H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
شرکت های هواپیمایی ایران را بیشتر بشناسید !

شرکت های هواپیمایی ایران را بیشتر بشناسید !

آتنا ابراهیمیانآتنا ابراهیمیان
29 فروردین 1403

شرکت های هواپیمایی زیادی در ایران وجود دارد، که هر کدام امکانات مختلفی دارند. شناخت ایرلاین ها برای همه ما که میخواهیم بلیط هواپیما تهیه کنیم لازم است. ازگذشته تا به امروز شرکت های هواپیمایی زیادی به وجود آمده است. که برخی از آن ها فعال و برخی غیر فعال شده اند. در این مطلب قصد داریم به معرفی شرکت هواپیمایی و جزئیات بیشتری از دیدگاه های مختلف در مورد شرکت‌های هواپیمایی بپردازیم. 

معرفی شرکت های هواپیمایی ایران

شرکت های هواپیمایی به 3 بخش خصوصی، نظامی و دولتی تقسیم می شوند. در ابتدا لیستی از تمامی شرکت های هواپیمایی ارائه داده می شود و بعد از آن هرکدام را معرفی می کنیم. مجموع تعداد شرکت های هواپیمایی فعال و غیر فعال بسیار زیاد است و برخی از این شرکت ها علاوه بر فعالیت در زمینه حمل مسافر در زمینه حمل بار و خدمات ویژه هوایی نیز فعال هستند. برخی از این هواپیمایی ها نیز به طور کامل غیر فعال هستند یا در وضعیت تعلیق قرار دارند.

لیست شرکت های هواپیمایی فعال ایران

شرکت هواپیمایی

نوع فعالیت

قطب شرکت هواپیمایی

هواپیمایی ماهان

حمل بار و مسافر

فرودگاه مهرآباد - فرودگاه کرمان - فرودگاه امام خمینی

هواپیمایی آسمان

حمل بار و مسافر

فرودگاه مهرآباد - فرودگاه امام خمینی

هواپیمایی ایران ایر

حمل بار و مسافر

فرودگاه مهرآباد - فرودگاه امام خمینی

هواپیمایی کیش ایر

حمل بار و مسافر

فرودگاه مهرآباد - فرودگاه کیش

هواپیمایی وارش

حمل  مسافر

فرودگاه ساری

هواپیمایی قشم ایر

حمل بار و مسافر

فرودگاه قشم

هواپیمایی ساها

حمل بار و مسافر

فرودگاه مهرآباد

هواپیمایی ایران ایرتور

حمل بار و مسافر

فرودگاه مهرآباد - فرودگاه امام خمینی - 

فرودگاه مشهد

هواپیمایی کاسپین

حمل بار و مسافر

فرودگاه مهرآباد

هواپیمایی تابان

حمل بار و مسافر

فرودگاه مشهد

هواپیمایی زاگرس

حمل بار و مسافر

فرودگاه آبادان

هواپیمایی چابهار

حمل بار و مسافر

فرودگاه مهرآباد

هواپیمایی سپهران

حمل بار و مسافر

فرودگاه مشهد

هواپیمایی معراج

حمل بار و مسافر

فرودگاه مهرآباد - فرودگاه امام خمینی

هواپیمایی آتا

حمل بار و مسافر

فرودگاه تبریز

هواپیمایی پویا

حمل بار و مسافر

فرودگاه مهرآباد

هواپیمایی پارس ایر

حمل بار و مسافر

فرودگاه شیراز

آساجت ایر

حمل بار و مسافر

فرودگاه چابهار

فلای پرشیا ایر

حمل بار و مسافر

فرودگاه شیراز

شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)

ایران ایر(هما) یکی از مجهز ترین و معتبرترین ایرلاین ها است، شرکت هواپیمایی هما براساس متغیرهای مختلف کلاس  تعریف کرده است، که به دو گروه کلاس های اکونومی و هماکلاس معرفی می‌شود. هما کلاس دارای صندلی های مخصوص درجه یک است، که مزیت آن ارائه خدمات ویژه به مسافران در طول سفر است.

 کلاس های اکونومی ارزان ترین نوع بلیط با حداقل استاندارد خدمات است. درحال حاضر 43 فروند هواپیما درمسیر های پروازی داخلی و خارجی در اختیار دارد. مقاصد خارجی پرواز های ایران ایر بسیاری از شهرهای اروپایی، آسیایی و خاورمیانه را شامل میشود.

شرکت هواپیمایی ایران ایر تور

شرکت هواپیمایی ایران تور که زیر مجموعه شرکت هواپیمایی ایران ایر است با هدف گسترش گردشگری و برگزاری تور‌های متنوع سیاحتی و زیارتی در داخل و خارج کشور تأسیس شده و همچنین با استقبال زیادی رو به رو شد. امروزه، هواپیما‌های این شرکت به تعداد زیادی از شهر‌های ایران و کشور‌های خارجی پرواز دارد و یکی از معروف‌ترین ایرلاین‌های کشور به شمار می‌رود. این شرکت امکان خرید آنلاین بلیط و دریافت کارت پرواز پیش از مراجعه به فرودگاه را ایجاد کرده است.

شرکت هواپیمایی قشم ایر

یکی دیگر از محبوب‌ترین شرکت هواپیمایی ایرانی، قشم ایر است که در سال 1391 تأسیس شد. این شرکت با بهبود سطح ایمنی و کیفیت خدمات خود، توانسته است سرویس‌های فوق‌العاده‌ای به مسافران خود ارائه دهد. قشم ایر با خدماتی مانند قیمت مناسب و کادر پرواز ماهر انتخاب مناسبی برای مسافرانی است، که به دنبال سفری راحت و مقرون به صرفه همراه با اطمینان خاطر هستند.

شرکت هواپیمایی نفت ایر (کارون)

شرکت هواپیمایی نفت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های مسافربری می‌باشد، که در سال 1379 تأسیس شده است. ابتدا این شرکت به عنوان یک شرکت هواپیمایی همراه با خدمات ویژه هوایی بوده و بعداً به شرکت هواپیمایی مسافری تبدیل شده است. اکثر فعالیت این شرکت هواپیمایی در پرواز‌های داخلی و سفر‌های بین شهری است.

شرکت هواپیمایی آسمان ایر 

بعد از هما یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران، هواپیمایی آسمان است که در سال 1359 تأسیس شده است. این شرکت سوابق و خدمات بسیار خوبی دارد و خدمات بسیار عالی در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد. از ویژگی‌های این شرکت هواپیمایی می‌توان به حمل و نقل سریع و منظم، کادر پرواز با تجربه و حرفه‌ای و امکان پرواز به شهر‌های کوچک از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این ایرلاین است.

شرکت هواپیمایی تابان ایر 

شرکت هواپیمایی تابان دارای پرواز های داخلی و خارجی بیش از 50 مقصد در 20 کشور جهان است. برای پیدا کردن ارزان ترین بلیط هواپیما تابان می‌توانید با فیلتر های دلخواه مانند زمان پرواز، قیمت، بلیط، نوع پرواز و... بلیط مورد نظر خود را از وبسایت های تیکت پیدا کنید. تابان ایر فقط یک نوع کلاس پروازی دارد، که همان کلاس اقتصادی است. پرواز‌های شرکت هواپیمایی تابان نیز معمولاً سر وقت و بدون تأخیر انجام می‌شوند.

در مطالب بالا تعدادی از شرکت‌های هواپیمای دولتی محبوب در ایران را مورد بررسی قرار دادیم. برای آشنایی با شرکت هواپیمایی خصوصی با ما همراه باشید.

شرکت هواپیمایی ماهان ایر 

شرکت هواپیمایی ماهان، یکی ازباکیفیت‌ترین، امن‌ترین و فعال‌ترین شرکت‌های هواپیمایی خصوصی ایران است، که در سال 1371 تأسیس شده است. این شرکت به واسطه دستاورد‌های اخیرش، جزو بهترین شرکت‌های هواپیمایی ایران قرار گرفته است. از دیگر ویژگی‌های این شرکت که باعث تمایز آن با سایر شرکت‌های داخلی و حتی رقابت با دیگر شرکت‌های خارجی شده، مجهز بودن به مرکز آموزش استاندارد که مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر سازمان‌های جهانی می‌باشد.

 شرکت هواپیمایی ماهان خدماتی ارزنده به مسافران خود ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات می‌توان به منوی غذای آن اشاره کرد، که شامل انواع غذا‌های ایرانی و بین‌المللی بوده و حتی برای افرادی که رژیم دارند هم منوی ویژه‌ای دارد. این شرکت هواپیمایی تنوع زیادی دارد که این تنوع شامل نوع بلیط و قیمت و.. میشود، از این رو شما هیچ محدودیتی برای انتخاب بلیط ندارید.

شرکت هواپیمایی کیش ایر

کیش ایر با توجه به مسیرهای پروازی داخلی و خارجی که دارد. دارای  دو کلاس پروازی اکونومی و بیزنس است. در کلاس های بیزنس یا تجاری سرویس ها و خدمات متنوع تری در طی پرواز در اختیار مسافران قرار می گیرد. کیش ایر اولین شرکت هواپیمایی ایرانی محسوب می شود، که موفق به اخذ گواهینامه‌ی استاندارد ایمنی هوانوردی IOSA شده است

هدف این شرکت توسعه گردشگری جزیره کیش و برقراری ارتباط با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بود. همچنین بلیط این شرکت هواپیمایی را می توانید به دو صورت سیستمی و چارتری تهیه کنید.

شرکت هواپیمایی تفتان ایر 

هواپیمایی تفتان درحال حاضر با در اختیار داشتن5فروند آماده خدمت است. کلیه پرواز های داخلی ایرلاین تفتان با مبدا یا مقصد تهران از ترمینال 4 فرودگاه مهرآباد وکلیه پرواز های بین المللی با مبدا یا مقصد تهران از فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود.

خرید بلیط هواپیما تفتان در های تیکت به آسانی صورت می‌گیرد، هواپیمایی تفتان فقط دارای یک نوع کلاس پروازی اکونومی می‌باشد. امکان چک این آنلاین برای هواپیمایی تفتان وجود ندارد.

لیست شرکت های هواپیمایی غیر فعال ایران

شرکت‌های هواپیمایی غیر فعال ایرلاین‌هایی هستند که یا مدت کوتاهی فعالیت داشته و متوقف شده‌اند، یا شرکت‌هایی هستند که پروانه فعالیت آن‌ها باطل شده است. برخی از این شرکت‌ها فعالیت کمی داشته یا فقط در زمینه حمل بار فعالیت می‌کننند. که چند مورد آن عبارتند از: 

  • آریا ایر 
  • ارم ایر 
  • یاس ایر 
  • نسیم ایر 
  • صافات ایر 
  • سپاهان ایر 
  • پیام ایر 
  • آبان ایر 
  • اروند ایر 
  • پاریز ایر 
  • بنیاد ایر 
  • صها ایر 
  • سفیران ایر 
  • صها ایر 
  • تهران ایر 
  • پاسارگاد ایر 
  • اطلس ایر 
  • آرام ایر 
  • سهند آسیا ایر 

شرکتهای هواپیمایی تازه تأسیس

های هواپیمایی تازه تأسیس شده، شامل موارد زیر است: 

شرکت هواپیمایی اترک 

در سال 91 با اخذ مجوز های بین المللی و داخلی رسما فعالیت خود را شرو کرده است. اترک ایر سعی کرده است با آپشن های منحصر به فرد، رضایت اکثر مسافران را جلب کرده است. سال تأسیس این شرکت هواپیمایی 1391 است.

شرکت هواپیمایی وارش 

وارش در گویش مازنی به معنای باران و ایرالاین وارش اولین ایرلاین در استان سرسبز مازندران است. شرکت هواپیمایی وارش یکی از اولویت های خویش تضمین ایمنی پرواز در کنار ارتقا سطح کیفی پرواز ها قرار داده، تا گامی عظیم در صنعت هوایی کشور برداشته شود. برای رزرو بلیط این ایرلاین،در وبسایت های تیکت، می توانید در صفحه رزرو بلیط، بلیط هواپیمایی وارش را فیلتر کنید و بلیط مورد نظر خود را در لیست موجود بیابید. سال تأسیس این شرکت هواپیمایی 1396است.

شرکت هواپیمایی سپهران 

شرکت هواپیمایی سپهران یکی از ایرلاین‌های تازه تاسیس ایران است که در مدت کوتاه فعالیت خود توانسته شرایط دلچسبی را در پروازهای خود برای مسافران ایجاد کند. این شرکت هواپیمایی نوپا در مدت کوتاه راه اندازی خطوط مسافربری خود به سرعت پروازهای داخلی و خارجی خود را گسترش داده و در حال حاضر پروازهای سپهران در بیش از ۲۰ فرودگاه ایران و جهان فرود می‌آید. سال تأسیس این شرکت هواپیمایی 1395است.

شرکت هواپیمایی پویا 

هواپیمایی پویا به بیش از 55 مقصد پرواز برگزار می کند. برخی از این پروازها برای خدمات حمل بار است. در حال حاضر امکان رزرو پرواز خارجی با پویا ایر نیست اما پرواز‌های باربری آن به بسیاری از کشور‌ها ازجمله کشور‌های همسایه، اروپا و آسیای شرقی برقرار هستند. سال تأسیس این شرکت هواپیمایی 1391است.

شرکت هواپیمایی پارس 

شرکت هواپیمایی پارس ایر برای رسیدن به اهداف مشخص شده، تلاش کرده در کنار متخصصین داخلی و خارجی از نیروهای جوان، کوشا و با استعداد کشورمان نیز استفاده کند و از این طریق بهترین خدمات را به مسافران خود ارائه نماید. بدون شک تجربه سفر با هواپیمایی پارس ایر برای هر مسافری لذت‌بخش خواهد بود زیرا کادر پرواز عالی و نیروهای متخصص فنی و عملیاتی کاملاً حرفه‌ای این شرکت تلاش می‌کنند تا مسافران را با پروازی راحت و ایمن به مقصد برسانند. سال تأسیس این شرکت هواپیمایی 1394است.

شرکت هواپیمایی فلای پرشیا 

فلای پرشیا در کنار هواپیمایی پارس یکی از دو شرکت هواپیمایی کشور با مرکزیت شیراز است. شرکت فلای‌ پرشیا از لحاظ میزان خسارت لغو بلیط به عنوان یکی از گران‌ترین ایرلاین‌های ایرانی به شمار می‌آید. لغو بلیط در این ایرلاین تا یک روز پیش از پرواز بیش از ۷۰ درصد خسارت برای مسافر به همراه دارد.  سال تأسیس این شرکت هواپیمایی 1396است.

شرکت هواپیمایی آساجت 

هدف از تاسیس آساجت و قرار دادن قطب اصلی آن در فرودگاه چابهار ثابت نگهداشتن قیمت بلیط هواپیما  و کمک به گردشگری منطقه بود.برای خرید بلیط هواپیمایی آساجت در سایت های تیکت، کافی است در ابتدا مبدا و مقصد خود را مشخص کنید و سپس تاریخی که قصد دارید بلیط تهیه کنید را تعیین کنید.با انتخاب گزینه جست و جو تمامی بلیط های مرتبط برای شما نمایش داده میشود. سال تأسیس این شرکت هواپیمایی 1396است.

شرکت هواپیمایی آوا 

آوا ایر، یکی از جدیدترین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی که به جمع ایرلاین‌های فعال صنعت هوانوردی کشور پیوسته است. که به پشتوانه سرمایه انسانی متعهد و با تکیه بر همراهی و اعتماد مشتریان وفادارش همواره در مسیر پیشرفت با سرعت زیادی قدم برداشته است. سال تأسیس این شرکت هواپیمایی 1402 است.

مقایسه و رتبه بندی شرکت های هواپیمایی ایران 

شرکت های هواپیمایی ایران هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند ولی شرکت های ایران ایر و ماهان جز قدیمی ترین و معتبرترین شرکت ها است، اما شرکت های جدید دارای ناوگان های بهتری هستند.شما اگر تجربه سفر با هر کدام از شرکت های هواپیمایی را داشته اید نظر خود را از نظر کیفیت و ایمن بودن و... بیان کنید.

سوالات متداول

امن ترین و باکیفیت ترین شرکت های هواپیمایی خصوصی ایران کدام است ؟

با توجه به نظر مسافران شرکت هواپیمایی ماهان ایر (هما) امن ترین و باکیفیت ترین است.

شرکت هواپیمایی ایران ایر پروازهای خارجی دارد؟

کدام شرکت هواپیمایی فقط حمل مسافر را انجام میدهد؟

آتنا ابراهیمیانآتنا ابراهیمیان

آتنا ابراهیمیان هستم نویسنده تخصصی مجله گردشگری های‌تیکت و راهنمای سفر شما. در های تیکت به دنبال ارائه بهترین محتوا هستم تا با اطلاعات کامل قدم در دنیای سفر بگذاریم. 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم