راهنمای جامع سفر به مشهد

راهنمای جامع سفر به مشهد

مشهد، پایتخت معنوی ایران و دومین کلان‌شهر کشور، هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر و گردشگر است. این شهر مقدس با بارگاه منور امام رضا (ع) و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی فراوان، مقصدی ایده‌آل برای سفرهای زیارتی و گردشگری محسوب می‌شود. فرودگاه مشهد (فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد) نیز به عنوان یکی از پرترددترین فرودگاه‌های سطح کشور، دسترسی آسان به این شهر را برای مسافران از سراسر کشور  و سایر نقاط جهان فراهم کرده است.

در این مقاله، قصد داریم شما را با جاذبه‌های گردشگری، مراکز خرید، اماکن اقامتی، بهترین زمان سفر و سایر نکات ضروری برای یک سفر خاطره‌ انگیز به مشهد آشنا کنیم.

بهترین زمان سفر به مشهد

برای انتخاب بهترین زمان سفر به این شهر، باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید.

برای مثال در ایام تعطیل به‌ خصوص در مناسبت‌های تولد و مراسم‌های مذهبی مانند شهادت امام رضا، تاسوعا و عاشورا، اربعین و هم‌چنین در عید فطر، عید نوروز و دیگر تعطیلات رسمی مشهد خیلی شلوغ است؛ بنابراین بهتر است بدانید، زمان سفر به مشهد بستگی به اولویت‌های هر مسافر دارد؛ که با توجه به نیازهای خود می‌توانید اقدام به خرید بلیط هواپیما کرده و به این شهر زیارتی گردشگری سفر نمایید.

اگر می‌خواهید در حرم به ‌راحتی و بدون دغدغه زیارت کنید، پاییز و زمستان و همین‌طور اواخر بهار فصل مناسبی برای شماست. در فصل پاییز به دلیل آغاز مدارس و دانشگاه‌ها تقاضا برای سفر به این شهر کم بوده و می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت بلیط هواپیما تهیه کنید؛ و هم‌چنین در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی نمایید. هم‌چنین به دلیل خلوت بودن هتل‌ها، می‌توانید اقامتگاه خود را با مناسب‌ترین قیمت رزرو نمایید.

جاهای دیدنی مشهد 

شهر مشهد با توجه به این‌که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی به آنجا سفر می‌کنند، توانسته در کنار زیارتی بودن، جاذبه‌های متعدد گردشگری و تفریحی نیز ارائه کند؛ و آن را به یک شهر متفاوت تبدیل نماید. از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

مسجد 72 تن: یکی از جاهای دیدنی مشهد است که تماشای کاشی‌کاری‌ها، معماری و گنبد زیبای این مسجد می‌تواند به شما آرامش دهد.

  • آدرس: خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ

 خانه داروغه: خانه داروغه مشهد یکی ازمهم ترین جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می شود و تنها 6 دقیقه با حرم مطهر فاصله دارد.

  • آدرس: خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران

گنبد سبز: این گنبد در نزدیکی حرم امام رضا قرار گرفته که فقط با 10 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به آنجا بروید.

  • آدرس: خیابان آخوند خراسانی، وسط میدان خراسانی

کوهسنگی: یکی دیگر از جاهای دیدنی می‌باشد. کوهسنگی، دومین پارک مهم مشهد است که در مناطق ییلاقی ساخته شده است.

  • آدرس: بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهرنگی

چالیدره: چالیدره یک دریاچه مصنوعی زیبا می‌باشد که قایق‌سواری در آن بسیار لذت  دارد. در چالیدره، انواع قایق‌های کوچک و بزرگ برای تفریح می‌باشد. هم‌چنین از دیگر تفریحات در این مکان زیبا، تله سیژ و بانجی جامپینگ می باشد. 

  • آدرس:  طرقبه، کیلومتر ۲ جاده نقندر، چالیدره

از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم می‌توان به آرامگاه پیر پالاندوز، خانه داروغه، مدرسه پریزاد و غیره اشاره کرد.

مهم‌ترین مراکز خرید مشهد 

با رشد تعداد گردشگران  و زائران ایرانی و خارجی در مشهد، به تعداد مراکز خرید هم اضافه گردید. مراکز خرید متعددی مانند بازار رضا در نزدیک حرم وجود دارند که می‌توانید خرید خود را انجام دهید. هم‌چنین شهر مشهد دارای مرکز خریدهای متنوعی هستند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 

مرکز خرید پروما: پروما، یکی از جدیدترین مراکز خرید مشهد می‌باشد که دارای فروشگاه‌های بزرگ سوپرمارکت، محصولات آرایشی و بهداشتی، پوشاک، زعفران و خشکبار، لوازم آشپزخانه و انواع صنایع دستی، لوازم صوتی و تصویری و لوازم خانگی می‌باشد. 

  • آدرس: بلوار جانباز، بین میدان جانباز و جانباز 1

مجتمع تجاری الماس شرق: این مجتمع تجاری، بهترین مرکز خرید در مشهد می‌باشد که دارای فروشگاه‌های بزرگی برای خرید پوشاک، طلا، نقره و بدلیجات، کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی است. هم‌چنین در این مرکز خرید رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها فعالیت می‌کنند.  

  • آدرس: بلوار خیام شمالی، منطقه گردشگری سپاد، میدان بهارستان، خیابان بهارستان چهارم

مرکز خرید آرمان: این مرکز خرید، بهترین مرکز برای خرید لوازم بهداشتی در مشهد است؛ و هم‌چنین محصولات دیگری از جمله اسباب‌ بازی، دکوری، پوشاک، زیورآلات، شال و روسری، صنایع دستی، سوغات، خشکبار، کیف و کفش، لوازم منزل و لوازم موبایل و کامپیوتر را برای فروش ارائه می‌دهند.

  • آدرس: خیابان نواب صفوی

مجتمع تجاری زیست خاور: این مجتمع یکی دیگر از بهترین مراکز خرید مشهد می‌باشد که دارای سابقه‌ی طولانی در فروش کفش دارد. 

  • آدرس: میدان شریعتی مشهد (تقی آباد)، بلوار کوهسنگی، حدفاصل کوهسنگی 1 و 2

برج آلتون: شیک‌ترین مرکز خرید در مشهد می‌باشد که فروشگاه‌های آن در حوزه صنعت کیف و کفش فعالیت می‌کنند. بیشتر برندهای معروف چرم ایرانی در این مرکز خرید شعبه دارند.

  • آدرس: بلوار دانشگاه، بین دانشگاه 22 و 23

بهترین هتل های مشهد

برای اقامت در شهر مشهد، حجم وسیع و متنوعی از هتل‌ها وجود دارد که می‌توانید بر اساس پارامترهای مختلفی مانند دوری یا نزدیکی به حرم، چند ستاره بودن، امکانات و غیره یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. در ادامه به معرفی برخی از بهترین هتل‌های نزدیک حرم مطهر امام رضا می‌پردازیم:

هتل رز درویشی مشهد

  • امکانات: اینترنت، رستوران و کافی‌شاپ
  • آدرس: خیابان امام رضا، بین امام رضا 1 و 3
  • فاصله تا حرم:1 کیلومتر و 498 متر- تقریبا 18 دقیقه پیاده‌روی

هتل قصرالضیافه مشهد

  • امکانات: اینترنت در لابی، رستوران، کافی‌شاپ
  • آدرس: حرم مطهر، خیابان نواب صفوی 2، صحن هدایت
  • فاصله تا حرم: 374 متر- تقریبا 5 دقیقه پیاده‌روی

هتل مدینه‌الرضا مشهد

  • امکانات رفاهی: خدمات اینترنت، پارکینگ، سونا، جکوزی، استخر، حمام ترکی، مرکز اسپا و سلامتی، ماساژ
  • آدرس: خیابان شیرازی، نبش شارستان رضوی، بین خیابان چهارباغ و نوبهار
  • فاصله تا حرم:86 متر- تقریبا 2 دقیقه پیاده‌روی

آنچه درباره راهنمای جامع سفر به مشهد آموختیم!

در این مقاله راهنمای جامعی از سفر به مشهد را برای شما آوردیم تا زمانی که به مشهد سفر کردید بعد از اقامت در هتل‌های مشهد از جاهای دیدنی نزدیک حرم مشهد بازدید نمایید؛ این مکان‌های دیدنی هرکدام به نوبه خود جذابیت‌های خاص خود را دارند که بازدید از آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و به یاد ماندنی برای شما باشد. 

یکی از بهترین روش‌ها برای سفر به مشهد، سفر با هواپیما می‌باشد که می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن از شهر مقصد به فرودگاه مشهد آمده و سپس به محل اقامت خود بروید. شما می‌توانید بلیط هواپیمای خود را برای سفر به مشهد مقدس از سایت های‌تیکت تهیه نمایید.

سوالات متداول درباره سفر به مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد چه موقع می‌باشد؟

در ایامی که مناسبت‌های مذهبی وجود دارد این شهر به شدت شلوغ است. بهترین زمان برای سفر در پاییز و زمستان می‌باشد که دارای فضایی خلوت و آرام است.

بهترین جاذبه‌های تفریحی مشهد کجا است؟

در مشهد را از کجا می‌توانیم سوغاتی تهیه کنیم؟

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی

فرزانه یوسفی کارشناس تولید محتوا، با بیش از 5 سال تجربه در حوزه گردشگری و نگارش مقاله هستم و مسیر خودم را در بهبود و ارتقای محتوای با کیفیت در این حوزه جستجو میکنم. در دنیای کلمات شما را به همسفری دعوت میکنم.

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم