ابعاد چمدان داخل هواپیما

ابعاد چمدان داخل هواپیما

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی
20 خرداد 1403

ابعاد چمدان داخل هواپیما از موارد مهمی می‌باشد که بهتر است قبل از سفر خود درباره آن اطلاعات لازم را کسب کنید. در پروازهای خود وسایل و چمدان‌هایتان را می‌توانید در 2 قسمت مختلف داخل کابین و قسمت بار قرار دهید. ابعاد و وزن چمدان هر قسمت بسته به قوانین شرکت‌های هواپیمایی، نوع پرواز و مقصد می‌تواند متغیر باشد. در ادامه برای اطلاع از جزئیات دقیق سایز چمدان شرکت‌های هواپیمایی مختلف همراه های‌تیکت باشید.

ابعاد چمدان داخل هواپیما ایران ایر

چمدان مسافر در هواپیمایی ایران ایر باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در محفظه بالای سر صندلی قرار گیرد و مجموع ابعاد آن کمتر از 115 سانتی‌متر شود. به طوری که کم‌تر از 56 سانتی‌متر طول، 45 سانتی‌متر عرض و 25 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. مجموع ابعاد چمدان قسمت بار نیز نباید بیشتر از 158 سانتی‌متر شود.

ابعاد چمدان داخل هواپیما ماهان ایر

در تمام پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان شما می‌توانید یک کیف یا ساک دستی با ابعادی برابر با 23*40*55 همراه خود به داخل کابین ببرید. همچنین؛ مجموع طول، عرض و ارتفاع چمدان قسمت بار نیز نباید بیشتر از 158 سانتی‌متر یا به عبارتی 62 اینچ باشد.

ابعاد چمدان داخل هواپیما ایران ایرتور

هر مسافر هواپیمایی ایران ایرتور می‌تواند یک کیف یا ساک دستی همراه خود به داخل کابین ببرد. به طوری که مجموع ابعاد آن نباید بیشتر از 115 سانتی‌متر شود. همچنین مسافر می‌تواند مایعات و غذایی که می‌خواهد به داخل کابین ببرد را در ظروفی جداگانه با حجم کمتر 100 میلی‌لیتر قرار دهد و تمامی این ظروف را در پلاستیک شفاف یک لیتری قرار داده و در پلاستیک را ببند. به طوری که ابعاد پلاستیک 20 در 15 سانتی متر باشد و به راحتی باز و بسته شود.

ابعاد چمدان داخل هواپیما آسمان ایر

هر مسافر هواپیمایی آسمان می‌تواند بسته‌ای با ابعاد 56 سانتی‌متر طول، 45 سانتی‌متر عرض و 25 سانتی متر ارتفاع را وارد کابین هواپیما کند. به طوری که مجموع ابعاد آن نباید بیش‌تر از 115 سانتی‌متر شود. همچنین؛ حمل کرم‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی که حجم آن‌ها بیش‌تر از 100 میلی لیتر است به داخل کابین ممنوع می‌باشد.

ابعاد چمدان داخل هواپیما کاسپین ایر

مسافران می‌توانند یک بسته یا یک کیف دستی با ابعاد 55 سانتی‌متر طول، 40 سانتی‌متر عرض و 20 سانتی‌متر طول به طوری که مجموع ابعاد بیشتر از 115 سانتی‌متر نشود همراه خود به داخل کابین هواپیمایی کاسپین ببرند. همچنین هر فرد می‌تواند مایعات و غذای کودک را در ظروف جداگانه با حداکثر حجم 100 میلی‌لیتر به داخل کابین ببرد. البته باید تمام این ظروف را در یک کیسه پلاستیک شفاف یک لیتری قرار دهد و در پلاستیک را ببندد. به طوری که ابعاد آن کم‌تر از 20 در 15 سانتی‌متر شود. همچنین؛ مجموع ابعاد باری که مسافر به قسمت بار تحویل می‌دهد باید کم‌تر از 163 سانتی‌متر باشد. و مجموع ابعاد اضافه بار نیز نباید بیش‌تر از 76 سانتی‌متر شود.

ابعاد چمدان داخل هواپیما کیش ایر، قشم ایر و آتا ایر

مسافران این 3هواپیمایی کیش ایر، هواپیمایی قشم ایر و هواپیمایی آتا نیز می‌توانند یک کیف یا ساک دستی به ابعاد 20*40*55 سانتی‌متر به داخل کابین ببرند. به طوری که مجموع ابعاد آن نباید از بیش‌تر از 115 سانتی‌متر شود.

ابعاد چمدان داخل هواپیما ترکیش ایر

ابعاد چمدان کابین هواپیمایی ترکیش باید 24*40*50 سانتی‌متر باشد. به گونه‌ای که مجموع ابعاد نباید بیش‌تر از 115 سانتی‌متر شود. همچنین مسافرانی که با نوزاد یا کودک کم‌تر از 2 سال پرواز می‌کنند می‌توانند یک عدد بار دستی مازاد نیز با خود به داخل کابین ببرند. همچنین کالسکه کودک نیز بدون هیچ‌گونه‌ هزینه‌ای به مقصد منتقل می‌شود. مجموع ابعاد چمدان قسمت بار نیز همانند اکثر ایرلاین‌های ایرانی نباید بیش‌تر از 158 سانتی متر شود.

سفری بدون دردسر، راهنمای کامل ابعاد چمدان داخل هواپیما

به‌دلیل وجود قوانین حمل بار در ایرلاین‌های مختلف، بهتر است تفاوت بین بار داخل کابین و بار ثبت شده را بدانیم تا از مشکلات احتمالی در فرودگاه جلوگیری کنیم.

چمدان‌های داخل کابین یا ‌carry-on luggage:

شما می‌توانید لوازم ضروری و اشیا گران قیمت خود را مانند لپ‌تاپ، دوربین، عینک، زیورآلات و لوازم شخصی مورد نیاز در طول سفر را در چمدان‌های کابین به داخل کابین هواپیما ببرید و در محفظه‌های بالای سر و یا زیر صندلی جلوی خود قرار دهید. این چمدان‌ها به‌دلیل ابعاد و اندازه کوچک برای سفرهای کوتاه و همچنین کسانی که نمی‌خواهند چمدان خود را به قسمت بار تحویل دهند مناسب هستند و شامل انواع ساک‌های دستی و چمدان سایز کوچک می‌باشد. البته چمدان سایز کوچک را با نام‌های چمدان کابین یا خلبانی نیز می‌شناسند. همچنین؛ باید دقت کنید که وسایلی مثل اشیای تیز و خطرناک، اقلام قابل اشتعال و دیگر وسایل ممنوعه را با توجه به قوانین ایرلاین به همراه نداشته‌باشید.

چمدان‌های قسمت بار یا checked luggage:

این نوع چمدان را به‌دلیل وزن و ابعاد بالای آن نمی‌توانید به داخل کابین ببرید و باید آن را به کارکنان فرودگاه تحویل دهید تا در قسمت بار هواپیما قرار دهند. ابعاد و وزن این نوع چمدان‌ها نیز بسته به نوع ایرلاین و نوع کلاس پروازی متفاوت است. اما در اکثر شرکت‌های هواپیمایی معمولا مجموع ابعاد آن حداکثر ۱۵۸ سانتی‌متر است.

چگونه می‌توانم چمدانی انتخاب کنم که همیشه در هر پروازی قابل قبول باشد؟

به‌دلیل وجود قوانین حمل بار در ایرلاین‌های مختلف، اغلب شرکت‌های تولیدی، چمدان‌هایی با ابعاد استاندارد برای داخل کابین و قسمت بار هواپیما تولید می‌کنند. در ادامه به شناخت انواع چمدان‌ها می‌پردازیم

انتخاب عالی برای سفرهای تجاری و کوتاه با چمدان های کوچک

این نوع چمدان به دلیل اینکه به داخل کابین هواپیما برده می‌شود ابعاد کوچکتری دارد و انتخابی عالی برای سفرهای کوتاه می‌باشد. وزن این نوع چمدان با توجه به قوانین ایرلاین های مختلف و نوع پرواز بین 5 تا 10 کیلوگرم متغیر است.

انتخابی هوشمندانه برای سفرهای شما، چمدان سایز متوسط

چمدان سایز متوسط به‌دلیل اینکه ابعاد و وزن آن با قوانین اکثر ایرلاین‌ها متناسب است؛ پرطرفدار‌ترین سایز را بین چمدان‌های مختلف دارد. معمولا ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم گنجایش داشته و ابعاد آن حدودا ۵۶ تا ۶۶ سانتی‌متر طول، ۴۱ تا ۴۶ سانتی‌متر عرض و ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. مجموع ابعاد آن نیز در حدود ۱۵۸ سانتی‌متر می‌باشد.

همراه بی‌دردسر، چمدان‌های بزرگ برای مسافرت هفتگی

این نوع چمدان نیز در قسمت بار هواپیما قرار می‌گیرد و برای سفر‌های طولانی و خانوادگی مناسب می باشد. این چمدان  ابعادی در حدود بیش از ۶۶ سانتی‌متر طول، ۴۶ سانتی‌متر عرض و ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. جهانگردی بدون محدودیت، چمدان‌های خیلی بزرگ برای سفر‌های طولانی

این نوع چمدان به‌دلیل سایز خیلی بزرگ آن برای سفرهای خیلی طولانی و مهاجرت مناسب است. ابعاد این چمدان حدودا بیش از ۸۰ سانتی‌متر طول، ۵۵ سانتی‌متر عرض و ۳۵ سانتی‌متر ارتفاع دارند. و بیش از ۳۰ کیلوگرم گنجایش دارند. مجموع ابعاد این نوع چمدان ممکن است بیش‌تر از ۱۵۸ سانتی‌متر شود.

چگونه می‌توانم از جریمه‌های اضافه بار در فرودگاه جلوگیری کنم؟

حتما قبل از سفر از شرکت هواپیمایی خود راجع به قوانین ابعاد و وزن چمدان‌های خود بپرسید. قبل از رفتن به فرودگاه وزن چمدان خود را با ترازوهای خانگی چک کنید تا بیشتر از حداکثر وزن مجاز نباشد و ابعاد آن را حتما چک کنید. چمدانی مدرن، کم حجم، مقاوم و با ابعاد مناسب برای سفر خود انتخاب کنید و با استفاده از تکنیک‌های بسته‌بندی مانند رول‌کردن لباس‌ها، استفاده از فضای داخلی کفش‌ها و استفاده از کیسه‌های فشرده سازی هوا از حداکثر فضای آن استفاده کنید. 

مطالعه بیشتر: جریمه کنسلی بلیط هواپیما

داشتن سفری بی‌دغدغه با رعایت اصول قبل از سفر هوایی

برای سفرهای هوایی ۲ نوع چمدان کابین و چمدان قسمت بار طراحی شده است. چمدان کابین را می‌توانید با خود به داخل هواپیما ببرید و در محفظه‌های بالای سر خود قرار دهید. چمدان قسمت بار نیز به چمدانی گفته می‌شود که باید آن را به قسمت بار هواپیما تحویل دهید. 

به‌دلیل محدودیت اندازه محفظه‌های بالای صندلی و قسمت بار هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی براساس نوع پروازهای خود، نوع کلاس پرواز و مقصد، قوانین مختلفی برای ابعاد چمدان داخل هواپیما تعیین کرده‌اند. وب‌سایت «های‌تیکت» انواع بلیط‌ها را از شرکت‌های هواپیمایی مختلف در اختیار کاربران خود قرار می دهد. از این‌رو می‌توانید با توجه به شرایط خود و قوانین ایرلاین‌های مختلف بهترین نوع پرواز را با کم‌ترین قیمت خریداری کنید.

سوالات متداول

آیا ابعاد چمدان‌ هواپیما در پروازهای مختلف ثابت است؟

خیر بسته به نوع شرکت هواپیمایی، نوع کلاس پرواز و مقصد، وزن و ابعاد چمدان متغیر می‌باشد.

چمدان کابین سایز به چه چمدانی گفته می‌شود؟

ابعاد چمدان داخل کابین چقدر است؟

ابعاد چمدان قسمت بار چقدر است؟

کدام سایز چمدان برای سفرهای هوایی مناسب‌ است؟

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی

فرزانه یوسفی کارشناس تولید محتوا، با بیش از 5 سال تجربه در حوزه گردشگری و نگارش مقاله هستم و مسیر خودم را در بهبود و ارتقای محتوای با کیفیت در این حوزه جستجو میکنم. در دنیای کلمات شما را به همسفری دعوت میکنم.

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم