H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
پرواز چارتر چیست؟

پرواز چارتر چیست؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی
3 اردیبهشت 1403

اگر شما جزو افرادی هستید که با سفر سرو کار زیادی دارید یا حتی یک بار بلیط هواپیما رزرو کرده اید، حتما عبارت پرواز چارتر را شنیده اید. آیا می دانید پرواز چارتر چیست؟ چه اطلاعاتی در مورد این نوع پرواز دارید؟

قبل از اینکه به بررسی بلیط چارتر بپردازیم بهتر است در ابتدا شما را با معنی لغت چارتر آشنا کنیم. چارتر در لغت به معنی اجاره کردن یا دربست گرفتن است؛ بنابراین پرواز چارتر عبارت است از اجاره دربست همه یا تعدادی از صندلی‌های یک هواپیما. پرواز چارتر در واقع به یک نوع پرواز هوایی اطلاق می‌شود که صندلی‌های یک هواپیما توسط آژانس‌های مسافرتی به یک گروه از مسافران یا افراد واجد شرایط (مثلا به افراد یک تور) به صورت قراردادی، یک طرفه و یا دوطرفه اجاره داده می‌شوند و همه‌ی برنامه‌های پرواز از قبیل زمان پرواز، مسیر و... به طور اختصاصی معین می‌شود.

پرواز های چارتری و سیستمی چه تفاوتی دارند؟

اصلی ترین تفاوت های پرواز چارتری و سیستمی در جدول زیر اورده شده است:

تفاوت ها

پرواز سیستمی

پرواز چارتری

شرایط سنی

بهای بلیط برای یکسان است

بهای بلیط برای نوزادان تا کودکان 2 سال  به صورت رایگان است

برنامه پرواز

زمان پرواز از ابتدا تا انتهای سال مشخص است

زمان بلیط های پرواز در طول سال متغیر است

امکان استرداد بلیط

امکان استرداد و کنسلی تا ساعات نهایی باقی مانده تا پرواز وجود دارد

امکان استرداد و بازگشت بلیط وجود ندارد

فروشنده بلیط

توسط نمایندگی های معتبر و خود شرکت های هواپیمایی صورت می گیرد

فقط توسط شرکت‌های چارتر کننده صورت می‌گیرد

 

 پرواز های چارتری به چند دسته تقسیم می شوند؟

به طور کلی پرواز های چارتری به دو بخش تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

پروازهای چارتری براساس زمان

  • پرواز چارتر بک تو بک (Back To Back): در این روش پرواز مهم ترین مورد، رعایت فاصله ی زمانی مشخص بین تاریخ رفت و برگشت می باشد. در این جا چارتر کننده می تواند تعداد صندلی های معینی را در هر مسیر پروازی بفروشد.
  •  
  • پرواز چارتر شناور: در پرواز چارتر شناور، چارتر کننده بلیط رفت و برگشت همه یا بخشی از صندلی های هواپیما را برای یک بازه ی زمانی مشخصی به فروش می رساند. در روش شناور رعایت فاصله زمانی بین تاریخ رفت و برگشت محدودیتی ندارد.
  •  
  • پرواز چارتر بلاک (Block Seat): در این روش پرواز، محدودیت زمانی وجود دارد یعنی چارترکننده یا اجاره کننده باید تعداد صندلی های مشخصی را در یک زمان مشخص و هم چنین یک پرواز مشخص به فروش برساند.

پرواز های چارتری بر اساس ظرفیت صندلی های هواپیما

  • فول چارتر یا چارتر کامل: وقتی که تمام صندلی های یک هواپیما توسط یک ارگان یا آژانس هواپیمایی (چارتر کننده) برای مدت زمان معینی اجاره می شود یعنی فول چارتر اتفاق افتاده است.
  • اجاره صندلی یا ست چارتر: در ست چارتر بخشی ار صندلی های هواپیما یا تعداد محدودی از آن ها توسط چارتر کننده اجاره می شود.

خرید بلیط هواپیمای چارتر

برای خرید بلیط هواپیمای چارتری به دو روش حضوری و آنلاین می توانید اقدام کنید. در روش حضوری می توانید برای تهیه بلیط هواپیما به آژانس های هواپیمایی مراجعه کنید و بلیط خود را خریداری کنید ولی با توجه به وقت گیر بودن این روش، می توانید از روش آنلاین اقدام کنید. در این روش به دلیل دسترسی داشتن به شرکت های هواپیمایی مختلف و هم چنین رقابت های شدید در آژانس های هواپیمایی برای فروش بلیط، می توانید با قیمت کمتری بلیط هواپیمای چارتری خریداری کنید

کنسل شدن بلیط هواپیمای چارتری

بلیط هواپیمای چارتری به دو صورت امکان دارد. برای کنسل کردن بلیط توسط خود مسافر، باید حداقل یک روز قبل از پرواز، مسافر با شرکت هواپیمایی تماس گرفته و کنسل کردن بلیط خود را به پشتیبانی اطلاع دهد. چون در غیر این صورت امکان استرداد بلیط وجود ندارد. در صورت کنسلی از طرف مسافر، یک هزینه‌ای از بلیط به عنوان جریمه کسر شده و بقیه‌ی هزینه به شما برگردانده می‌شود؛ اما اگر کنسلی بلیط چارتری از طرف خود شرکت هواپیمایی باشد، ایرلاین مربوطه در این صورت باید همه‌ی بهای بلیط را به شما برگرداند و موظف است یک پرواز جایگزین برای شما در نظر بگیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط استرداد و میزان جریمه آن می توانید مقاله قوانین کنسلی بلیط هواپیما را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

برای افرادی که بیشتر با سفرهای هوایی سرو کار دارند. مخصوصا افرادی که به کشورهای دیگر با هواپیما سفر می‌کنند، آگاهی در مورد پروازهای چارتری و هم‌چنین پروازهای سیستمی امری ضروری است. به طور کلی سفر کردن با پروازهای سیستمی و چارتری هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند اما در پروازهای چارتری عواملی مانند تنوع زیاد در مقصدهای پرواز، تخفیف‌های بالا در بعضی از پروازها، بلیط های لحظه آخری با قیمت‌های عالی و... باعث شده است که این پرواز طرفداران زیادی داشته باشد؛ بنابراین آگاهی قبل از خرید بلیط در مورد انواع پروازها باعث می‌شود که شما بهترین انتخاب را برای سفر با هواپیما داشته باشید.

سوالات متداول

آیا بلیط هواپیما در پروازهای چارتری همیشه ارزان‌تر از بلیط سیستمی است؟

خیر، همیشه این‌طور نیست بلکه قیمت بلیط در پروازهای چارتری در زمان نزدیک به پرواز (لحظه آخری) که در هواپیما تعداد مسافران کم است و صندلی خالی وجود دارد، ارزان می‌شود.

بلیط پروازهای چارتری چه زمانی مناسب است؟

در صورت لغو پروازهای جارتری از سوی شرکت هواپیمایی، حقوق مسافران چیست؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم