جا گذاشتن وسایل در هواپیما

جا گذاشتن وسایل در هواپیما

یلدا غیرتییلدا غیرتی
27 فروردین 1403

سفر کردن با هواپیما دارای چالش بیشتری نسبت به سفر با شیوه‌های دیگر دارد؛ اما با رعایت کردن یک سری نکات می‌توانید از این چالش‌ها گذر کرده و سفری لذت‌بخش و به یاد ماندنی تجربه کنید. یکی از این چالش‌ها فراموش کردن و جا گذاشتن وسایل خود در هواپیما است. روزانه پروازهای زیادی انجام می‌گیرد و بسیاری از مسافران وسایل خود را جا می‌گذارند و دچار دردسر می‌شوند.

در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم که در صورت جا گذاشتن وسایل خود در هواپیما و در صورت گم کردن وسایل خود باید چه کاری انجام دهید.

جا گذاشتن وسایل در هواپیما در سفرهای داخلی

زمانی که در پروازهای داخلی متوجه شدید که وسایل خود را گم کرده‌اید، قبل از هرکاری به این فکر کنید که آیا وسایلی که گم کرده‌اید شامل همان وسایلی است که به واحد بار تحویل داده‌اید و یا اینکه وسایلی که همراهتان بوده را در داخل کابین هواپیما جا گذاشته‌اید.

اگر شما وسایل خود را سالم تحویل قسمت بار داده‌اید و زمان رسیدن به مقصد به شما گفته شده است که وسایل شما گم شده است، در این صورت مسئولیت مفقودی چمدان یا وسایل شما بر عهده‌ی ایرلاینی است که بلیط پرواز خود را از آنجا تهیه کرده‌اید و باید خسارت وسایل شما را بپردازد؛ اما اگر خودتان وسایلتان را در کابین هواپیما جا گذاشته باشید مسئولیت این کار بر عهده‌ی خودتان است؛ که در این گونه موارد باید از طریق ایرلاین صادرکننده بلیط پیگیری کنید.

در مواردی که به محض پیاده شدن از هواپیما متوجه شدید که وسایل خود را در کابین هواپیما جا گذاشته‌اید باید به مأمور گیت یا پلیس فرودگاه اطلاع دهید. با اینکه بسیاری از ایرلاین ها مسئولیتی را قبول نمی‌کنند اما اگر وسایل شما ارزشمند باشد در این صورت آن‌ها حتما با شما همکاری کرده و پیگیری می‌کنند.

در جدول زیر شماره تماس بخش اشیا گمشده همه‌ی ایرلاین ها قرار داده شده است.

نام ایرلاین

شماره تلفن بخش بار گمشده

هواپیمایی آسمان

۰۲۱۶۶۰۷۶۷۵۰

هواپیمایی ایران ایر

۰۲۱۴۶۶۲۸۰۴۲

هواپیمایی آتا

۰۴۱۳۲۶۱۳۳۳۰

هواپیمایی ایران ایرتور

۰۲۱۸۹۳۱۷۰۰۰۰

هواپیمایی تابان

۰۲۱۴۰۴۴۱۲۱۴

هواپیمایی اترک

۰۲۱۴۷۲۰۱۲۵۲

هواپیمایی وارش

۰۲۱۴۴۶۶۸۵۲۹

هواپیمایی معراج

۰۲۱۶۱۹۵۴

هواپیمایی کیش ایر

۰۲۱۴۸۶۸۰۰۰۰

هواپیمایی ماهان

۰۲۱۴۸۳۸۴۸۴۸

هواپیمایی کارون

۰۲۱۴۷۲۲۵

هواپیمایی کاسپین

۰۲۱۴۸۰۶۳۱۱۴

هواپیمایی قشم ایر

۰۲۱۴۷۹۹۹

هواپیمایی سپهران

۰۲۱۴۶۱۰۶۱۲۴

هواپیمایی تفتان

۰۲۱۴۴۶۳۳۴۰۰

هواپیمایی زاگرس

۰۲۱۴۷۴۶

هواپیمایی فلای پرشیا

۰۲۱۴۸۰۰۰۰۰۰

هواپیمایی پارس ایر

۰۲۱۴۹۹۶۵۰۰۰

هواپیمایی پویا

۰۲۱۴۸۳۶۷۱۹۸

 

جا گذاشتن وسایل در هواپیما در سفرهای خارجی

در سفرهای خارجی بیشتر مراقب وسایلتان باشید که در هواپیما جا نماند زیرا در صورت جا گذاشتن وسایل خود با مشکلات زیادی روبرو می‌شوید مخصوصا اگر شرکتی که بلیط هواپیما را از آن تهیه کرده‌اید ایرانی نباشد؛ و هم‌چنین در صورت جا گذاشتن وسایل خود در پروازهای کانکشن(توقف هواپیما در چندین کشور) و یا پروازهای ترانزیت که ایرلاین ها تغییر می‌کنند برای پیگیری بیشتر به دردسر میفتید.

در صورت بروز چنین مشکلی مسئولیت وسایل شما با ایرلاینی است که از آن بلیط خریداری کرده‌اید؛ که در این مواقع وسایل خود را از بخش اشیا گمشده ایرلاین مربوطه پیگیری کنید تا شما را راهنمایی کنند.

در بسیاری از مواقع خود شرکت‌های هواپیمایی بعد از پیدا کردن وسایل در کابین هواپیما، در صورت مشخص بودن هویت مسافر با شما تماس می‌گیرند و یا به پلیس فرودگاه تحویل می‌دهند.

نکاتی برای گم نکردن وسایل در هواپیما

در هر هواپیما مسافران زیادی حضور دارند و پیگیری وسایلی که در هواپیما سرقت نشده باشد کار سختی نیست. در ادامه برای گم نشدن و جا نذاشتن وسایل خود در هواپیما نکاتی را بررسی می‌کنیم.

  • سعی کنید فقط وسایل ضروری خود مانند عینک، دارو و گوشی را همراه خود به کابین هواپیما ببرید و وسایل دیگر را در چمدان و در قسمت بار قرار دهید.
  • وسایل ارزشمند خود مانند طلا و جواهر، اسکناس و یا مدارک و اسناد مهم را با خود به داخل کابین هواپیما نبرید و سعی کنید آن‌ها را با پست سفارشی و یا فریت بار ارسال کنید.
  • اگر داخل هواپیما متوجه گم شدن وسایل خود شدید سریع به مدیر کابین یا مهماندار هواپیما اطلاع دهید تا در صورت سرقت با استفاده از دوربین‌های هواپیما وسایل شما پیدا شود.
  • اگر همراه کودک دارید از سپردن وسایل ارزشمند خود به او خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از گم شدن مدارک خود بهتر از کیف‌های کمری( برای آقایان) و کیف‌های دوشی( برای خانم‌ها) استفاده کنید.
  • نسبت به وسایلی که همراه خود به کابین هواپیما برده‌اید هوشیار باشید زیرا ممکن است مسافر کنار شما قصد سرقت وسایل شما را داشته باشد.
  • حداقل نیم ساعت قبل از پیاده شدن از هواپیما زیر و اطراف صندلی را چک کنید تا اگر وسایلتان افتاده باشد فراموش نکنید.
  • از حمل چندین کیف یا ساک‌های کوچک خودداری کنید چون هرچه تعداد وسیله‌ها بیشتر باشد باعث حواس پرتی شده و امکان جا گذاشتن یکی از آن‌ها وجود دارد.
  • برای امنیت بیشتر اگر مجبور به حمل اسکناس یا ارز هستید قبل از سفر حتما از سالم بودن جیب‌های خود اطمینان حاصل کنید و یا بهتر است لباس‌های زیب دار بپوشید. در این صورت احتمال گم شدن اسکناس شما کمتر است.

 گم شدن وسایل و چمدان در فرودگاه

گم شدن چمدان در فرودگاه زمانی که برای سفر هیجان زیادی دارید بسیار ناراحت کننده است، اما راه‌حل‌های زیادی وجود دارد تا بتوانید چمدان خود را پیدا کرده و برگردانید و یا اینکه در صورت پیدا نشدن بتوانید خسارت وسایل خود را از ایرلاین مربوطه دریافت کنید.

در هنگام گم شدن چمدانتان، ابتدا مفقودی وسایلتان را در فرودگاه اعلام کنید و سپس فرم مخصوص خسارت و مفقودی را پر کنید. پر کردن دقیق این فرم کمک زیادی به پیدا شدن چمدانتان می‌کند. در این فرم اطلاعات شخصی خود، شماره پرواز، جزئیات پرواز، شماره بار و هم‌چنین خصوصیات ظاهری مربوط به چمدان را می‌نویسید.

اگر با انجام این کارها باز هم چمدان شما پیدا نشد  و اگر فرودگاه مقصر گم شدن چمدان شما باشد ایرلاین مربوطه موظف است که خسارت چمدان شما را بپردازد ولی در غیر این صورت خسارتی به شما تعلق نمی‌گیرد.

نتیجه‌گیری

جا گذاشتن وسایل در هواپیما و گم شدن چمدان در فرودگاه باعث دردسر بزرگی می‌شود بنابراین با در نظر گرفتن این شرایط، باید نکاتی از قبیل نشانه‌گذاری و برچسب زدن به چمدان‌ها، عکس گرفتن از چمدان و قفل‌کردن آن را رعایت کنیم تا حدالامکان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم. 

ولی در صورت رخ دادن این مشکلات می‌توانید با توجه به قوانین ایرلاین ها می‌توانید از آن‌ها درخواست خسارت کنید. در صورتی که شکایت شما به صورت کتبی انجام گرفته باشد و اگر تا 21 روز وسایل شما پیدا نشد می‌توانید درخواست خود را پیگیری کرده و خسارت دریافت کنید. ولی با توجه به زمان‌بر بودن همه‌ی این کارها با رعایت کردن نکاتی که گفتیم سعی کنید خود را به دردسر نیندازید.

سوالات مهم مسافران درباره جا ماندن وسایل در فرودگاه

آیا می‌توانیم وسایل جا مانده در هواپیما را پیگیری کنیم؟

مسئولیت جا ماندن وسایل در هواپیما به عهده خود مسافر است ولی در مواردی که وسایل شما قیمتی باشد ایرلاین با شما همکاری می‌کند.

پیگیری وسایل جا مانده در هواپیما به عهده‌ی کیست؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم