H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
راهنمای خواندن بلیط هواپیما به زبان ساده

راهنمای خواندن بلیط هواپیما به زبان ساده

یلدا غیرتییلدا غیرتی
15 اسفند 1402

سفر با هواپیما تجربه‌ای هیجان‌انگیز و خاطره‌انگیز است؛ اما می‌تواند برای اولین بار کمی چالش‌برانگیز باشد. یکی از مهم‌ترین مراحل این سفر، خواندن اطلاعات پس از خرید بلیط هواپیما است. اگر تا به حال با این موضوع روبرو نشده‌اید، نگران نباشید! در این راهنمای گام به گام، به شما کمک می‌کنیم تا اطلاعات بلیط خود را به طور کامل رمزگشایی کنید.

 مشخصات روی بلیط هواپیما به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ 

اطلاعات مختص به مسافران بر روی بلیط هواپیما به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و دانستن هر کدام از ملزومات سفر شما خواهد بود. لازم به ذکر است که اطلاعات بلیط ثابت بوده و می‌توان گفت مفاهیم بلیط هواپیما برای تمامی شرکت‌های هواپیمایی در سراسر نقاط دنیا با کمی تغییر، یکسان است.                                                                                                         

مشخصات مربوط به مسافر

اطلاعات شخصی مسافر که شامل موارد شناسایی فردی است، از مهم‌ترین بخش‌های درج شده بر روی بلیط هواپیما است. شما باید موارد ثبت شده را با اطلاعات واقعی خود انطباق دهید و در صورت هرگونه مغایرت، در اسرع وقت بنا بر نوع بلیط سیستمی یا بلیط چارتری اقدام به کنسل یا اصلاح آن کنید. در ادامه به بررسی معانی کلمات روی بلیط هواپیما می‌پردازیم. برخی علامت‌های اختصاری که ما را نیازمند ترجمه بلیط هواپیما می‌کند، شامل موارد زیر می‌شوند:                                    

  • Mr به معنی آقا
  • Mrs به معنی خانم
  • Chd به معنی کودک
  • Inf به معنی نوزاد

سن و جنسیت از مواردی است که روبه‌روی نشانه‌های اختصاری ذکر می‌شود. به طور عمده این اطلاعات بالای بلیط درج می‌شوند؛ اما بنا بر نوع ایرلاین احتمال درج آنها در هر قسمتی از بلیط امکان پذیر است. اطلاعات روی بلیط بر اساس داخلی یا خارجی بودن آن، متفاوت نوشته می‌شوند. به عنوان نمونه، در پروازهای داخلی، نام و نام خانوادگی و کد ملی به زبان فارسی ولی برای پروازهای خارجی نام و نام خانوادگی به صورت انگلیسی و آی دی کارت شما بر روی بلیط درج شده‌ است.

 مشخصات مرتبط با پرواز 

توجه داشته باشید که برای پروازهای خارجی تقریبا ۳ ساعت و برای پروازهای داخلی ۲ ساعت پیش از زمان مقرر، در فرودگاه حاضر باشید. از سری اطلاعاتی که راهنمای خواندن بلیط هواپیما هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبدا 
  • مقصد
  • شماره ترمینال (چنانچه فرودگاه مبدا و مقصد چند ترمینال داشته باشند)
  • تاریخ پرواز
  • ساعت شروع پرواز
  • ساعت رسیدن به مقصد
  • مدل هواپیما
  • نام شرکت هواپیمایی 
  • کلاس پروازی( اکونومی، اکونومی ممتاز، بیزینس کلاس و یا فرست کلاس)
  • بار مجاز 

اطلاعات صادر کننده بلیط هواپیما

نام آژانس مسافرتی شما به همراه لوگوی آن بر روی بلیط ثبت خواهد شد. مهر صادر کننده روی بلیط اهمیت بسیاری دارد. لازم به ذکر است که هم مهر دیجیتالی و هم مهر دستی مورد قبول هستند.

اطلاعات میزان بار مجاز در طول سفر

کلاس پروازی شما عامل تعیین کننده برای میزان بار مجاز در طول سفرتان می‌باشد. هرچه کلاس پروازی شما بالاتر باشد، مجاز به حمل بار بیشتری می‌باشید. مسافران پرواز داخلی در کلاس اکونومی تا ۲۰ کیلوگرم و مسافران کلاس بیزینس تا ۳۰ کیلوگرم اجازه حمل بار خواهند داشت. در صورت حمل بار در کابین هواپیما، برای کلاس اکونومی، ۵ تا ۷ کیلوگرم و برای کلاس بیزینس ۷ تا ۱۰ کیلوگرم مجاز خواهید بود. توجه داشته باشید که اضافه بار مشمول هزینه می‌شود و به ازای هر یک کیلوگرم، باید یک درصد از مبلغ بلیط را بپردازید.                                                

زمان دقیق و ترمینال پرواز روی بلیط هواپیما

از آنجایی که برخی فرودگاه‌ ها مانند فرودگاه مهرآباد چند ترمینال دارند، باید بسیار به اطلاعات بلیط هواپیما خود توجه داشته باشید تا به ترمینال اشتباهی مراجعه نکنید؛ چرا که با انجام این اشتباه به احتمال بسیار زیاد از پرواز جا خواهید ماند. زمان درج شده روی بلیط نیز بسیار حائز اهمیت است. 

هدینگ یا کد رزرو بلیط هواپیما pnr

یکی دیگر از نکات مهم در خواندن بلیط هواپیما، توجه به کد رزرو آن است. شرکت‌های هواپیمایی برای نظم بخشیدن به پروازهای خود از این کد استفاده می‌کنند. در صورت بروز مشکل، برای تماس با پشتیبانی، این کد از اهمیت والایی برخوردار است‌. اگر بلیط هواپیما خود را به صورت سیستمی خریداری می‌کنید، با استفاده از این کد می‌توانید کارت پرواز خود را به صورت آنلاین دریافت کنید.

شناسه نرخی روی بلیط هواپیما

از جمله نکات گفتنی در آموزش خواندن بلیط هواپیما، شناسه نرخی آن است. شناسه نرخی همان کلاس نرخی محسوب می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی از این شناسه‌ها در قیمت‌گذاری بلیط سیستمی استفاده می‌کنند‌.

براساس قوانین، قیمت این شناسه‌ها متغیر نیست؛ مگر در صورتی که تنها یک بار در سال افزایش داشته باشد. اگر بخواهیم از تفاوت‌های شناسه‌های نرخی بگوییم، اولین نکته‌ای که به آن اشاره خواهیم کرد، قوانین کنسلی بلیط هواپیما است. اگر شما به دنبال خرید ارزانترین بلیط هواپیما هستید، باید مطلع باشید که در ازای این بلیط ارزان، چنانچه مجبور به کنسل کردن آن شوید، باید جریمه بیشتری بپردازید. از دیگر تفاوت‌های آن می‌توان به میزان حمل بار مجاز اشاره کرد. شایان ذکر است که هر ایرلاین میزان بار متفاوتی را به شناسه های نرخی خود نسبت داده است؛ پس در هنگام تهیه بلیط خود به مقررات آژانس هواپیمایی مربوطه، توجه داشته باشید.                                                                                                                             

تفاوت کارت پرواز با بلیط هواپیما

در صورتی که بخواهید کارت پرواز را از پذیرش تحویل بگیرید، باید بلیط پرواز را دارا باشید. به صورت کلی، اطلاعات مسافر روی بلیط به دو زبان انگلیسی و فارسی نوشته شده است. اما در کارت پرواز این مشخصات به طور اختصاری و اکثرا به زبان انگلیسی درج شده‌اند.

بررسی اطلاعات دقیق بلیط هواپیما چه ضرورتی دارد؟

از آنجایی که ممکن است در فرآیند ثبت بلیط، اشتباهی رخ دهد، همیشه پیشنهاد می‌شود که پیش از ثبت نهایی، بلیط خود را مورد بررسی کلی قرار دهید. شما می‌توانید در صورت مواجهه با هر مشکلی با پشتیبان سایتی که اقدام به خرید از آن کردید، تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه اطلاعاتی روی کارت پرواز درج شده است؟

اطلاعاتی نظیر نام شرکت هواپیمایی، مبدا و مقصد، مشخصات مسافر، شماره صندلی و غیره از جمله اطلاعات مذکور روی کارت پرواز هستند.

استعلام اطلاعات بلیط هواپیما چگونه انجام می‌شود؟

نحوه خواندن بلیط هواپیما به چه شکل است؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم