معرفی هواپیمایی ایران ایر

معرفی هواپیمایی ایران ایر

یلدا غیرتییلدا غیرتی
19 فروردین 1403

شرکت هواپیمایی ایران ایر یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین ایرلاین های خاورمیانه است. که با نام قدیمی هما شناخته می‌شود. این هواپیمایی بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی داخلی است که حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران است. شرکت هواپیمایی ایران ایر از ادغام دو شرکت هواپیمایی ایرانین ایرویز (تاسیس 1325) و پرشین ایرویز (تاسیس 1333) در اسفند ماه سال 1340 به عنوان یک شرکت ملی به وجود آمده است.

شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) هم اکنون به بیش از ۴۰ مقصد داخلی و خارجی پرواز دارد و هر سال بیش از ۶ میلیون مسافر را جا به ‌جا می‌کند. این شرکت با بیش از نیم‌قرن تجربه و با هدف رعایت اصول ایمنی پرواز و پوشش نیازهای حمل‌ونقل هوایی، خدمات متنوع و کیفیت بالای پرواز به عنوان یک مجموعه‌ی قدرتمند در زمینه جابه‌جایی بار و مسافر وظیفه خود را به بهترین شکل انجام می‌دهند. 

تاریخچه هواپیمایی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر با پایه‏ گذاری و آغاز نیروی هوایی از سال‏ 1301 شکل گرفت. در سال‏‌های بعد‏، به دلیل نقش داشتن نیروی هوایی درجنگ جهانی دستور تاسیس دفتر هواپیمایی صادر شد. به دنبال تاسیس دفتر هوایی، در 25 دی 1314، به نیروی هوایی ایران تغییر نام گرفت. درطی آن سال‏ ها نیروی هوایی فعالیت‏ هایی همانند همکاری با وزارت کشاورزی را عهده دار بود. از سال 1306 تا 1311 پرواز‏های بازرگانی توسط هواپیمایی یونکرز انجام می‏‌شد.

پایه گذاری هواپیمایی ایران ایر از سال 1318 تا 1325 با فعالیت و همکاری وزارت پست در باشگاه "هما"(فرودگاه مهرآباد) ادامه داشت. این باشگاه با هزینه مالیات مردم وبا مدیریت قوام الملک شیرازی و افرادی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی آن زمان، مانند «شوکت الملک علم» (وزیر پست و تلگراف وقت) توانست ۲۵ فروند هواپیما را از آمریکا به ارزش ۱۲۸ هزار دلار خریداری کند و باشگاه را با هدف تربیت نیروهای متخصص در پرواز راه اندازی کرد. این روند با آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین در سال ۱۳۲۰ متوقف شد.

مشخصات شرکت هواپیمایی ایران ایر

دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی ایران ایر در تهران قرار دارد و تمام پروازهای این شرکت هواپیمایی از شهر تهران از ترمینال شماره ۲ فرودگاه مهرآباد انجام می‌پذیرد.از مهم‌ترین اهداف تاسیس شرکت هواپیمایی ایران ایر پوشش نیازهای حمل‌ونقل هوایی داخل کشور همراه با رعایت اصول ایمنی پرواز و برقراری سرویس‌های حمل‌ونقل هوایی با کشورهای دیگر بود.

 این شرکت هواپیمایی در طول زمان فعالیت خود توانسته است به خوبی به این هدف‌ها دست پیدا کند و در مدت بیش از ۶۰ سال فعالیت خود میلیون‌ها مسافر ایرانی و خارجی را از طریق صدها پرواز ایمن به مقصد برساند.

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ی شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) توجه زیاد به امنیت و نگهداری هواپیماها است که باعث شده است پروازهای این شرکت با کمترین سانحه در طول نیم‌قرن فعالیت به مقصد برسد. مشخصات پروازی شرکت هواپیمایی ایران ایر به شرح زیر است:

  • نام بین‌المللی: Iran Air
  • کد یاتا: IR
  • کد ایکائو: IRA
  • قطب: فرودگاه مهرآباد تهران و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی
  • آدرس سایت: iranair.com

مقررات بار مجاز هواپیمایی ایران ایر

بر اساس قوانین حمل بار شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)، این ایرلاین میزان بار مجاز برای هر مسافر را بر اساس وزن در نظر گرفته و این میزان بار با توجه به مبلغ پرداختی بلیط و کلاس پروازی کاملا متفاوت است. میزان بار دستی در کلاس اکونومی 7 کیلوگرم وبار اصلی 20 کیلوگرم است، اگر میزان بار بیشتر از حدود مقررات باشد باید هزینه آن را به طور جداگانه پرداخت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بار مجاز این ایرلاین، مقاله بار مجاز هواپیمایی ایران ایر را مطالعه کنید.

ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین ناوگان‌های هواپیمایی است که در آن از انواع هواپیماهای فوکر 100، شرکت ایرباس و بوئینگ استفاده می‌شود.

این شرکت هواپیمایی در ناوگان خود از به روزترین هواپیماهای موجود در ایران برخوردار است و به همین خاطرمسافران همیشه از پرواز با هواپیماهای این شرکت احساس رضایت می کنند. شرکت هواپیمایی هما توانست در سال ۱۳۹۴ بعد از اجرای توافق هسته‌ای قرارداد ۱۱۸ فروند هواپیما با شرکت ایرباس را امضا کند، اما توانست تنها تعداد محدودی از این هواپیماها را وارد کشورکند.

کترینگ شرکت ایران ایر

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که شرکت هواپیمایی ایران ایر به یدک می‌کشد بخش کترینگ است که اولین بار در سال 1346 کار خود را آغاز کرد. و با در اختیار داشتن به‌روزترین تجهیزات، روزانه بیش از 30 هزار بسته غذایی برای صبحانه، ناهار و شام تهیه شده و در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. و هم‌چنین حضور آشپز‌های ماهرو پرسنل مجرب و آموزش دیده و تایید صحت بهداشتی بودن غذا توسط آزمایشگاه‌های پیشرفته در این مجموعه باعث شده است تا انواع غذا‌های ایرانی، خارجی، دریایی و … با بالاترین کیفیت در منوی غذایی وجود داشته باشد. بخش کترینگ ایران ایر همچنین مسئولیت تأمین مواد غذایی مورد نیاز برای شرکت‌های دیگر را بر عهده دارد.

کلاس های پروازی شرکت هواپیمایی ایران ایر، از اکونومی تا بیزینس

کلاس پروازی ایران ایر مانند بسیاری از ایرلاین‌های داخلی شامل دو کلاس پروازی اکونومی و هما کلاس (بیزنس کلاس) است. که در نوع خدمات‌رسانی و کیفیت متفاوت از هم هستند.

هما کلاس یا بیزنس کلاس هواپیمایی ایران ایر دارای امکانات بیشتری برای راحتی و آسایش مسافران است. کابین‌های بیزنس کلاس به مدرن‌ترین صندلی‌ها مجهز شده و امکانات صوتی و تصویری برای مسافران خود فراهم کرده است تا مسافران سفر لذت بخشی را تجربه کنند.

اما کابین کلاس پروازی اکونومی در انتهای هواپیما قرار گرفته است و دارای خدمات‌رسانی با حداقل استاندارد است. و هم‌چنین کلاس پروازی اکونومی از قیمت بلیط مناسب‌تری برخوردار است.

حادثه هوایی در ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر از سال ۱۳۴۱ تا سال ۱۳۹۰، ۳۳ حادثه هوایی داشته است که از میان آن‌ها ۱۶ حادثه آن منجر به تلفات جانی شده است که شامل فوت 1 تا ۲۹۰ نفر بوده است.

در میان پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایربیشترین تلفات جانی مربوط به پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ از تهران به مقصد دوبی است که در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ اتفاق افتاد.

این هواپیما پس از توقف بین‌راهی در بندرعباس، به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی آمریکا، بر فراز خلیج‌فارس واژگون شد و همه‌ی سرنشینان آنکه شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان خود را از دست دادند. این جنایت از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

بررسی لوگو هواپیمایی ایران ایر

مهم‌ترین چیزی که در زمان عرضه یک محصول باید طراحی شود لوگو یا برند است. لوگوی شرکت هواپیمایی ایران ایربه عنوان یکی از زیباترین نشان های تجاری ایران به شمار می رود. این نشان (مرغ همای افسانه ای) توسط ادوارد زهرابیان در سال 1340، برای هواپیمایی ملی ایران طراحی شد که الهام گرفته از سازه‌های سنگی پرنده‌ اساطیری هما در تخت‌ جمشید بود این لوگو، ترکیبی از سرعقاب، گوش‌های گاو و یال‌های اسب بود.

رنگ‌آمیزی هواپیماهای شرکت ایران ایر (هما) توسط یک شرکت آلمانی انجام گرفت به ‌گونه‌ای که بدنه هواپیما کاملاً سفید و کلمه ایران ایر با رنگ آبی پررنگ روی قسمت جلویی هواپیما نوشته شده است و نشان "هما" با رنگ آبی پررنگ روی دم هواپیما طراحی شده و خطی با همین رنگ در بالای آن قراردارد. لوگوی هواپیمایی ایران ایر به دلیل جذابیت و سادگی در بین 30 لوگوی شرکت هوایی، به عنوان برترین لوگوی شرکت هواپیمایی جهان انتخاب شد.

دفاتر داخلی و بین‌المللی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر در تهران و کشورهای دیگر مانند امارات (العین، شارجه و ابوظبی)، هلند (آمستردام)، ترکیه (آنکارا و استانبول)، آلمان (فرانکفورت، هامبورگ و کلن)، بحرین (منامه و بیروت)، آذربایجان (باکو)، تایلند (بانکوک)، ترکمنستان (عشق‌آباد)، چین (پکن)، عربستان (جده)، ایتالیا (میلان و رم)، پاکستان (کراچی)، مالزی (کوالالامپور)، کویت، انگلستان (لندن)، کانادا (مونترال، تورنتو، ونکوور)، عمان (مسقط)، هند (بمبئی)،   قبرس (نیکوزیا)، دانمارک (کپنهاگ)، ازبکستان (تاشکند)، سوئد (استکهلم)، ژاپن (توکیو)، قطر (دوحه)، بنگلادش (داکا)، سوریه (دمشق) فرانسه (پاریس) و اتریش (وین) دارای 33 دفتر فروش است.

مهم‌ترین دفاتر داخل ایران

این شرکت دارای 3 دفتر در تهران است که 2 مورد از آن‌ها در فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی قرار دارد.

  • دفتر تهران: ضلع شمال شرقی میدان فردوسی
  • تلفن: 46628084 21 (98+)
  • دفتر فرودگاه مهرآباد: ترمینال 2، سالن پروازهای ورودی
  • تلفن: 55677673 21 (98+)  و 55677715 21 (98+)
  • دفتر فرودگاه امام خمینی: سالن پروازهای ورودی
  • تلفن: 55677673 21 (98+)  و 55677715 21 (98+)
  • ساعات کاری: دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر

جمع‌بندی

شرکت هواپیمایی ایران ایر با بیش ازنیم قرن سابقه فعالیتی که در پروازهای داخلی و خارجی دارد یکی از محبوب‌ترین ایرلاین‌های داخلی است که به عنوان یک شرکت هواپیمایی شناخته شده برای مسافران ایرانی و خارجی است که همواره توانسته است رضایت مسافران داخلی و خارجی را جلب کند. پرسنل این ایرلاین در تلاش هستند تا مسافران این شرکت پروازی مطمئن و راحت را تجربه کنند. در حال حاضر برای پروازهای داخلی و پروازهای خارجی به بسیاری از شهرهای آسیایی و اروپایی می‌توانید از خدمات این شرکت هواپیمایی استفاده کنید.

سوالات متداول درباره هواپیمایی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر در چه سالی تاسیس شد؟

هواپیمایی ایران ایر (هما) در سال 1340 تاسیس شد و فعالیت خود را در دفتر مرکزی تهران شروع کرد.

برای پروازهای داخلی و خارجی شرکت هواپیمایی ایران ایر باید به کدام فرودگاه مراجعه کنیم؟

هواپیمایی ایران ایر دارای چند کلاس پرواز است و شرایط و امکانات آن‌ها برای مسافران چیست؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم