H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
راهنمای گام‌به‌گام سوارشدن به هواپیما

راهنمای گام‌به‌گام سوارشدن به هواپیما

یلدا غیرتییلدا غیرتی
26 فروردین 1403

سردرگمی در فرودگاه یکی از تجربیات ناخوشایندی است که بسیاری از افراد در آغاز سفر با آن مواجه می شوند؛ بنابراین بهتر است با مراحل سوار شدن به هواپیما آشنا شوید تا بدون داشتن استرس و دلهره این مراحل را طی کنید. با اینکه در بعضی از پرواز ها ممکن است این مراحل کمی تغییر کند ولی روند انجام آنها یکسان است. با ما همراه باشید تا به بررسی تمام مراحل سوار شدن به هواپیما را بررسی کنیم.

حضور در فرودگاه

 یکی از مسائلی که در سوار شدن به هواپیما حائز اهمیت است حضور به موقع مسافران در فرودگاه است. زمان تقریبی رسیدن به فرودگاه در سفرهای خارجی و داخلی با هم متفاوت است. برای پروازهای داخلی بهتر است دو ساعت قبل از پرواز و در سفرهای خارجی حداقل سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید تا زمان کافی برای انجام همه‌ی مراحل سوار شدن به هواپیما (امور امنیتی، بررسی چمدان‌ها و دریافت کارت پرواز، بررسی مدارک و عبور از گیت) وجود داشته باشد..

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می شود، مقاله چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم را مطالعه کنید.

عبور از گیت بازرسی

اولین مرحله‌ی سوار شدن به هواپیما عبور از گیت بازرسی است. زمانی که وارد فرودگاه می‌شوید چند ورودی را می‌بینید که مسافران با همراهان و چمدان‌های خود در صف ایستاده‌اند. در این مرحله شما همه‌ی وسایل خود یعنی کیف، چمدان و... را روی تسمه نقاله قرار می‌دهید تا بررسی شود.

 در این زمان که شما از ورودی گیت رد می‌شوید یک مامور شما را بازرسی بدنی می‌کند. پس از اینکه اجازه عبور به شما داده شد و در صورت نبودن وسیله‌ی مشکوک در چمدان‌ها شما می‌توانید وسایل خود را در طرف دیگر نقاله تحویل بگیرید.

چک این (check-in) ارائه کارت پرواز

بعد از باز شدن گیت‌های پرواز و عبور کردن از آن به یک سالن بزرگ وارد می‌شوید؛ که در این سالن پیش‌خوان‌هایی را می‌بینید که هرکدام مربوط به یک شرکت و ایرلاین هواپیمایی است. در اینجا می‌توانید برای پیدا کردن پیش‌خوان موردنظرکه بلیط پرواز خریداری کرده‌اید، به باجه‌های اطلاعات موجود در سالن فرودگاه بروید و از متصدی آن کمک بگیرید و یا از روی اطلاعات موجود در تابلو اعلانات به پیش‌خوان مربوطه مراجعه کنید و کارت پرواز خود را دریافت کنید.

بعد از مراجعه به پیش‌خوان مربوط به بلیط هواپیما، باید کارت ملی و بلیط و گذرنامه (در صورت نیاز) خود را به متصدی پیشخوان ارائه دهید و کارت پرواز (شامل شماره صندلی و ردیف آن می‌باشد) خود را دریافت کنید. البته امروزه در بسیاری از شرکت‌ها انجام این مرحله به صورت آنلاین امکان‌پذیر است و مسافران می‌توانند با مراجعه به باجه‌های مخصوص داخل فرودگاه این کار را انجام داده و یک مرحله طولانی را پشت سر بگذارند.

تحویل بار در مرحله چک این

در این مرحله بعد از دریافت کارت پرواز، باید بار خود را تحویل بخش مربوطه دهید. ابتدا بار شما وزن می‌شود و در صورت اضافه بودن بار باید جریمه‌ی آن را در بانکی که در سالن فرودگاه قرار دارد بپردازید؛ و دوباره به گیت مراجعه کرده و بار خود را تحویل بگیرید. میزان بار بسته کلاس نرخی و شرکت هواپیمایی متغیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میزان بار هر ایرلاین روی آن کلیک کنید:

چک پاسپورت و قبض خروج در سفرهای خارجی

اگر به کشورهای خارجی سفر می‌کنید بعد از انجام مراحل چک این و تحویل بار، باید عوارض خروج از کشور را با استفاده از دستگاه‌های Atm تعبیه شده در فرودگاه با وارد کردن کد ملی صاحب گذرنامه پرداخت نمایید؛ و قبض آن را نگه دارید. میزان بار مجاز پرواز خارجی تحت تاثیر عوامل متعدد و متفاوتی نسبت به پروازهای داخلی است. 

بعد از پرداخت عوارض به بخش چک پاسپورت بروید، در این بخش دو گیت مخصوص برای چک پاسپورت مسافران خارجی و بقیه‌ی گیت‌ها برای شهروندان ایرانی است. در این مرحله مأموران، قبض عوارض را از شما دریافت می‌کنند و اگر شما مشکلی برای خروج از کشور نداشته باشید مهر خروج را بر روی پاسپورت می‌زنند و شما به سمت سالن انتظار می‌روید.

ورود به سالن انتظار برای سوار شدن به هواپیما (ترانزیت فرودگاهی)

در این مرحله باید وارد سالن انتظار پروازهای خارجی یا داخلی شده و تا زمان پرواز خود منتظر بمانید. برای گذراندن وقت خود می‌توانید به کافی‌شاپ‌های موجود در فرودگاه بروید؛ و یا می‌توانید در این مدت شماره گیت و خروجی خود را پیدا کرده و سپس در صندلی‌های نزدیک به آن استراحت کنید.

بعد از به پایان رسیدن زمان انتظار برای سوار شدن به هواپیما، یک مامور در کنار در بخش ورودی سالن برای وارد شدن به محوطه هواپیما وجود دارد که کارت پرواز را به منظور مطابقت هویت و بلیط شما چک می‌کند، مامور کارت را به دو قسمت تقسیم می‌کند یک نیم آن را به شما می‌دهد. در این مرحله در پروازهای بین‌المللی باید پاسپورت خود را نیز دوباره به مسئول مربوطه نشان دهید. اکنون شما برای اعلام باز شدن گیت‌های پرواز باید منتظر بمانید.

بازرسی نهایی و عبور از گیت پرواز

در این مرحله بازرسی نهایی انجام می‌گیرد. در این بازرسی باید همه‌ی اشیا فلزی خود مانند گوشی، کلید و... را داخل سبد قرار دهید و سپس از گیت بازرسی عبور کنید. در آخرین مرحله قبل از سوار شدن به هواپیما شما باید گیت مخصوص پرواز خود را پیدا کرده و از آن عبور کنید تا بتوانید سوار هواپیما شوید.

ورود به هواپیما

در مرحله‌ی آخر بعد از عبور از گیت پرواز، شما وارد راهروهای تو در تو  یا تونلی می‌شوید ( در فرودگاه‌های بزرگ برای رسیدن به هواپیما با اتوبوس می‌روید) پس از اینکه وارد هواپیما شدید شماره صندلی خود که در کارت پرواز نوشته شده است را پیدا می‌کنید. در صورت مواجهه شدن با مشکل می‌توانید از مهماندار هواپیما کمک بگیرید.

 شما باید چمدان و وسایل دیگر خود را در محفظه بالای سرتان قرار دهید و روی صندلی بنشینید و کمربند ایمنی خود را ببندید و منتظر باشید تا درهای هواپیما بسته شود و هواپیما حرکت کند.

تمام مراحل در فرودگاه قبل از سوار شدن برای پروازهای خارجی

سوار شدن به هواپیما در پرواز های خارجی کمی متفاوت تر از پرواز های داخلی است؛ اما برای جلوگیری از سردر گمی های احتمالی بهتر است با تفاوت آن ها آشنا شوید؛ که در اینجا به بررسی این مراحل می پردازیم.

  1. چک این(Check in): شما این مرحله را می توانید به صورت آنلاین انجام دهید.
  2. دریافت کارت پرواز: برای دریافت کارت پرواز باید مدارکی اعم از کارت شناسایی، پاسپورت و بلیط را به پیش خوان ارائه دهید.
  3. تحویل بار در فرودگاه
  4. عبور از گیت پرواز: با استفاده از اطلاعات موجود در کارت پرواز، گیت پرواز خود را پیدا کنید. در صورت وجود مشکل در این مرحله می توانید از کارکندان فرودگاه کمک بگیرید.
  5. انتظار برای سوار شدن به هواپیما
  6. ارائه کارت پرواز و پاسپورت خود به مسئول فرودگاه
  7. عبور کردن از راهروهای تونل مانند که به هواپیما منتهی می شوند.
  8. سوار شدن به هواپیما

نکاتی در مورد اولین سفر با هواپیما

افرادی که برای اولین بار قصد سفر با هواپیما را دارند به احتمال زیاد دچار استرس و دلهره می‌شوند اما اگر بخواهیم صادقانه‌تر بگوییم، باید بدانید که سفر با هواپیما هیچ استرس و ترسی ندارد و می‌تواند یک خاطره‌ی لذت‌بخش برای شما باشد. کاملا طبیعی است که چون هیچ تجربه‌ای در مورد سفر با هواپیما ندارید سوالاتی در ذهن شما به وجود آید و دچار سردرگمی شوید. ولی با توجه به نکاتی که در بالا در مورد مراحل سوار شدن به هواپیما گفتیم و هم‌چنین با وقت‌شناس بودن و آماده کردن مدارک خود شما می‌توانید این استرس را کنار گذاشته و با خیال راحت از سفر خود لذت ببرید.

جمع‌بندی

 بامطالعه‌ی مواردی که در بالا ذکر کردیم حتما به این نتیجه می‌رسید که انجام مراحل سوار شدن به هواپیما پیچیده و وقت گیرو در مواردی برای مسافران خسته‌کننده است و باعث استرس می‌شود؛ بنابراین باید پیش از رفتن به فرودگاه و سوار هواپیما شدن باید نکاتی را رعایت کنید که یکی از این نکات مهم زمان حضور شما در فرودگاه است و نکته‌ی مهم دیگر این است که از همراه داشتن مدارکی مانند کارت شناسایی و بلیط اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

چند ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه حضور داشته باشیم؟

زمان حضور در فرودگاه برای پروازهای داخلی و خارجی متفاوت است. در پروازهای داخلی باید دو ساعت قبل از پرواز و در پروازهای خارجی باید سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

برای دریافت کارت پرواز در فرودگاه به چه مدارکی نیاز است؟

گیت پرواز تقریبا چند دقیقه قبل از پرواز باز می‌شود؟

حمل چه وسایلی در کابین هواپیما ممنوع است؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم