بار مجاز هواپیمایی ماهان

بار مجاز هواپیمایی ماهان

یلدا غیرتییلدا غیرتی
1 بهمن 1402

شرکت هواپیمایی ماهان یکی از ایرلاین‌های فعال در داخل کشور است که به برخی از شهرهای داخلی و خارجی پروازهای دارد. این شرک هواپیمایی برای حفظ جان و مال مسافران خود محدودیت‌های در خصوص وزن بار و برخی از کالاها دارد. به همین دلیل مسافران باید قبل از سفر خود با هواپیماهای این شرکت از این محدودیت‌ها مطلع شوند. میزان بار مجاز در پروازهای کلاس اکونومی داخلی 20 کیلوگرم و در پروازهای کلاس تجاری داخلی 30 کیلوگرم است. مسافران خارجی در پروازهای کلاس اکونومی می‌توانند 30 کیلوگرم و در پروازهای کلاس تجاری می‌توانند 40 کیلوگرم بار با خود حمل کنند. ابعاد بارهای مسافران نباید بیشتر از 158 سانتی متر باشد. همچنین در این ایرلاین مسافرانی که نوزاد دارند می‌توانند 10 کیلوگرم بار اضافه به همراه داشته باشند. برای خرید بلیط هواپیمای این شرکت می‌توانید به سایت" های تیکت" مراجعه کنید. در ادامه شما را با قوانین و مقررات حمل بار در این ایرلاین بیشتر آشنا می‌کنیم.

اضافه بار هواپیمایی ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان جهت حفظ جان و مال کارکنان و مسافران خود محدودیت های در خصوص حمل بار دارد. در این شرکت هواپیمایی مسافران بر اساس کلاس پرواز و بلیط پرواز داخلی یا خارجی مجاز به حمل بار مشخصی هستند. در صورتی که وزن بار آنها بیشتر از حد مجاز باشد مشمول پرداخت هزینه اضافه بار خواهند شد. در ادامه میزان بار اضافه در پروازهای داخلی و خارجی این ایرلاین را بررسی می کنیم.

میزان اضافه بار پروازهای داخلی هواپیمایی ماهان

 شرکت هواپیمایی ماهان به بسیاری از شهرهای داخلی مثل تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و غیره پروازهایی دارد. به همین دلیل مسافرانی که بلیط پرواز داخلی این ایرلاین را خریداری می کنند باید با محدودیت حمل بار در آن به خوبی آشنا شوند. مسافرانی که بلیط پرواز کلاس اکونومی ایرلاین ماهان را خریداری کرده اند مجاز به حمل بار تا 20 کیلوگرم هستند. همچنین مسافرانی که بلیط پرواز کلاس تجاری یا بزینس کلاس را خریداری کرده اند می توانند تا 30 کیلوگرم بار را با خود حمل کنند. همچنین هر مسافر می تواند باری به وزن 5 کیلوگرم و به ابعاد 115 سانتی متر را با خود به داخل کابین هواپیما ببرد. در صورت بار دستی دارای وزن یا ابعاد بیشتر از حد مجاز باشد مسافران باید بار خود را تحویل کانتر هواپیما دهند. لازم به ذکر است که در پروازهای داخلی مسافرانی که نوزاد دارند میتوانند تا 10 کیلوگرم بار بیشتر با خود حمل کنند.

میزان اضافه بار پروازهای خارجی هواپیمایی ماهان

میزان بار مجاز هواپیمای ماهان در پروازهای خارجی کمی بیشتر از پروازهای داخلی است. به طوری که مسافرانی که بلیط پرواز کلاس اکونومی را خریداری کرده اند می‌توانند باری تا وزن 30 کیلوگرم را با خود حمل کنند. در صورتی که مسافران کلاس تجاری مجاز به حمل بار تا 40 کیلوگرم هستند. همچنین در پروازهای خارجی نیز هر مسافر مجاز به حمل بار دستی تا 5 کیلوگرم و ابعاد 115 سانتی متر به داخل کابین هواپیما است. در پروازهای خارجی نیز مسافران می‌توانند برای نوزاد خود باری به وزن 10 کیلوگرم را حمل کنند. البته این بار باید تحویل کانتر هواپیما داده شود. 

هزینه اضافه بار هواپیمایی ماهان

همانطور که به آن اشاره کردیم در صورتی که مسافران باری بیش از حد مجاز با خود حمل کنند مشمول پرداخت جریمه اضافه بار خواهند شد. هزینه اضافه بار در ایرلاین ماهان بر اساس وزن بار اضافه محاسبه می‌شود. بدیهی است که هر چقدر وزن بار اضافه بیشتر باشد هزینه حمل آن نیز بیشتر خواهد شد. هزینه اضافه بار برای هر کیلوگرم بار اضافه معادل یک درصد از قیمت بلیط آن پرواز است. به عنوان مثال اگر بار اضافه شما 5 کیلوگرم باشد شما باید برای حمل بار اضافه خود هزینه ای معادل 5 درصد از قیمت بلیط پرواز خود را پرداخت نمایید.

محدودیت حمل بار هواپیمایی ماهان

علاوه بر محدودیت وزن بار این شرکت هواپیمایی محدودیت‌های دیگری در خصوص حمل کالا در کانتر و کابین هواپیما دارد. به طوری که ورود برخی از کالاها به داخل کانتر و کابین ممنوع است و مسافران به هیچ وجه نمی‌توانند آن‌ها را با خود حمل کنند. برخی از این کالاهای ممنوعه عبارت است از:

  • حمل انواع مایعات و گازهای اشتعال زا به داخل هواپیما ممنوع است.
  • حمل مواد شیمیایی خورنده مانند انواع اسید و... ممنوع است.
  • حمل حیوانات خانگی به داخل کابین هواپیما ممنوع است.
  • حمل ابزارهای تیز مانند چاقو، ناخن گیر، قیچی و.. به داخل کابین ممنوع است.
  • حمل هر گونه سلاح گرم و سرد به داخل کابین ممنوع است. در صورت نیاز مسافران می‌توانند با دادن مجوزهای لازم، سلاح خود را به قسمت کانتر هواپیما تحویل دهند.
  • حمل مایعات بیشتر از 100 میلی لیتر به داخل کابین ممنوع است.
  • ورود مواد معطر مانند عطر و ادکلن و.. به داخل کابین ممنوع است.
  • حمل هر نوع لوازم الکترونیکی دارای باتری لیتیومی در چمدان ممنوع است.
  • حمل اوراق بهادار، طلا و جواهرات، اسناد و مدارک در داخل چمدان ممنون است.

قوانین بار هواپیمایی ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان برای حمل بار یکسری قوانین و مقررات خاصی دارد. از این رو هر مسافر قبل از خرید بلیط هواپیمای این شرکت باید قوانین آن را به خوبی مطالعه کند. از جمله قوانین و مقررات این شرکت هواپیمایی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • حمل کالسکه نوزاد رایگان است؛ اما مسافران باید آن را تحویل کانتر هواپیما دهند.
  • ارائه ویلچر برای افراد توان خواه به صورت رایگان است و هزینه ای دریافت نمی‌شود.
  • چمدان‌های مسافران نباید دارای ابعادی بیشتر از 158 سانتی متر باشند.
  • هر مسافر می‌تواند در کلاس اکونومی یک چمدان و در کلاس تجاری حداکثر دو چمدان به همراه داشته باشد.
  • حمل حیوانات خانگی در قسمت حمل بار هواپیما امکان پذیر است.
  • مسافران می‌توانند انواع تب لت، لپ تاپ، موبایل، دوربین عکاسی و.. را با خود به داخل کابین هواپیما ببرند. 
  • بار مجاز برای نوزادان در پروازهای داخلی و خارجی 10 کیلوگرم است.
  • حمل جسد در قسمت بار هواپیما با رعایت نکات و قوانین مربوطه و ارائه مجوز و مدارک لازم امکان پذیر است.

قوانین حمل حیوانات در پروازهای ماهان

مسافران میتوانند حیوانات خانگی خود را در قفس های مناسب قرار داده و آنها را تحویل کانتر هواپیما دهند. هزینه حمل حیوانات خانگی به صورت جداگانه و با توجه به وزن و جثه حیوان محاسبه می شود. لازم به ذکر است که مسافران باید مجوز لازم برای حمل حیوانات خوانگی را از انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی(یاتا) دریافت کنند.

سوالات متداول

آیا امکان حمل سلاح گرم و سرد با ارائه مجوز در هواپیمای ماهان مجاز است؟

این شرکت هواپیمایی با ارائه مجوزهای لازم اجازه حمل سلاح را به شرط تحویل به کانتر هواپیما می دهد.

آیا امکان استفاده از تلفن همراه در داخل کابین هواپیمای ماهان وجود دارد؟

آیا امکان استفاده از دوربین عکاسی در کابین هواپیمای ماهان وجود دارد؟

آیا امکان حمل حیوانات خانگی به داخل کابین هواپیمای ماهان وجود دارد؟

حداکثر ابعاد چمدان‌ها در ایرلاین ماهان چقدر است؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم