H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
قیمت بلیط هواپیما برای کودکان

قیمت بلیط هواپیما برای کودکان

یلدا غیرتییلدا غیرتی
25 فروردین 1403

در سفرهای هوایی، خرید بلیط هواپیما برای کودکان نیز مانند بزرگسالان الزامی است؛ و کودکان سنین 2 تا 12 سال باید صندلی جداگانه داشته باشند. زیرا باید مشخصات کودک ثبت شود و در طول سفر از خدمات بهره گیرد؛ اما سوال مهمی که ذهن بسیاری از والدین را که می خواهند برای سفر هوایی اقدام کنند درگیر کرده این است که آیا قیمت بلیط هواپیما برای کودکان و نوزادان هم مانند بزرگسالان است؟

با ما همراه باشید تا در ادامه ی مقاله اطلاعاتی از شرایط و محاسبه ی نرخ بلیط برای کودکان را در اختیار شما قرار دهیم.

عوامل موثر در تعیین قیمت بلیط کودکان

نرخ بلیط هواپیما برای کودکان در انواع ایرلاین ها و در پرواز های داخلی و خارجی بر اساس دو عوامل مهم تعیین می شوند. یکی از این عوامل مهم سن کودکان می باشد، طبق قوانین گروه بندی سنی شرکت های هواپیمایی، گروه سنی 0 تا 2 سال به عنوان نوزاد و گروه های سنی 2 تا 12 سال به عنوان کودک معرفی مشود؛ که این تقسیم بندی تاثیر زیادی در تعیین قیمت بلیط کودکان دارد. از عوامل مهم دیگر بلیط چارتر یا سیستمی خریداری شده است؛ که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

قیمت بلیط هواپیما برای کودکان در پروازهای سیستمی

شرایط خرید بلیط برای کودکان و نوزادان به صورت سیستمی مناسب تر از بلیط های چارتری است. بر اساس قوانین کلی خرید بلیط هواپیما برای کودکان در همه ی ایرلاین ها، در پرواز های سیستمی دو تعرفه وجود دارد. در این پرواز قیمت بلیط نوزادان تا 2 سال تنها با پرداخت 10 الی 15 درصد از بهای بلیط، کودکان در شرایط سنی 2 تا 12 سال با پرداخت 50 درصد از بهای بلیط می توانند سوار هواپیما شوند. در این قسمت به بررسی نسبت نرخ بلیط هواپیما سیستمی کودکان به بلیط بزرگسالان، در ایرلاین های داخلی دیگر می پردازیم.

قیمت بلیط هواپیما برای کودکان در پروازهای چارتری

شرایط خرید بلیط هواپیما برای نوزادان و کودکان در پرواز‌های چارتری نسبت به پرواز سیستمی کمی متفاوت تر است. با این که قیمت بلیط هواپیما برای نوزادان (زیر دو سال) در این پرواز‌ها همان ۱۰ الی ۱۵ درصد بهای بلیط بزرگ‌سالان است، ولی برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال برابر با قیمت بلیط بزرگ‌سالان اعلام شده است و سن کودکان تفاوتی در قیمت بلیط ندارد و این نرخ به این دلیل است که شرکت های چارترکننده، صندلی ها را به قیمت بهای بلیط بزرگسالان اجاره میکنند و بنابراین مجبور به انجام این کار هستند. این قانون برای همه‌ پرواز‌های چارتری داخلی و خارجی به همین صورت است؛ بنابراین، توصیه می شود که با وجود مفید بودن و مقرون به صرفه بودن بلیط چارتری، زمانی که قصد سفر با کودکان خود دارید از پرواز های سیستمی استفاده کنید.

خرید بلیط هواپیما برای کودکان و نوزادان در سفرهای خارجی

در پروازهای خارجی هم مانند پروازهای داخلی خرید بلیط هواپیما برای کودکان و نوزادان ضروری است، قیمت بلیط هواپیما برای نوزادان در سفرهای خارجی معمولا 10 درصد از بهای بلیط یزرگسالان است. به طور کلی در تعیین شناسه نرخی ایرلاین های مختلف قانون ثابتی وجود ندارد و عواملی مانند ساعت و روز حرکت، فصل مسافرت و نوسانات ارزی تاثیرگذار هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه رزرو پرواز، مقاله چگونه بلیط هواپیما رزرو کنیم را مطالعه نمایید.

بار مجاز کودکان و نوزادان در هواپیما

هنگام گرفتن بلیط هواپیما برای کودکان یا نوزادان خود به بار مجاز رایگان آن ها توجه کنید. در اکثر ایرلاین های هواپیمایی بار مجاز رایگان برای سنین زیر 2 سال حدود 10 کیلوگرم است و مقدار بار مجاز رایگان برای سنین 2 تا 12 سال کمی کمتر از بار مجاز افراد بزرگسال است. البته این موضوع به کلاس پروازی مسافران بستگی دارد. در اکثر ایرلاین ها هرچه کلاس پروازی بهتر باشد مقدار بار مجاز رایگان کودکان و نوزادان افزایش پیدا می کند.

آیا کودکان به تنهایی می توانند سفر کنند؟

براساس قوانین بین المللی سفر کردن کودکان زیر 5 سال به تنهایی ممنوع است؛ و فقط کودکان در سنین 5 تا 12 ساله می توانند به تنهایی سفر کنند که در این صورت باید والدین یا قیم قانونی کودک فرم های لازم را تکمیل کند و به شرکت های هواپیمایی ارائه دهند؛ و هم چنین لازم است که والدین، کودکان را در مراحل سوار شدن به هواپیما همراهی کنند تا اقدامات لازم برای پذیرش به درستی انجام شود.

دقت کنید، قیمت بلیط برای کودکانی که به تنهایی سفر می کنند با بلیط بزرگسالان یکسان است و هم چنین کودک باید در طول سفر کارت بدون همراه (UM) داشته باشد.

 بسیاری شرکت های هواپیمایی ایرانی وجود دارند که امکان سفر کودکان با هواپیما را به تنهایی فراهم کرده اند که این شرکت ها عبارت اند از: هواپیمایی ایران ایر، کاسپین، ماهان ایر، تابان، زاگرس و شرکت هواپیمایی قشم ایر.

توجه داشته باشید که هریک از این ایرلاین ها در مورد پذیرش کودکان بدون همراه قوانینی دارند که بعضی از این قوانین با هم متفاوت هستند بنابراین قبل از سفر بهتر است با دفتر مربوطه تماس بگیرید و از شرایط آن ها آگاهی داشته باشید.

به طور کلی در سفر کودکان با هواپیما به تنهایی باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • مدارک شناسایی کودک، ولی یا قیم قانونی کودک و گذرنامه کودک
  • بیمه (در صورت نیاز) برای پرواز های بین المللی، کودک باید توسط والدین خود یا سرپرست قانونی تحویل داده شود.
  • در صورت تحویل کودک توسط یکی از اقوام خود، باید رضایت نامه ولی کودک همراه او باشد.
  • فرم مخصوص سفر کودک بدون همراه ( در بعضی از ایرلاین ها کارت مخصوصی به کودک داده می شود تا در طول سفر به گردن خود بیاویزد)
  • موافقت کتبی همراه کودک در هواپیما با ثبت امضا در فرم مخصوص

امکانات موجود در هواپیما برای کودکان

بعد از بررسی قیمت بلیط هواپیما برای نوزادان و کودکان، به بررسی امکانات موجود در هواپیما برای کودکان می‌پردازیم. با توجه به اینکه کودکان به اندازه بزرگسالان تحمل شرایط خشک داخل کابین هواپیما را ندارند. شرکت‌های هواپیمایی با توجه به نوع کلاس پرواز بلیط کودکان امکاناتی مانند دفتر نقاشی، اسباب‌بازی، بازی‌های هوش و... را برای سرگرم کردن کودکان و هم‌چنین لذت‌بخش کردن سفر برای کودکان، در نظر گرفته‌اند.

این امکانات علاوه بر اینکه کودکان را سرگرم می‌کند بلکه جنبه‌ی آموزشی هم برای آن‌ها دارد. هم‌چنین اکثر شرکت‌های هوایی غذای مخصوص برای کودکان تهیه می‌کنند تا کودکان بتوانند غذاهایشان را با مخلفات و اشتهای بالا میل کنند.

قیمت بلیط هواپیما برای کودکان زیر 12 سال و نوزادان زیر 2 سال 

همراه بودن کودکان و نوزادان در سفر باعث ایجاد تجربه‌های شیرین می‌شود؛ و هم‌چنین باعث می‌شود که همه‌ی سختی‌ها آسان‌تر شوند؛ اما یکی از نگرانی‌های والدین در هنگام سفر با هواپیما قیمت بلیط برای نوزادان و کودکان است؛ زیرا قوانین مربوط به خرید بلیط کودکان و بزرگسالان متفاوت است. بعضی از ایرلاین های هواپیمایی با توجه به کلاس‌های پروازی برای کودکان تخفیفانی در نظر می‌گیرند؛ که این مقدار بین 10 تا 15 درصد قیمت بلیط معمولی برای نوزادان و 50 تا 85 درصد قیمت بلیط معمولی برای کودکان می‌باشد.

به غیر از قیمت بلیط هواپیما شما می‌توانید با دانستن بسیاری از قوانین مانند تنها سفر کردن کودکان، مقدار بار مجاز رایگان، امکانات موجود در هواپیما برای کودکان و نوزادان و اقلام مجاز ورود به کابین هواپیما باعث می‌شود که از به وجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

سوالات متداول 

قیمت بلیط هواپیما برای کودکان بر اساس چه عواملی محاسبه می‌شود؟

یکی از عوامل مهمی که در تعیین قیمت بلیط کودکان تاثیرگذار است سن آن‌ها می‌باشد؛ و عوامل دیگر، چارتر یا سیستمی بودن بلیط می‌باشد.

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی برای کودکان چیست؟

در خرید بلیط هواپیما برای کودکان بلیط چارتری به صرفه‌تر است یا سیستمی؟

آیا برای کودکی که نیازی به صندلی ندارد و بر روی پای والدین خود می‌نشیند باید بلیط جداگانه گرفت؟

آیا برای خرید بلیط هواپیما برای کودکان نیاز به شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت است؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم