H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟

چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی
25 بهمن 1402

برای هر فردی ممکن است شرایطی پیش بیاید که بخواهد پرواز خود را کنسل کند. به همین دلیل نیز شرکت‌های هواپیمای برای کنسل کردن بلیط‌های هواپیمای خود شرایط و قوانین خاصی دارند. به طوری که هر ایرلاین برای کنسل کردن بلیط هزینه‌ای به عنوان جریمه دریافت می‌کنند. جریمه کنسل کردن بلیط هواپیما بستگی به عوامل مختلفی دارد و این جریمه ممکن است در ایرلاین‌های مختلف متفاوت باشد.

 اگر بلیط خود را از سایت های تیکت خریداری کرده اید می‌توانید با پشتیبان سایت تماس بگیرید یا به قسمت کنسل کردن بلیط مراجعه کنید. در سایت رسمی هر ایرلاین نیز بخشی برای کنسل و استرداد بلیط وجود دارد. در ادامه قصد داریم شما را با شرایط کنسلی بلیط هواپیما بیشتر آشنا کنیم.

شرایط کنسلی بلیط هواپیما سیستمی

اگر بلیطی که خریداری کرده اید از نوع بلیط سیستمی است میتوانید با خیال راحت برای کنسل کردن آن اقدام کنید. بیشتر بلیط های سیستمی امکان کنسل کردن دارند. بیشتر ایرلاین ها با دریافت جریمه بلیط سیستمی را برای شما کنسل می کنند و باقی مانده هزینه را به حساب شما واریز می کنند. 

جریمه کنسل کردن بلیط های سیستمی بستگی به مسیر پرواز، زمان باقی مانده تا پرواز و کلاس پروازی دارد. نکته مهمی که در کنسل کرد بلیط باید به آن توجه کنید این است که هر چقدر زمان باقی مانده به پرواز کمتر باشد جریمه کنسل کردن بلیط نیز بیشتر است. به همین دلیل در صورت تمایل به کنسل کردن در اولین فرصت اقدامات لازم را انجام دهید. 

شرایط کنسلی بلیط هواپیما چارتری

بلیط چارتری در اکثر مواقع امکان کنسل کردن ندارد. با این وجود ممکن است برخی از شرکت های چارتر کننده شرایطی برای کنسل کردن بلیط ها تعیین کنند. به همین دلیل اگر بلیط شما از نوع چارتری است ابتدا باید قوانین مربوط به کنسل کردن آن را در سایت مربوطه مطالعه کنید.

 اگر از سایت های تیکت بلیط خود را خریداری کرده اید برای آگاهی از قوانین کنسلی بلیط هواپیما آن میتوانید با تیم پشتیبانی سایت تماس بگیرید. تیم پشتیبان پیگیری های لازم انجام می دهند و در صورت امکان بلیط را برای شما کنسل می کنند.

قوانین کلی کنسلی بلیط چارتری

  • امکان کنسلی: برخلاف بلیط‌های سیستمی، در اکثر موارد امکان کنسلی بلیط چارتر وجود ندارد. 
  • جریمه کنسلی: در مواردی که کنسلی بلیط چارتر مجاز باشد، شامل جریمه‌های سنگینی خواهد بود. این جریمه‌ها می‌تواند تا 100% قیمت بلیط را شامل شود.
  • زمان مجاز برای کنسلی: هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر باشید، جریمه کنسلی بیشتر خواهد بود. به طور کلی، تا 24 ساعت قبل از پرواز چارتر، امکان کنسلی با جریمه کمتر وجود دارد.

شرایط کنسلی بلیط هواپیما لحظه آخری

از آنجایی که بلیط‌ لحظه آخری در ساعات نزدیک به پرواز به فروش می‌رسند فرصتی برای کنسل کردن آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل اگر این بلیط‌ها را کنسل کنید تمام قیمت بلیط به عنوان جریمه کسر خواهد شد و هزینه‌ای به شما عودت داده نمی‌شود. از طرفی قیمت این بلیط‌ها بسیار ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی است و برای شرکت‌های هواپیمایی امکان کنسل کردن آنها وجود ندارد. 

قوانین کلی کنسلی بلیط لحظه آخری

  • امکان کنسلی: در اکثر موارد، امکان کنسلی بلیط لحظه آخری وجود ندارد و یا با جریمه‌های سنگینی همراه است.
  • جریمه کنسلی: جریمه کنسلی بلیط لحظه آخری می‌تواند تا 100% قیمت بلیط را شامل شود.
  • زمان مجاز برای کنسلی: به دلیل نزدیک بودن به زمان پرواز، معمولاً فرصت کمی برای کنسلی بلیط لحظه آخری وجود دارد. در برخی موارد، تا 24 ساعت قبل از پرواز امکان کنسلی با جریمه کمتر وجود دارد.

 شرایط کنسلی بلیط لحظه آخری بدون جریمه

  • فوت یا بستری شدن در بیمارستان: با ارائه مدارک معتبر پزشکی، در برخی موارد امکان استرداد وجه بلیط وجود دارد.
  • ابطال پرواز توسط شرکت هواپیمایی: در این صورت، وجه بلیط به شما عودت خواهد شد.
  • تغییر ساعت پرواز: اگر تغییر ساعت پرواز به شما ضرر برساند، می‌توانید بلیط خود را کنسل کنید.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی

جریمه کنسل کردن بلیط‌های هواپیمای داخلی بستگی به عوامل مختلفی دارد. یکی از این عوامل مسیر پرواز است. بدیهی است که هر چقدر مسافت پرواز بیشتر باشد هزینه بلیط آن نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل نیز جریمه کنسل کردن بلیط به مراتب بیشتر خواهد شد. از طرفی جریمه بلیط‌های داخلی به کلاس نرخی آن پرواز نیز بستگی دارد. 

همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های هواپیمایی برای ارائه خدمات به مسافران خود بلیط‌های هواپیما را در کلاس‌های نرخی متنوعی به فروش می‌رسانند. از این رو جریمه هر کلاس نرخی متفاوت است. همچنین ایرلاین‌های مختلف جریمه‌های متفاوتی برای کنسل کردن بلیط هواپیما در نظر می‌گیرند. هر چقدر قیمت کلاس نرخی پایین‌تر باشد درصد جریمه آن بیشتر خواهد بود و هزینه‌ای که به شما عودت می‌شود کمتر است.

برای مطالعه بیشتر: جریمه کنسلی بلیط هواپیما

جریمه کنسلی بلیط هواپیما خارجی

شرایط برای کنسل کردن بلیط های هواپیمای خارجی نیز به عواملی مانند زمان باقی مانده به پرواز و مسیر پرواز دارد. با این وجود معمولا شرکت های هواپیمایی درصد جریمه بیشتری برای پروازهای خارجی در نظر می گیرند. هر ایرلاین نیز شرایط و قوانین خاص خود را دارد. 

به همین دلیل برای آگهی دقیق از درصد جریمه کنسل کردن بلیط های هواپیمای خارجی باید به سایت رسمی ایرلاین مربوطه مراجعه کنید. با این وجود در پروازهای خارجی نیز درصد جریمه پروازهای کلاس اکونومی بیشتر از پروازهای بیزیس کلاس و فرست کلاس است. 

دلایل کنسلی بلیط هواپیما

دلایل کنسلی بلیط هواپیما می‌تواند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شرایط آب و هوایی نامناسب
  • مشکلات فنی
  • کمبود مسافر 
  • مشکلات پرسنل
  • اعتصاب پرسنل
  • دلایل امنیتی

راهنمای کنسلی ایرلاین‌های مختلف

کنسلی بلیط هواپیما در ایرلاین‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. همچنین اینکه به عوامل مختلفی مانند نوع بلیط (سیستمی یا چارتر)، زمان باقی‌مانده تا پرواز، کلاس پروازی هم بستگی دارد. در اینجا به طور خلاصه به نحوه کنسلی در برخی از ایرلاین‌های رایج اشاره می‌کنیم:

 هواپیمایی ایران ایر

برای کنسلی آنلاین بلیط‌ هواپیما ایران ایر، به وب سایت www.iranair.comمراجعه کرده و سپس به بخش "مدیریت رزرو" بروید. همچنین می‌توانید با تماس با شماره 42626262 از طریق تلفن ثابت درخواست کنسلی خود را ارائه دهید.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای کامل کنسلی بلیط ایران ایر

 هواپیمایی ماهان

کنسلی بلیط هواپیما ماهان، هم به صورت تلفنی و هم آنلاین انجام می‌شود.  برای کنسلی آنلاین بلیط‌های ماهان، به وب سایت www.mahanair.co.ir/enمراجعه کنید و به بخش "خدمات پس از فروش" و سپس "لغو بلیط" بروید. برای کنسلی تلفنی هم شماره 021-44662222 از طریق تلفن ثابت تماس گرفته و درخواست کنسلی خود را ارائه دهید.

 هواپیمایی قشم ایر

برای کنسلی آنلاین بلیط هواپیما قشم ایر، به وب سایتwww.qeshm-air.com مراجعه کنید و به بخش "مدیریت رزرو" و سپس "لغو بلیط" بروید. همچنین می‌توانید با تماس با شماره 021-66792929 درخواست کنسلی خود را ارائه دهید.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای کنسلی بلیط قشم ایر

 هواپیمایی زاگرس

برای انجام  کنسلی بلیط هواپیما زاگرس به صورت آنلاین به وب سایت www.zagrosairlines.com مراجعه کرده و سپس به بخش "لغو و استرداد" بروید و در خواست خود را وارد کنید. همچنین می‌توانید با تماس با شماره 021-66566969 تماس گرفته و درخواست کنسلی خود را تلفنی ارائه دهید.

 هواپیمایی آسمان

برای کنسل کردن بلیط‌ هواپیما آسمان به صورت آنلاین به وب سایت www.flyasky.com مراجعه کنید و به بخش "مدیریت رزرو" و بعد از آن "لغو پرواز" رفته و درخواست کنسلی خود را وارد کنید. همچنین می‌توانید از طریق با تماس با شماره 021-66559999 درخواست کنسلی خود را ارائه دهید.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای کنسلی بلیط هواپیمایی آسمان

 هواپیمایی تابان

برای کنسلی آنلاین بلیط‌ هواپیما تابان، به وب سایت ایرلاین مربوطه رفته و به بخش "لغو و استرداد" بروید. همچنین اینکه می‌توانید با تماس با شماره 021-88666666 از طریق تلفن ثابت درخواست کنسلی خود را تلفنی اعلام نمایید.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای کنسلی بلیط هواپیما تابان

 هواپیمایی کاسپین

برای کنسلی آنلاین بلیط‌ هواپیما کاسپین، به وب سایت caspian.aero مراجعه کرده و سپس به بخش "لغو و استرداد" بروید و درخواست آنلاین کنسلی بلیط هواپیما خود را ثبت کنید. می‌توانید با تماس با شماره 021-66739393 هم درخواست کنسلی خود را به صورت تلفنی انجام دهید.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای کنسلی بلیط هواپیمایی کاسپین

هواپیمایی کارون

برای کنسل کردن بلیط‌ هواپیمایی کارون به صورت آنلاین، به وب سایت karunair.ir مراجعه کنید و به بخش "لغو و استرداد" بروید. همچنین اینکه می‌توانید با تماس با شماره 021-66567777 از درخواست کنسلی خود را تلفنی ارائه دهید.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای کامل کنسلی بلیط هواپیما کارون

شرایطی کنسلی بلیط هواپیما در صورت خرید حضوری

در صورتی که بلیط هواپیمای خود را از دفاتر آژانس هواپیمایی خریداری کرده اید برای کنسل کردن آن میتوانید به صورت حضوری مراجعه کنید؛ اما اگر خارج از ساعات اداری است یا امکان مراجعه حضوری را ندارید میتوانید به سایت همان آژانس هواپیمایی مراجعه کنید. بیشتر آژانس های هواپیمایی دارای سایت هستند و از طریق سایت امکان کنسل کردن و استرداد بلیط را برای مشتریان خود فراهم می کنند.

سوالات متداول کنسلی بلیط هواپیما 

آیا هزینه کنسل کردن بلیط‌های هواپیمای خارجی بیشتر از داخلی است؟

از آنجای که مسیر پروازهای خارجی بیشتر است، به مراتب هزینه بلیط و جریمه آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر این بیشتر ایرلاین‌ها درصد جریمه بیشتری برای کنسل کردن بلیط‌های هواپیمای خارجی در نظر می‌گیرند.

آیا امکان کنسل کردن بلیط چارتری وجود دارد؟

جریمه کنسل کردن بلیط‌های هواپیمای کلاس نرخی چقدر است؟

جریمه کنسل کردن بلیط‌های هواپیما چقدر است؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم