H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
تفاوت پرواز چارتری و سیستمی

تفاوت پرواز چارتری و سیستمی

یلدا غیرتییلدا غیرتی
14 اسفند 1402

حمل و نقل هوایی به دو شکل اصلی پرواز چارتری و پرواز سیستمی تقسیم می‌شود. اگر قصد سفر با هواپیما دارید پروازهای سیستمی و چارتری دو نقطه مقابل شما هستند که می‌توانید با توجه به شرایط خود این یکی از این دو نوع را انتخاب کنید. البته بهتر است بدانید که پروازها و قوانین آن‌ها با توجه به نوع بلیط هواپیما و شرکت هواپیمایی که از آن خرید می‌کنید متفاوت هستند.

هرکدام با مزایا و محدودیت‌های خود، به افراد انتخابی گسترده از گزینه‌های سفر را ارائه می‌دهند. در ادامه به بررسی کاملتر این دو نوع پرواز و تفاوت‌های اصلی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت در قیمت بلیط چارتری و سیستمی

پرواز چارتری: قیمت بلیط چارتر در اکثر موارد می‌تواند ارزان تر از قیمت بلیط سیستمی باشد، دلیل این امر آن است که چارترکننده، تمام صندلی‌های یک هواپیما را برای یک دوره زمانی مشخص از شرکت هواپیمایی اجاره می‌کند و سپس آن‌ها را به صورت جداگانه به مسافران می‌فروشد. اگر چارترکننده نتواند تمام صندلی‌ها را بفروشد، ضرر می‌کند و به همین دلیل، پروازهای چارتری باقی مانده را در لحظه آخر و با توجه به تقاضا، تعیین قیمت می‌ کنند و با عنوان بلیط هواپیما لحظه آخری برای فروش میگذارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بلیط های چارتری و قوانین آن، مقاله پرواز چارتر چیست را مطالعه کنید.

پرواز سیستمی: قیمت پروازهای سیستمی از قبل توسط شرکت‌های هواپیمایی تعیین می‌شود و ثابت است. این قیمت به عوامل مختلفی مانند نوع هواپیما، زمان پرواز، مسیر پرواز و کلاس پرواز بستگی دارد. البته اینکه امکان این هم وجود دارد که قیمت بلیط سیستمی از بلیط چارتری بیشتر باشد.

تفاوت در امکان استرداد و تغییر تاریخ بلیط چارتری و سیستمی

پرواز چارتری: در بیشتر موارد، امکان استرداد و تغییر تاریخ پروازهای چارتری وجود ندارد. اگر از سفر خود منصرف شوید، پولتان را از دست خواهید داد، اما امکان این هم وجود دارد که در صورت تماس با پشتیبانی و گرفتن استعلام بتوانند مشمول پرداخت جریمه کنسلی شوند.

پرواز سیستمی: پروازهای سیستمی معمولاً قابل استرداد و تغییر تاریخ هستند. البته، ممکن است شرکت‌های هواپیمایی برای این کار جریمه‌ای را از شما دریافت کند. برای دریافت بیشتر اطلاعات به صفحه شرکت هواپیمایی مورد نظر مراجعه کرده و جدول درصد جریمه هر شرکت هواپیمایی را مشاهده کنید.

تفاوت در زمان رزرو بلیط چارتری و سیستمی 

پرواز چارتری: بلیط‌های چارتری را می‌توان در زمان‌ها و مسیر‌های خاص رزرو کرد.

پرواز سیستمی: پروازهای سیستمی را می‌توان از چند ماه قبل از تاریخ پرواز رزرو کرد.

تفاوت در خدمات بلیط چارتری و سیستمی

بلیط چارتری: خدمات ارائه شده در پروازهای چارتری به نوع شرکت هواپیمایی و چارترکننده بستگی دارد. ممکن است خدماتی مانند پذیرایی، انتخاب صندلی، حمل بار مجاز و ... ارائه نشود.

بلیط سیستمی: خدمات ارائه شده در پروازهای سیستمی به طور کلی استاندارد و مطابق با قوانین شرکت‌های هواپیمایی مربوطه است. خدماتی مانند پذیرایی، انتخاب صندلی، حمل بار مجاز و ... در این نوع پروازها ارائه می‌شود.

مزایا و معایب بلیط چارتری

هر کدام از این نوع بلیط‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که انتخاب نهایی را به شرایط و نیازهای شما وابسته می‌کند. در ادامه به بررسی مزایا معایب بلیط چارتری خواهیم پرداخت.

مزایای بلیط چارتری

قیمت ارزان: مهم‌ترین مزیت بلیط چارتری همانطور که گفتیم در اکثر موارد قیمت ارزان‌ آن است. قیمت بلیط چارتری تا 50% ارزان‌تر از بلیط سیستمی خواهد بود و این در صورتی است که بلیط به عنوان لحظه آخری به فروش برسد.

مناسب برای سفرهای ناگهانی: اگر قصد سفر ناگهانی دارید و به دنبال بلیط ارزان هستید، بلیط چارتری می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

تنوع در زمان پرواز: بلیط‌های چارتری در زمان‌های مختلف پرواز ارائه می‌شوند و شما می‌توانید از بین آنها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

معایب بلیط چارتری

غیرقابل استرداد و تغییر تاریخ: بلیط چارتری غیرقابل استرداد و تغییر تاریخ است. در صورت کنسلی سفر، تمام هزینه بلیط از دست خواهد رفت.

خدمات محدود: خدمات ارائه شده در پروازهای چارتری محدودتر از پروازهای سیستمی است و شاید گفت که دلیل آن می‌تواند قیمت آن باشد. البته که میزان و نوع خدمات ارائه شده در پروازهای چارتری، به شرکت چارترکننده و شرکت هواپیمایی مربوطه بستگی دارد.

مزایا و معایب بلیط سیستمی

انتخاب بلیط سیستمی به عوامل مختلفی مانند بودجه، انعطاف‌پذیری برنامه سفر، اهمیت خدمات جانبی و ... بستگی دارد. در ادامه به بررسی جزئی‌تر مزایا و معایب  بلیط سیستمی می‌پردازیم تا بتوانید انتخابی مناسب برای سفر خود داشته باشید.

مزایای بلیط سیستمی

قیمت ثابت: قیمت بلیط سیستمی ثابت است و از قبل توسط شرکت هواپیمایی تعیین می‌شود.

قابلیت استرداد و تغییر تاریخ: بلیط سیستمی قابل استرداد و تغییر تاریخ است. البته قوانین و شرایط مربوط به استرداد و تغییر تاریخ در شرکت‌های هواپیمایی مختلف متفاوت است.

انتخاب صندلی: در زمان خرید بلیط سیستمی می‌توانید در اکثر شرکت‌های هواپیمایی صندلی خود را انتخاب کنید.

خدمات استاندارد: خدمات ارائه شده در پروازهای سیستمی به طور کلی استاندارد و مطابق با قوانین شرکت‌های هواپیمایی مربوطه است. اکثر پروازهای سیستمی، به مسافران غذا و نوشیدنی ارائه می‌شود. نوع و کیفیت غذا و نوشیدنی بسته به نوع بلیط و شرکت هواپیمایی متفاوت است.

وجود در همه مسیرها: بلیط سیستمی در همه مسیرها و در همه زمان‌ها موجود است.

معایب بلیط سیستمی

عدم امکان خرید در زمان‌های نزدیک به پرواز: بلیط‌های سیستمی در نزدیکی زمان پرواز به سرعت به فروش می‌رسند و ممکن است نتوانید بلیط مورد نظر خود را پیدا کنید.

سوالات متداول

بلیط چارتری را از کجا می‌توانم تهیه کنم؟

اگر قصد خرید بلیط چارتری را دارید می‌اتوانید از های تیکت  بلیط هواپیما مورد نظر خود را تهیه کنید.

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتری چه زمانی است؟

آیا می‌توانم تاریخ پرواز چارتری را تغییر دهم؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم