قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می‌شود؟

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی
7 خرداد 1403

زمانی که برای خرید بلیط هواپیما اقدام می‌کنید متوجه نوسان قیمت‌ها خواهید شد. برخی از افراد تصور می‌کنند که قیمت بلیط هواپیما ارتباط مستقیمی با ایرلاین ها یا آژانس‌های هواپیمایی دارند در حالی که همیشه این گونه نیست. نرخ بلیط هواپیما هر ساله توسط سازمان هواپیمایی و یا وزارت راه کشور با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود.

با توجه به این که هزینه‌ی بلیط هواپیما اصلی‌ترین بخش بودجه شما را شامل می‌شود بنابراین مهم است که عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت بلیط را بدانید زیرا این آگاهی به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. از عوامل تاثیر گذار بر قیمت‌های بلیط هواپیما عبارت‌اند از:

  • میزان تقاضای مسافران برای پرواز
  • نوع ایرلاین انتخابی
  • اندازه فاصله مبدا تا مقصد
  • نوع کلاس پروازی هواپیما
  • نوع بلیط هواپیما (سیستمی یا چارتری بودن آن)
  • سوخت و استهلاک هواپیما
  • نوع کلاس نرخی درج شده روی بلیط
  • زمان خرید بلیط هواپیما
  • پرواز غیر مستقیم
  • حقوق پرسنل هواپیما و نوع خدمات ارائه شده برای مسافران
  • بلیط لحظه آخری

در ادامه مطلب به توضیح کامل این عوامل می‌پردازیم تا با آگاهی کامل و خیالی آسوده خرید بلیط هواپیمای خود را انجام دهید.

 1- میزان تقاضای مسافران برای پرواز و تاثیر آن بر قیمت بلیط هواپیما

یکی از عواملی که باعث کاهش یا افزایش نرخ بلیط هواپیما می‌شود میزان تقاضا برای خرید بلیط است. هر چقدر تقاضا برای خرید بلیط بالا باشد قیمت افزایش می‌یابد و بالعکس؛ مثلا در فصل‌های گردشگری که مردم تمایل زیادی به مسافرت کردن دارند ایرلاین ها قیمت بلیط را افزایش می‌دهند. ولی در زمانی که این تقاضا کم باشد شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از ضرر و خالی نماندن صندلی‌های هواپیما قیمت بلیط ها را کاهش می‌دهند؛ بنابراین مسافران در این زمان می‌توانند با تهیه بلیط با قیمت ارزان‌تر در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی نمایند.

2- نوع ایرلاین چگونه می‌تواند بر قیمت بلیط تاثیر بگذارد؟

یکی دیگر از عوامل مهمی که می‌تواند به صورت مستقیم بر روی قیمت بلیط هواپیما تاثیرگذار باشد نوع ایرلاینی که از آن بلیط خریداری می‌کنید و هم چنین نوع هواپیما می‌باشد. همه‌ی ایرلاین ها یا شرکت‌های هواپیمایی طبق استانداردی که از طرف سازمان هواپیمایی کشور تعیین شده است موظف به رعایت آن‌ها هستند؛ اما بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در رقابت با ایرلاین های دیگر سعی می‌کنند بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند که همین امر باعث تفاوت قیمت‌ها در ایرلاین های متفاوت می‌باشد.

مطالعه بیشتر: شرکت های هواپیمایی ایران

3- فاصله‌ی مسافتی از مبدا و مقصد و تاثیر آن بر قیمت بلیط هواپیما

هر چقدر فاصله‌ی بین مبدا تا مقصد زیاد باشد به عبارت دیگر هر چقدر زمان سفر طولانی‌تر باشد قیمت بلیط هم روند افزایشی پیدا می‌کند. به طور کلی با توجه به این که با افزایش مسافت سوخت مصرفی هواپیما افزایش می‌یابد بنابراین هزینه‌ی بلیط هم افزایش پیدا می‌کند.

4- نوع کلاس پروازی هواپیما و تاثیرگذاری آن بر قیمت بلیط هواپیما

کلاس‌های پروازی هواپیما به 3 دسته تقسیم بندی می‌شوند، کلاس پروازی فرست کلاس، کلاس پروازی اکونومی و بیزنس کلاس. معمولا افراد در پروازهای داخلی به دلیل کم بودن مسافت از کلاس پروازی اکونومی استفاده می‌کنند؛ اما در سفرهای خارجی به دلیل طولانی‌تر بودن مسافت از هواپیماهای با کلاس پروازی بیزنس کلاس و هم چنین فرست کلاس استفاده می‌کنند. هر کدام از این نوع کلاس‌ها، خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند؛ مثلا در فرست کلاس این خدمات با بهترین کیفیت در اختیار مسافران قرار می‌گیرد؛ که نوع این خدمات ارائه شده در این کلاس‌های پروازی باعث تفاوت در قیمت بلیط های هواپیما شده است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با کلاس های پروازی و نحوه انتخاب هنگام رزرو بلیط

5- نوع بلیط هواپیما و تاثیر گذاری آن بر قیمت بلیط هواپیما

بلیط های هواپیما معمولا به دو صورت سیستمی و چارتری ارائه می‌شود. نرخ بلیط های سیستمی معمولا ثابت و گران‌تر از بلیط چارتری می‌باشد؛ اما بلیط قیمت بلیط های چارتری دارای نوسان بوده و گاهی اوقات هم حتی گران‌تر از بلیط سیستمی می‌باشد. بلیط های چارتری که توسط شرکت‌های چارتر کننده ارائه می شود معمولا در لحظه‌های آخر، به دلیل اینکه شرکت‌های هواپیمایی با صندلی خالی پرواز نکنند قیمت این بلیط ها را کاهش می‌دهند؛ اما نکته‌ی مهم دیگر این است که قیمت بلیط هواپیما چارتری برای کودکان و بزرگسالان یکسان است در حالی که این مورد در بلیط سیستمی این گونه نیست. بنابراین نوع بلیطی که خریداری می‌نمایید تاثیر مستقیمی بر روی قیمت بلیط هواپیما خواهد داشت.

مطالعه بیشتر: تفاوت پرواز چارتری و سیستمی

6- سوخت و استهلاک هواپیما از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما

هواپیماها با توجه به نوع و مدلشان سوخت متفاوتی دارند؛ و هم چنین نو سازی هواپیماها از عوامل دیگر افزایش قیمت بلیط هواپیما می‌باشد؛ زیرا هر چقدر عمر هواپیما زیاد باشد بیشتر باعث هدر رفتن سوخت شده و این یکی از عوامل مخرب محیط‌زیست می‌باشد؛ بنابراین نوع سوخت مصرفی برای هواپیما و هم‌چنین نو کردن هواپیما، می‌تواند باعث تغییر قیمت‌ها در بلیط باشد.

7- نوع کلاس نرخی هواپیما و تاثیر آن بر قیمت بلیط

کلاس نرخی یا شناسه که توسط شرکت های هواپیمایی به صورت یک حروف انگلیسی روی بلیط درج می شود، یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند بر روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر بگذارد. 

بلیط های هواپیما با توجه به نوع شناسه نرخی که دارند، دارای قیمت های متفاوتی می باشند. برای این که بتوانید بلیط هایی با قیمت ارزان خریداری نمایید باید به دنبال بلیط هایی با شناسه نرخی مناسب باشید مثلا شناسه های Q، K، M، S،B، Y که مربوط به پرواز اکونومی می باشد دارای قیمت بلیط ارزان تری می باشد.

مطالعه بیشتر: کلاس نرخی بلیط هواپیما

8- تاثیر زمان خرید بلیط هواپیما بر روی قیمت آن

با توجه به اینکه می‌دانیم روزهای پنج‌شنبه و جمعه که مردم بیشتر به مسافرت می‌روند بنابراین تقاضا افزایش می‌یابد که این عامل باعث افزایش قیمت بلیط هواپیما نیز می‌شود.

هم‌چنین بهتر است بدانید قیمت بلیط در ساعات اولیه صبح و آخرشب کاهش پیدا می‌کند چون بیشتر افراد در ساعات میانی سفر می‌کنند؛ بنابراین در ساعات میانی روز قیمت بلیط با افزایش روبرو است.

9- چگونگی تاثیر حقوق پرسنل و خدمات ارائه شده در هواپیما بر قیمت بلیط

با توجه به این که ایرلاین انتخابی شما بزرگ باشد یا کوچک تاثیر زیادی بر قیمت بلیط هواپیما دارد؛ زیرا در ایرلاین های بزرگ تعداد کارکنان و یا پرسنل بیشتر است؛ بنابراین حقوق کارکنان و مهمانداران هواپیما نیز با توجه به این ایرلاین تعیین می شود. هم‌چنین نوع خدماتی که در هواپیما به مسافران ارائه می‌شود یکی دیگر از این عوامل تاثیر گذار می باشد. بهتر است بدانید برخی از شرکت‌های هواپیمایی ممکن است خدماتی مانند بیمه عمر برای مسافران خود ارائه دهند؛ بنابراین با توجه به حقوق پرسنل و نوع خدمات، قیمت بلیط افزایش یا کاهش می‌یابد؛ مثلا در پروازهای خارجی که حقوق کارمندان بر اساس دلار تعیین می‌شود هزینه بلیط هم افزایش پیدا می‌کند.

10- تاثیر پرواز مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت بلیط هواپیما

شرکت های هواپیمایی گاهی اوقات برای تفاوت در قیمت بلیط ها پروازهای غیر مستقیم ارائه می دهند. و یا گاهی ممکن است مسافران به ناچار مجبور به انتخاب پرواز غیر مستقیم باشند. که این امر باعث افزایش بهای بلیط می شود. بنابراین بهتر است برای سفر، برنامه ریزی های شرکت هواپیمایی موردنظر را به دقت بررسی کرده تا مجبور به پرداخت هزینه ی بیشتر بابت بلیط نشوید.

با خرید بلیط لحظه آخری در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید!

برای این که سفر مقرون به‌صرفه‌تری داشته باشید می‌توانید بلیط لحظه آخری خریداری نمایید. بلیط های لحظه آخری در واقع همان بلیط های چارتری هستند که بیشتر اوقات با ارزان‌ترین قیمت ارائه می‌شود.

اگر زمان سفر برای شما اهمیتی ندارد و برای آن برنامه ریزی نکرده‌اید می‌توانید در ساعات نزدیک پرواز این بلیط های چارتری را با ارزان‌ترین قیمت تهیه کنید. شرکت‌های چارتر کننده برای اینکه ضرر نکنند و صندلی هواپیما خالی نماند بلیط های چارتری یا لحظه آخری را با مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات در فصل‌های مسافرت قیمت بلیط هواپیما چارتر می‌تواند حتی گران‌تر از بلیط هواپیما سیستمی باشد. 

مطالعه بیشتر: چگونه بلیط لحظه آخری رزرو کنیم؟

جمع‌بندی درباره قیمت بلیط هواپیما

شما با استفاده و آگاهی از عواملی که در بالا گفته شد می‌توانید بلیط های خود را با هزینه‌ی کمتری تهیه نمایید. با تهیه بلیط هواپیما با قیمت مناسب شما می‌توانید یکی از مراحل اولیه صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر خود را پشت سر بگذارید. کسانی که تجربه کافی از خرید بلیط هواپیما دارند می‌توانند بلیط های ارزان‌تر با خدمات بالایی رزرو نمایند. با توجه به اینکه خرید بلیط هواپیما با قیمت مناسب در فصل‌های تعطیلات تقریبا غیر ممکن است، اما اگر سفر خود را به روزها و ایام دیگر به تعویق بیندازید می‌توانید با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد با هزینه‌ی کمتری سفر کنید.

سوالات شما درباره عوامل تعیین کننده قیمت بلیط هواپیما

مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت بلیط هواپیما چیست؟

کلاس پروازی، زمان سفر و ایرلاین سه مورد مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت بلیط هستند   

چه زمانی قیمت بلیط هواپیما ارزان‌تر است؟

بلیط لحظه آخری در چه مسیرهایی قابل خریداری می‌باشد؟

بلیط ارزان هواپیما بیشتر در چه ساعاتی از شبانه روز به فروش می‌رسد؟

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی

فرزانه یوسفی کارشناس تولید محتوا، با بیش از 5 سال تجربه در حوزه گردشگری و نگارش مقاله هستم و مسیر خودم را در بهبود و ارتقای محتوای با کیفیت در این حوزه جستجو میکنم. در دنیای کلمات شما را به همسفری دعوت میکنم.

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم