H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
گم شدن چمدان در فرودگاه

گم شدن چمدان در فرودگاه

یلدا غیرتییلدا غیرتی
30 فروردین 1403

گم شدن چمدان در فرودگاه یا در پرواز یکی از اتفاقاتی است که ممکن است برای هر شخصی رخ دهد و سفر هیجان انگیز را به کام شما تلخ کند و خاطره ی نا خوشایندی از یک سفرهوایی در ذهن شما باقی بگذارد؛ بنابراین بهتر است حواستان را بیشتر جمع کنید و مراقب باشید تا این اتفاق نیفتد تا سفر بی دردسری داشته باشید. ولی اگر به هر دلیلی چمدان خود را در فرودگاه گم کردید اقداماتی وجود دارند که می توانید چمدان خود را پیدا کرده و برگردانید و یا حداقل خسارت چمدان را از ایرلاین مربوطه دریافت کنید.

در ادامه به بررسی عواملی که باعث گم شدن چمدان می شوند می پردازیم و هم چنین به شما می گوییم که چگونه از گم شدن چمدانتان جلوگیری کنید.

اقدامات لازم در صورت گم شدن چمدان

در صورت گم شدن چمدان اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به قسمت اشیای گمشده است در این قسمت شما فرم مربوط به اشیای گمشده را پر میکنید و اطلاعات لازم را از جمله جزئیات ظاهری چمدان، شماره تماس، محل اقامت و... را می نویسید. معمولا در ساعات اولیه پس از گزارش چمدان شما پیدا می شود

اولین اقدام بعد از گم شدن چمدان مراجعه به قسمت وسایل گم شده است. پس از اینکه به پرسنل این بخش اطلاع ­رسانی کردید، اقدامات لازم را برای پیدا کردن چمدان شما انجام می دهند و معمولا در ساعات اولیه پس از گم شدن چمدان، آن را به شما تحویل می دهند.

اگر به قسمت اشیای گمشده دسترسی نداشتید می توانید با پشتیبانی ایرلاینی که از آن بلیط خریداری کرده اید تماس گرفته و مفقودی چمدان خود را به آن ها گزارش دهید. ایرلاین مربوطه موظف است که پیگیری کرده و چمدان را به شما تحویل دهد.

پیشنهاد میکنیم مقاله جا گذاشتن وسایل در هواپیما را نیز مطالعه کنید.

در صورت پیدا نشدن چمدان چه کنیم؟

به طور معمول 80 درصد از چمدان‌هایی که گم می‌شوند در ساعات اولیه پس از اعلام مفقودی پیدا شده و به مسافران بازگردانده می‌شود؛ اما اگر پس از انجام مواردی که در بالا ذکر شد و بعد از گذشت 30 روز باز هم چمدان شما پیدا نشد شما می‌توانید از ایرلاین مربوطه درخواست خسارت کنید. هر ایرلاینی قوانین مربوط به خود را دارد، یک سری از ایرلاین ها خسارت چمدان گم شده را به صورت نقدی به شما پرداخت می‌کنند یعنی بر اساس وزن چمدان شما که به صورت تقریبی محاسبه می‌شود به شما غرامت پرداخت می‌کند؛ اما بعضی دیگر از ایرلاین ها خسارت چمدان گم شده را به عنوان تخفیف یا بلیط رایگان در سفرهای بعدی به شما می‌دهند.

دلیل گم شدن چمدان ها در فرودگاه

گم شدن چمدان در فرودگاه می تواند دلایل زیادی داشته باشد در بعضی موارد دلیل گم شدن چمدان می تواند خود مسافر باشد

یکی از این دلایل این است که مسافر فراموش می کند تگ مربوط به پرواز قبلی را از روی چمدان خود بردارد و همین موضوع باعث به اشتباه افتادن کارکنان فرودگاه شده و در نهایت چمدان مسافر گم می شود. دلیل دیگر، به همراه داشتن چمدان های متعدد است که مراقبت از آن ها را سخت تر می کند؛ بنابراین توصیه می کنیم تعداد چمدان هایی که در پرواز به همراه خود می آورید کم باشد.

در بعضی موارد دیگر دلیل گم شدن چمدان ها به خود ایرلاین ها مربوط می شود با وجود این که همه ی چمدان ها در بخش های امنیتی فرودگاه اسکن می شوند اما به طور کلی مسئول اصلی گم شدن چمدان ها خود ایرلاین ها هستند.

این دلایل عبارت اند از:

  • خطا در سیستم های حمل و نقل چمدان ها
  • درست انجام نشدن کار توسط کارکنان فرودگاه
  • مسیریابی نادرست
  • کمبود نیرو در شرکت های هواپیمایی
  • تاخیر در پروازهای کانکشن

برای جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه باید چه کاری انجام دهیم؟

برای جلوگیری از گم شدن چمدان ها راه حل هایی وجود دارد که بهتر است قبل از پرواز انجام دهید و نگرانی های خود را به حداقل برسانید.

  • سعی کنید از چمدان های تعداد کم استفاده کنید و وسایل ارزشمند خود را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید.
  • بهتر است از چمدان های با رنگ و طرح متمایزی استفاده کنید، بیشتر چمدان هایی که مسافران استفاده می کنند به رنگ سبز، مشکی و قرمز هستند. سعی کنید از چمدان هایی با رنگ های دیگری استفاده کنید.
  • برچسب پرواز قبلی را از روی چمدان خود بردارید تا باعث به اشتباه انداختن کارکنان فرودگاه نشوید.
  • رسید باری که تحویل می دهید را پیش خودتان نگه دارید چون درصورت گم شدن چمدان ارائه رسید بار لازم است.
  • اطلاعات شخصی خود، شماره تلفن و مبدا و مقصد را روی یک برچسب نوشته و به چمدانتان بپچسبانید تا هنگام گم شدن ماموران فرودگاه بتوانند با استفاده از آن اطلاعات به شما دسترسی پیدا کنند.
  • می توانید قبل از تحویل دادن چمدان از خود چمدان و از محتویات داخل آن عکس بگیرید زیرادر دست داشتن آن به زودتر پیدا کردن چمدان کمک می کند.

با وجود رعایت همه ی نکاتی که در بالا گفته شد باز هم امکان گم شدن چمدان شما وجود دارد یکی از بهترین و مطمعن ترین کار برای جلوگیری از گم شدن چمدان، قرار دادن یک ردیاب جیبی در داخل چمدان است. با این کار دیگر هیچ نگرانی و استرسی برای گم شدن چمدان خود ندارید.

نتیجه‌گیری

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد اگر قصد سفر دارید بهتر است قبل از خرید بلیط در مورد قوانین ایرلاین ها اطلاعاتی به دست آورید و سپس اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید؛ و هم‌چنین توصیه می‌شود برای اینکه در مورد گم شدن چمدان خود نگرانی نداشته باشید وسایل ارزشمند خود را داخل چمدان قرار ندهید و با خود به داخل کابین هواپیما ببرید زیرا خطوط هوایی خسارت وارد شده و مفقود شده را به طور کامل جبران نمی‌کند.

سوالات متداول

در صورت گم شدن چمدان در فرودگاه باید چه کاری انجام دهید؟

در صورت گم شدن چمدان در فرودگاه، به بخش اشیا گم شده در فرودگاه مراجعه کرده و فرم مربوط به اشیا گم شده را پرکنید.

شرکت‌های هواپیمایی در چه صورت موظف به پرداخت خسارت چمدان هستند؟

برای پیگیری چمدان گم شده خود باید چه مدارکی داشته باشید؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم