بیمه مسافرتی چیست؟

بیمه مسافرتی چیست؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی
30 اردیبهشت 1403

اگر شما هم جزو افرادی هستید که زیاد به کشورهای خارجی سفر می‌کنید، بهتر است اطلاعاتی در مورد مزایای بیمه مسافرتی داشته باشید. بیمه مسافرتی، نوعی از بیمه‌نامه‌های رایجی است که به عنوان یک پوشش حمایتی برای پرداخت هزینه‌های پیش بینی نشده در سفر می‌باشد. در صورت بروز مشکلاتی مانند بیماری مسافران از قبیل دریا زدگی، مسمومیت‌های غذایی، بیماری‌های مناطق سردسیر و غیره و یا گم شدن مدارک مسافر و هم‌چنین مشکلات حقوقی در سفرهای خارجی، بیمه مسافرتی راه‌حل خوبی برای مقابله با این تهدیدات است.

آیا خرید بیمه مسافرتی اجباری است؟

توجه داشته باشید که خرید بیمه مسافرتی اجباری نیست اما در بعضی از کشورهای خارجی، شرط ورود مسافر یا توریست داشتن بیمه مسافرتی است؛ بنابراین برای ورود به این کشورها بعد از رزرو بلیط باید بیمه مسافرتی نیز خریداری نمایید.

مدت اعتبار پوشش بیمه مسافرتی چقدر است؟

بیمه‌های مسافرتی مدت زمان مشخصی را شامل می‌شوند؛ یعنی از زمانی که مسافر، بیمه مسافرتی خود را خریداری می‌کند مدت زمان مشخصی فرصت دارد تا از کشور خارج شود. به طور کلی بیمه‌های مسافرتی از یک هفته تا 90 روز اعتبار دارند و این موضوع با توجه به نوع بیمه و شرکت متفاوت است. اگر بعد از زمان تمام شدن اعتبار بیمه نامه، مسافر هنوز به کشور مبدا برنگشته باشد شرکت بیمه هیچ مسئولیتی در قبال حوادثی که ممکن است برای مسافر بیفتد ندارد.

بیمه‌های مسافرتی به چه مواردی تعلق نمی‌گیرد؟

 هر چند بیمه‌های مسافرتی دارای پوشش‌های حمایتی گسترده‌ای هستند اما در بعضی موارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم بیمه مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.

#1: زیان‌های ناشی از بیماری‌های روانی

#2: خودکشی

#3: خسارت‌هایی که در اثر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله وارد می‌شود.

#4: هزینه‌های پزشکی ناشی از بارداری، زایمان و سقط جنین

#5: خسارت‌های ناشی از بی احتیاطی بیمه‌گذار

#6: زیان‌های ناشی از مشکلات جسمی بیمه‌گذار درصورت ممنوعیت‌های پزشکی

#7: خسارت‌هایی که در اثر مصرف مشروبات الکلی و یا داروهای بدون مجوز پزشک، به بار می‌آید.

#8: اقدامات توانبخشی و وسایل مربوطه نظیر عصا و عینک

#9: هزینه‌های مربوط به بیماری‌های سابقه‌دار و بسیاری از مواردی از این قبیل

کشورهای تحت پوشش بیمه مسافرتی

برای خرید بیمه مسافرتی، کشورهای جهان که تحت پوشش بیمه هستند به طور جداگانه‌ای دسته بندی شده‌اند که شخص بیمه‌گذار با توجه به کشور مقصد یکی از این دسته‌بندی‌ها را انتخاب می‌کند. هزینه بیمه‌ی مسافرتی با توجه به وسعت حوزه کشور مقصد افزایش می‌یابد. در جدول زیر به اطلاعات دسته‌بندی کشورها می‌پردازیم.

کشورهای تحت پوشش بیمه مسافرتی

حوزه

کشورهای منطقه 2

همه‌ی کشورهای جهان به غیر از آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن

کشورهای منطقه 3

حوزه خاورمیانه، آفریقا و ترکیه

کشورهای منطقه 4

حوزه خلیج‌فارس و کشورهای عربستان، سوریه و عراق

کشورهای منطقه 11

ارمنستان، گرجستان، قبرس شمالی، دبی

کشورهای منطقه 12

چین، تایلند، مالزی، هند

کشورهای حوزه شنگن

-

کل کشورهای جهان

-

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه مسافرتی

برای درخواست خسارت ناشی از حوادثی که از طرف شرکت بیمه کننده قابل تایید است، مدارکی باید ارائه شود که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • ارائه دادن اصل بیمه‌نامه مسافرتی و هم‌چنین کپی صفحات گذرنامه( صفحه‌ی اول و صفحاتی که دارای مهر خروج و ورود به کشور دارند.)
  • فاکتورهای پرداخت شده و رسید پرداخت پول به صندوق
  • ارائه گزارش پزشکی، صورت حساب پرداخت هزینه‌ها برای دریافت هزینه‌های درمانی
  • برای اعلام خسارت تاخیر در پرواز، ارائه‌ی نامه از شرکت هوایی و فاکتور هزینه‌های پرداخت شده
  • در صورت فوت فرد بیمه‌گذار، ارائه‌ی گزارش از پزشکی قانونی و گزارش پزشک معالج، پرونده بیمارستان
  • و در نهایت ارائه‌ی یک گزارش کامل از حادثه پیش آمده با شرح کامل محل حادثه، تاریخ، کشور محل وقوع حادثه و علت آن؛ و هم‌چنین در صورت بروز بیماری، ارائه‌ی گزارش کاملی از نوع بیماری، تاریخ اقدام به درمان و کل مبلغ هزینه‌های درمانی و هم‌چنین کد رهگیری اخذ شده از شرکت بیمه کننده، آدرس و شماره تماس بیمه‌گذار.

نگاهی کلی به مقاله

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد و هم‌چنین با توجه به اینکه بیمه مسافرتی فقط شامل افرادی می‌شود که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند؛ به شما مسافران عزیز توصیه می‌کنیم که همان‌قدر که برای خرید بلیط هواپیما و یا حتی اضافه بار هزینه می‌کنید، برای خرید بیمه مسافرتی نیز حساسیت به خرج دهید و از مزایای این بیمه مسافرتی آگاهی داشته باشید. این بیمه معمولا هزینه‌های درمانی، هزینه‌های کنسلی بلیط هواپیما، گم شدن مدارک و غیره را تحت پوشش قرار می‌دهد. با استفاده از این بیمه نامه می توانید با خیالی راحت و امن از سفر خود لذت ببرید.

سوالات شما در مورد بیمه مسافرتی

کدام بیمه مسافرتی بهتر است؟

با مقایسه کردن سرعت پرداخت خسارت و همین طور نرخ بیمه نامه و پوشش‌ها، می‌توانید بهترین بیمه مسافرتی را انتخاب کنید. بیمه سامان، پاسارگاد، آسیا و پارسیان، شرکت‌هایی هستند که بهترین پوشش‌های بیمه‌ای را ارائه می‌دهند.

آیا بیمه مسافرتی قابل استرداد است؟

چگونه می‌توانیم بیمه مسافرتی ارزانی خریداری نماییم؟

آیا برای خرید بیمه‌ی مسافرتی کشور مبدا باید ایران باشد؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم