیداست کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی جزو اصلی‌ترین و ارزان‌ترین پروازها در جهان است و هم‌چنین دارای بیشترین مسافر می‌باشد. این کلاس پروازی به کلاس اتوبوسی یا مسافرتی معروف است. هزینه‌ی بلیط این کلاس پروازی جزو ارزان‌ترین بلیط ها در بین کلاس‌های دیگر است، صندلی‌های هواپیما در این نوع کلاس با فاصله‌ی کم از هم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در کلاس پروازی اقتصادی امکانات اولیه برای مسافران وجود دارد و ارائه خدمات دیگر بستگی به مقصد و نوع ایرلاین مربوطه می‌باشد.

 تفاوت انواع کلاس‌های پروازی در چیست؟

یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های انواع کلاس‌های پروازی[فرست کلاس، بیزنس کلاس، اکونومی کلاس] در قیمت آن‌ها می‌باشد. هر کدام از کلاس‌های پروازی خدمات متفاوتی را در سفرهای هوایی به مسافران ارائه می‌دهند با توجه به افزایش قیمت در بلیط ها، این خدمات با کیفیت‌تر می‌شوند. تفاوت دیگر کلاس‌های پروازی در نوع صندلی‌های هواپیما، کیفیت پذبرایی بالا به انتخاب خود مسافر و هم‌چنین امکانات رفاهی موجود در هواپیما است. با توجه به نکاتی که در بالا گفتیم در پروازهای طولانی، نوع کلاس پروازی اهمیت زیادی دارد چون هرچه کلاس پروازی بالاتر باشد مسافر سفر راحت و لذت بخشی را تجربه خواهد کرد.

راهنمای انتخاب کلاس پروازی در های تیکت

با توجه به آگاهی شما در مورد کلاس‌های پروازی و هم‌چنین تفاوت این کلاس‌ها با هم می‌دانیم که اکثر ایرلاین­ها همه‌ی این کلاس‌های پروازی را دارند اما ما به شما توصیه می‌کنیم که برای خرید بلیط هواپیما با هر کلاس پروازی از طریق سایت‌های تیکت اقدام کنید. سایت‌های تیکت  امکان انتخاب میان کلاس‌های پروازی را با توجه به بودجه و سلیقه شما مسافران عزیز فراهم می‌کند.

برای خرید بلیط هواپیما با کلاس پروازی اکونومی و بیرنس کلاس از سایت‌های تیکت به صورت زیر عمل کنید:

  1.  ابتدا وارد صفحه‌ی اصلی سایت‌های تیکت شده و بعد از انتخاب گزینه‌ی بلیط هواپیما، با توجه به داخلی یا خارجی بودن پرواز خود، مبدا و مقصد را انتخاب کنید.
  2.  سپس تاریخ پرواز خود را از بخش تقویم انتخاب کرده و هم‌چنین تعداد مسافران را بر اساس کودکان و بزرگ‌سالان وارد نمایید.
  3.  سپس در قسمت جستجوی پروازها، لیست پروازها به شما نشان داده می‌شود؛ و شما در قسمت نوع کلاس پروازی می‌توانید کلاس پروازی اکونومی و یا بیزنس کلاس را انتخاب کنید.
  4.  بعد از اتمام این مراحل و وارد کردن همه‌ی اطلاعات مسافر به طور کامل، گزینه‌ی تایید را انتخاب کنید که در این حالت صفحه‌ای باز شده و همه‌ی اطلاعات وارد شده در آن نمایش داده می‌شود.
  5. در مرحله‌ی آخر با پرداخت بهای بلیط با توجه به نوع کلاس پروازی، بلیط برای شما فعال می‌شود.

کلاس‌های پروازی شرکت‌های هواپیمایی مسافربری ایران

در شرکت‌های هواپیمایی ایران به دلیل عدم وجود زیرساخت و هم‌چنین کوتاه بودن مسیرهای داخلی پروازها، ساختن هواپیماهای فرست کلاس (درجه‌یک) مقرون به صرفه نیست؛ زیرا این کلاس از هواپیما در مسیرهایی که طولانی هستند کاربرد بیشتری دارد بنابراین این کلاس در هیچ یک از مسیرهای داخلی ایران کاربرد ندارد. در شرکت‌های هواپیمایی ایران دو کلاس پروازی، بیزنس کلاس و کلاس اکونومی وجود دارد؛ که در زمان خرید بلیط در یک بخش از سامانه‌های ایرلاین های هوایی به این دو کلاس پروازی اشاره شده است و شما می‌توانید یکی از آن‌ها را با توجه به آگاهی خود انتخاب کنید و هزینه‌های متفاوتی برای سفر خود بپردازید.

برای آشنایی بیشتر با کلاس های پروازی آسمان ایر و ایران ایر مقالات زیر را مطالعه کنید:

کلاس پروازی هواپیمایی آسمان

کلاس پروازی هواپیمایی ایران ایر

تمام خطوط هوایی شرکت‌های هواپیمایی ایران دارای کلاس‌های پروازی مختلف است و هرکدام از آن‌ها امکانات متفاوتی را ارائه می‌کنند

کلاس پروازی

نام شرکت هواپیمایی

فرست کلاس، اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی ایران ایر

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی ماهان

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی زاگرس

فرست کلاس، اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی معراج

اکونومی کلاس

هواپیمایی آسمان

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی ایران ایرتور

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی کیش ایر

اکونومی کلاس

هواپیمایی آساجت

اکونومی کلاس

هواپیمایی تفتان

اکونومی کلاس

هواپیمایی آتا

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی پارس ایر

اکونومی کلاس

هواپیمایی سپهران

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی آوا ایر

اکونومی کلاس

هواپیمایی تابان

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی وارش

اکونومی کلاس

هواپیمایی کارون

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی قشم ایر

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی کاسپین

فرست کلاس، اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی پویا

اکونومی کلاس

هواپیمایی ساها

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی یزد ایر

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی اروان ایر

اکونومی و بیزنس کلاس

هواپیمایی فارس ایر

اکونومی کلاس

هواپیمایی چابهار

اکونومی کلاس

هواپیمایی فلای پرشیا

کدهای اختصاصی انواع کلاس‌های پروازی

شرکت‌های هوایی برای هر هواپیما یا خط هوایی از کدهای اختصاری روی کارت پرواز برای نشان دادن کلاس‌های پروازی استفاده می‌کنند. این کدها به سیاست‌ها و استانداردهای خطوط هوایی بستگی دارد و امکان دارد در هر خط هوایی متفاوت باشد اما در بسیاری از موارد این کدها در همه‌ی خطوط هوایی استاندارد و یکسان هستند که در جدول زیر به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع کلاس‌های پروازی

کدهای اختصاصی

کلاس پروازی فرست کلاس

A،F،P

کلاس پروازی تجاری یا بیزنس

R،D،J

کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی

O،Y،N،Q،S،W،B،H،L،K،M

پریمیوم اکونومی کلاس

E

نگاهی آخر به کلاس‌های پروازی بلیط هواپیما

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی قیمت بلیط هواپیما تأثیر می‌گذارد نوع کلاس پروازی انتخابی است. شما می‌توانید با توجه به دور یا نزدیک بودن مقصد پروازی خود نوع کلاس را انتخاب کنید در صورتی که مقصد سفر نزدیک است می‌توانید بلیط هواپیما اکونومی بگیرید ولی اگر قرار است شما طولانی مدت در هواپیما حضور داشته باشید و اگر به دنبال تجربه سفر راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر هستید بهتر است بلیط هواپیمای بیزنس کلاس خریداری کنید.

پاسخ به سوالات شما

آیا در پروازهای داخلی ایران کلاس پروازی کلاس فرست (درجه یک) وجود دارد؟

خیر، در پروازهای داخلی ایران فقط دو کلاس بیزنس و اکونومی وجود دارد. ولی در پروازهای خارجی شما می‌توانید بلیط فرست کلاس تهیه کرده و سفر راحتری داشته باشید.

آیا اندازه بار مجاز در همه‌ی کلاس‌های پروازی یکسان است؟

در پروازهای داخلی کدام یک از کلاس‌های پروازی دارای خدمات با کیفیت و بیشتری هستند؟

رزرو هتل های مشهد

ثبت نظر

پربازدیدترین ها
mostPopularItem

نظر:30

1402/10/20

در صورت جا ماندن از پرواز چه کنیم؟

mostPopularItem

نظر:30

1402/10/20

پرواز بیزینس کلاس چیست؟

mostPopularItem

نظر:

1402/10/25

بار مجاز هواپیمایی کیش ایر

mostPopularItem

نظر:1000

1402/10/03

اطلاعات پرواز فرودگاه ساری

mostPopularItem

نظر:30

1402/10/20

میزان بار مجاز هواپیمایی معراج

mostPopularItem

نظر:

1402/12/27

خرید بلیط هواپیما با کارت کیشوندی