H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
بار مجاز در پروازهای خارجی

بار مجاز در پروازهای خارجی

افرادی که برای اولین بار است می‌خواهند از طریق هواپیما و با داشتن بلیط پرواز به کشورهای دیگر بروند باید توجه داشته باشند که در خصوص حمل بار محدودیت‌هایی دارند. تنها در موارد خاص افراد می‌توانند مقدار بار بیش‌تری را با خود حمل کنند. به‌عنوان‌مثال در کلاس‌های اکونومی به‌جز کلاس نرخ Y، هر مسافر می‌تواند یک چمدان یا بار بیست کیلویی با خود به همراه داشته باشد. در کلاس‌های نرخ Y این میزان بار به 25 کیلوگرم می‌رسد. لازم به ذکر است که در پروازهای تجاری میزان بار مجاز به 30 کیلوگرم می‌رسد. در ادامه قصد داریم تا شمارا بهتر و بیشتر با بار مجاز هواپیما خارجی آشنا کنیم.

وزن بار مجاز پرواز خارجی

در خصوص میزان وزن بار مجاز پرواز باید بگوییم که شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی بر اساس قوانین بین‌المللی مجاز هستند بارهایی با وزن مشخص را حمل کنند. این محدودیت وزن با توجه به عواملی مانند مبدأ و مقصد، ایرلاین، کلاس‌های پرواز و.. مشخص می‌شود. علت این محدودیت وزن این است که حمل بارهای با وزن زیاد برای کارکنان هواپیماها مضر است. مسافران باید هزینه بار اضافی را هنگام تحویل بار در فرودگاه پرداخت کنند. برخی از ایرلاین ها مثل ماهان "چک این" آنلاین دارند که افراد باید خودشان اضافه‌بار را حساب و جریمه را پرداخت کنند.

میزان بار مجاز اصلی

به‌طورکلی مقدار بار مجاز در پروازها چیزی حدود 30 الی 50 کیلوگرم است. بیشتر ایرلاین‌ها بیشتر از این وزن را قبول نمی‌کنند. لازم به ذکر است که ابعاد چمدان یا کیفی که مسافرین به همراه خود دارند باید حدود 50 الی 70 سانتی‌متر باشد و بار با حجم بیشتر غیرمجاز هستند. بار مجاز در ایرلاین‌های بین‌المللی معروف ایران به کشورهای خارجی مانند ایران‌ایر، ماهان، قطرایرویز، ترکیش ایرلاین و ایرلاین اتحاد به شرح زیر است.

  • افرادی که بلیط پرواز خارجی باکلاس اکونومی دارند میزان بار مجازی که می‌توانند حمل کنند تا 30 کیلوگرم و در یک چمدان است.
  • افرادی که بلیط هواپیمای خارجی باکلاس تجاری خریداری کرده‌اند مجاز به حمل بار تا 40 کیلوگرم و در دو چمدان هستند.
  • مسافرین که بار آن‌ها بیشتر از 40 کیلوگرم است باید بلیط فرست کلاس که محدودیت بار آن تا 50 کیلوگرم هست را خریداری کنند. در این کلاس مسافرین مجاز هستند دو چمدان با خود حمل کنند.

لازم به ذکر است که محدودیت بار در پروازهای خارجی به آمریکا با پروازهای خارجی به اروپا متفاوت است. معمولاً در پروازهای خارجی به آمریکا محدودیت بار در کلاس‌های اکونومی 46 کیلوگرم و در کلاس‌های تجاری و فرست کلاس 64 کیلوگرم است. البته محدودیت بار به‌طور دقیق توسط شرکت‌های هواپیمایی مشخص خواهد شد. خوب است بدانید که برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی میزان بار مجازی که حمل می‌کنند حداکثر 23 کیلوگرم است.

میزان بار مجاز دستی

 مسافران پروازهای داخلی و خارجی مجاز هستند که علاوه بر باری که در فرودگاه تحویل می‌دهند تعدادی از وسایل ضروری خود را به‌صورت دستی به کابین هواپیما ببرند. البته در خصوص بار دستی که مهمان با خود به داخل کابین حمل می‌کنند نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. این محدودیت‌ها در ایرلاین‌های مختلف، متفاوت است بااین‌وجود برخی از موارد ممکن است برای همه پروازها یکسان باشد. مسافران پروازهای داخلی یا خارجی مجاز هستند لوازم زیر را با خود به کابین هواپیما ببرند.

  • مدارک سفر ازجمله گذرنامه
  • لوازم بهداشتی و آرایشی
  • لوازم الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، لپ تاب و...
  • غذای کودک
  • عینک آفتابی یا طبی
  • داروهای مهم و ضروری با مجوز پزشک

لازم به ذکر است که افراد نمی‌توانند بارهای سنگین مانند چمدان را با خود به کابین هواپیما ببرند. لوازمی که نام‌برده شد نباید بیش از وزن مجاز (حداقل 5 و حداکثر 7 کیلوگرم) باشند. در غیر این صورت مسافران باید برگردند و بار اضافی خود را به کانتر بار تحویل دهند. علاوه بر لوازم ذکرشده برخی از لوازم مانند سوهان، قیچی، چاقو، ناخن‌گیر، انواع مایعات، عطر و ادکلن به داخل کابین هواپیما غیرمجاز است. به همین دلیل باید مسافران از بردن این‌گونه وسایل به داخل کابین خودداری کنند و آن‌ها را در فرودگاه تحویل دهند.

 بار مجاز هواپیمایی‌ها در پروازهای خارجی

اطلاع از میزان بار مجاز هواپیماها قبل از خرید بلیط و پرواز امر مهم و ضروری است. ازاین‌رو لازم است که مسافران پروازهای داخلی و خارجی به این نکته توجه داشته باشند تا در حین تحویل بار با مشکل مواجه نشوند. قوانین میزان بار مجاز در اکثر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی یکسان است.

هزینه اضافه‌بار

هزینه پرداختی برای بار اضافی با توجه به میزان بار تعیین می‌شود. معمولاً به ازای هر کیلوگرم بار اضافه مسافران باید هزینه‌ای معادل با یک درصد قیمت بلیط خود پرداخت کنند. به‌عنوان‌مثال اگر میزان بار اضافه شما 4 کیلوگرم باشد هزینه بار اضافه برای شما معادل 4 درصد از هزینه بلیط هواپیمای شما است.

سؤالات متداول

میزان وزن بار مجاز در پروازهای خارجی چقدر است؟

میزان وزن بار مجاز در پروازهای خارجی ممکن است متفاوت باشد و بسته به شرکت هواپیمایی، مقصد و نوع بلیط متغیر باشد. برای مثال برخی شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌دهند تا هر مسافر باری با حداکثر وزن 30 کیلوگرم را حمل کند.

آیا میزان وزن بار مجاز برای هر مسافر در پروازهای خارجی متفاوت است؟

آیا وزن بار مجاز با حداکثر ابعاد بار مجاز تفاوت دارد؟

آیا میزان بار مجاز در پروازهای داخلی با پروازهای خارجی متفاوت است؟

چه اقلامی به‌عنوان بار مجاز در نظر گرفته می‌شوند؟

آیا امکان حمل بار اضافی وجود دارد و هزینه‌ای باید پرداخت شود؟

آیا محدودیت‌های خاصی برای بارهای خطرناک و یا حیوانات زنده وجود دارد؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم