قوانین و مقررات کنسلی بلیط هواپیما

قوانین و مقررات کنسلی بلیط هواپیما

یلدا غیرتییلدا غیرتی
15 بهمن 1402

برای هر کسی ممکن است پیش بیاید که مجبور شود پرواز خود را کنسل کند. در این شرایط این سؤال برای همه پیش می‌آید که در صورت کنسل کردن پرواز هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اند چه خواهد شد؟ آیا شرکت هواپیمایی هزینه بلیط را عودت می‌دهد یا نه؟ در این خصوص باید به شما بگوییم که قوانین کنسل کردن بلیط هواپیما در ایرلاین‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل شما باید برای اطلاع دقیق از قوانین و شرایط کنسلی بلیط هواپیما به سایتی که بلیط را خریداری کرده‌اید مراجعه کنید.

با جود تفاوت در قوانین ایرلاین‌ها باید به شما بگوییم در بلیط‌های سیستمی امکان لغو بلیط با کسر جریمه در همه ایرلاین‌ها وجود دارد. با این تفاوت که جریمه آن‌ها متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی مانند کلاس نرخی پرواز، زمان باقی مانده به پرواز و داخلی یا خارجی بودن بلیط دارد. برای اطلاع از شرایط و قوانین کنسلی بلیط هواپیما می‌توانید به سایت های تیکت مراجعه کنید. در ادامه شما را با قوانین کنسل کردن بلیط هواپیما در ایرلاین‌های مختلف بیشتر آشنا می‌کنیم.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما در شناسه نرخی‌های متفاوت

یکی از عواملی که بر جریمه کنسل کردن بلیط هواپیما تاثیر می گذار شناسه نرخی کلاس های پروازی است. در بیشتر ایرلاین های فعال داخلی جریمه کنسل کردن هواپیما با توجه به شناسه نرخی کلاس پرواز متفاوت است. کلاس های پرواز به سه دسته اکونومی، بیزینس و فرست کلاس تقسیم می شود.

هر کدام از این کلاس ها با حروف انگلیسی به چند دسته تقسیم می شوند که به آنها کلاس نرخی یا شناسه نرخی گفته می شود. این شناسه ها در واقع برای این است که شرکت های هواپیمای با توجه به شرایط، موقعیت زمانی و.. بلیط هواپیما را گران تر یا ارزان تر بفروشند. لازم به ذکر است که ایرلاین ها معمولا جریمه بیشتری از بلیط های هواپیمای با کلاس نرخی ارزان تر کسر می کنند.

 همچنین کلاس های نرخی ارزان تر میزان بار مجاز کمتری نسبت به کلاس های نرخی با هزینه بالاتر دارند. به همین دلیل اگر شما بخواهید یک بلیط هواپیمای کلاس اکونومی را کنسل کنید درصد جریمه ای که باید پرداخت کنید بیشتر از کلاس بیزینس است. 

 قوانین کنسل کردن بلیط هواپیما سیستمی

کنسل کردن بلیط هواپیما سیستمی بسیار راحت است و در هر ایرلاینی امکان کنسل کردن آن وجود دارد. برای کنسل کردن این بلیط ها شما باید به سایتی که بلیط را از آن خریداری کرده اید مراجعه کنید. در بیشتر سایت ها گزینه ای اختصاصی برای کنسل کردن بلیط های سیستمی وجود دارد. با انتخاب این گزینه و دنبال کردن مراحل مربوطه به راحتی بلیط شما کنسل می شود. هزینه بلیط نیز بعد از کسر جریمه در عرض 72 ساعت به حساب شما واریز می شود. در صورتی که از سایت "های تیکت" خرید کرده اید میتوانید با پشتیبان سایت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند. 

قوانین کنسلی بلیط هواپیما چارتری

امکان کنسل کردن بلیط هواپیما چارتری در اکثر مواقع وجود ندارد؛ زیرا بلیط های چارتری بیشتر به صورت بلیط لحظه آخری به فروش می رسند. به همین دلیل نیز فرصت برای کنسل کردن آنها بسیار محدود است. با این وجود برخی از شرکت های چارتر کننده ممکن است قوانینی برای کنسل کردن بلیط های چارتری فراهم کنند. لازم به ذکر است که در حین رزرو بلیط چارتری حتما قوانین شرکت چارتر کننده را به صورت دقیق مطالعه کنید تا از امکان کنسل کردن بلیط مطلع شوید. در صورتی که شرکت چارترکننده قوانینی برای کنسل کردن نداشته باشد تمام هزینه بلیط به عنوان جریمه کسر خواهد شد.

شرایط کنسلی بلیط هواپیما بدون جریمه

در شرایطی که ایرلاین ها بیش از 2 ساعت تاخیر داشته باشند مسافران میتوانند بدون پرداخت جریمه بلیط خود را کنسل کنند. علاوه بر این در برخی سایت ها امکانی با نام" استرداد بدن جریمه" برای مسافران فراهم شده است. در صورتی که از این گزینه استفاده کنید میتوانید با پرداخت 20 درصد هزینه بیشتر از قابلیت استرداد بدون جریمه بهره مند شوید.

با این کار شما تا 12 ساعت قبل از پرواز میتوانید بدون پرداخت جریمه بلیط خود را کنسل کنید. در غیر این صورت بیشتر ایرلاین ها تا 72 ساعت مانده به پرواز جریمه ای حدود 40 الی 100 درصد برای کنسل کردن بلیط در نظر می گیرند. از این رو شما با استفاده از قابلیت " استرداد بدون جریمه" می توانید در صورت نیاز به کنسل کردن بلیط جریمه کمتری پرداخت کنید.

جریمه کنسل کردن بلیط هواپیما

جریمه کنسلی بلیط هواپیما بستگی به قوانین و مقررات شرکت های هواپیمایی دارد. بیشتر ایرلاین ها در صورت کنسل کردن بلیط هزینه ای را به عنوان جریمه کسر می کنند و باقی هزینه را به حساب مسافران خود واریز می کنند. این جریمه بسته به زمان باقی مانده تا پرواز، مسیر پرواز، کلاس پرواز و سیستمی یا چارتری بودن بلیط هواپیما متفاوت است. 

برای اطلاع دقیق از قوانین کنسل کردن بلیط هواپیمای ایرلاین های مختلف میتوانید با پشتیبانی سایت" های تیکت" تماس بگیرید. کارشناس پرواز این سایت راهنمایی و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهد. 

کنسلی بلیط هواپیما ماهان

هواپیمایی ماهان یکی از ایرلاین های فعال داخلی است که به برخی از شهرهای داخلی و خارجی پروازهای به صورت رفت و برگشتی دارد. این ایرلاین برای کنسل کردن بلیط هواپیما ماهان خود با توجه به شرایط مختلف جریمه های متفاوتی را در نظر می گیرید. به طوری که جریمه کنسل کردن هواپیمای این ایرلاین در کلاس های نرخی متفاوت و زمان باقی مانده به پرواز به صورت زیر است.

کلاس نرخی

از زمان صدور تا 12 ظهر 3 روز مانده به پرواز

تا 12 ظهر یک روز قبل از پرواز

تا 3 ساعت قبل از پرواز

از 3 ساعت تا 30 دقیقه قبل از پرواز

از 30 دقیقه قبل از پرواز به بعد

S X T V Q P R Y B

10%

10%

30%

50%

50%

L

15%

15%

40%

50%

50%

N W WW WA

20%

20%

40%

50%

50%

I

20%

20%

40%

50%

50%

C

30%

30%

40%

70%

70%

کنسلی بلیط هواپیما ایران ایر

برای کنسل کردن بلیط هواپیما ایران ایر باید به سایتی که بلیط را خریداری کرده‌اید مراجعه کنید. در این سایت شما با پرداخت جریمه می‌توانید بلیط خود را کنسل کنید. جریمه کنسل کردن بلیط هواپیمای این ایرلاین بستگی به زمان باقی مانده تا پرواز و کلاس نرخی دارد که به صورت زیر است.

کلاس نرخی

از زمان صدور تا 12 ظهر 3 روز مانده به پرواز

تا 12 ظهر یک روز قبل از پرواز

تا 3 ساعت قبل از پرواز

از 3 ساعت تا 30 دقیقه قبل از پرواز

از 30 دقیقه قبل از پرواز به بعد

  J C Y V Q M N L O K S I X

30%

30%

60%

60%

60%

کنسلی بلیط هواپیما کیش ایر

برای کنسلی بلیط هواپیما کیش ایر نیز شما باید جریمه ای پرداخت کنید. برای کنسل کردن نیز باید به سایتی که بلیط را خریداری کرده اید مراجعه کنید و با مراجعه به قسمت استرداد بلیط مراحل لازم را طی کنید. جریمه کنسل کردن بلیط در ایرلاین کیش ایر به صورت زیر است.

کلاس نرخی

تا 24 ساعت قبل از پرواز

از 24 ساعت قبل از پرواز به بعد

J C Y V R D A H B P

20%

40%

N K

25%

50%

کنسلی بلیط هواپیما ایران ایرتور

جریمه کنسل کردن بلیط هواپیما ایران ایرتور نیز بستگی به زمان باقی مانده تا پرواز و کلاس نرخی دارد. برای اطلاع دقیق از جریمه کنسل کردن بلیط شرکت هواپیمایی ایران ایرتور میتوانید به جدول زیر توجه کنید.

کلاس نرخی

تا قبل از 12 ظهر 3 روز مانده به پرواز

تا قبل از 12 ظهر یک روز مانده به پرواز

از 12 ظهر روز قبل از پرواز تا 5 ساعت مانده به پرواز

جاماندن از پرواز

500 هزار تومن به بالا

20%

30%

40%

50%

300 هزار الی 499 هزار تومن

30%

40%

50%

60%

155 هزار تومن تا 299 هزار تومن

30%

40%

60%

70%

154 هزار تومن و پایین‌تر

30%

40%

70%

80%

کنسلی بلیط هواپیما آسمان 

ایرلاین آسمان نیز برای کنسل کردن بلیط های هواپیمای خود جریمه های متفاوتی بسته به زمان باقی مانده به پرواز و کلاس نرخی در نظر می گیرد. برای اطلاع دقیق از جریمه کنسلی بلیط هواپیما آسمان می توانید به جدول زیر توجه کنید.

کلاس نرخی

از زمان صدور تا 12 ظهر 3 روز مانده به پرواز

تا 12 ظهر یک روز قبل از پرواز

تا 3 ساعت قبل از پرواز

از 3 ساعت تا 30 دقیقه قبل از پرواز

از 30 دقیقه قبل از پرواز به بعد

D IZ

15

15

15

15

30

N Y A S U O V M X R Q W

20

20

20

20

40

L H K B

30

30

30

30

60

E

100

100

100

100

100

جریمه کنسلی بلیط هواپیما کودکان و نوزادان 

جریمه کنسل کردن بلیط کودکان بالای 12 سال با توجه به این که صندلی به آنها اختصاص داده می‌شود مانند بزرگسالان محاسبه می‌شود. برای کودکان زیر 12 سال نیز اگر صندلی به آنها اختصاص داده شود با توجه به قوانین ذکر شده جریمه کنسل کردن بلیط آنها لحاظ می‌شود. برای نوزادان از آنجایی که صندلی به آن‌ها اختصاص داده نمی‌شود جریمه کنسل کردن بلیط هواپیما رایگان است. 

جریمه کنسلی بلیط هواپیما در صورت جاماندن از پرواز

جریمه کنسلی بلیط هواپیما در صورت جاماندن از پرواز بستگی به قوانین و مقررات شرکت های هواپیمایی دارد. ایرلاین ها مختلف ممکن است در صورت جاماندن از پرواز با کسر جریمه باقی هزینه را به حساب مسافران واریز کنند. البته این شرایط تنها برای بلیط هواپیما سیستمی است و در صورتی که شما بلیط چارتری دارید هیچ هزینه ای به شما عودت داده نمی شود. در صورت جاماندن از پرواز میتوانید با پشتیبان سایت" های تیکت" تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول

در صورت کنسل کردن بلیط هواپیمای نوزاد باید جریمه پرداخت شود؟

کنسل کردن بلیط نوزدان رایگان است.

آیا امکان کنسل کردن بلیط چارتری وجود دارد؟

جریمه کلاس‌های نرخی چقدر است؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم