H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
آیا پرینت بلیط هواپیما الزامی است؟

آیا پرینت بلیط هواپیما الزامی است؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی
27 اسفند 1402

در دنیای امروز که همه چیز به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود، این سوال پیش می‌آید که آیا هنوز هم نیاز به چاپ بلیط هواپیما است؟ در گذشته، چاپ بلیط هواپیما برای سوار شدن به هواپیما الزامی بود، اما با پیشرفت تکنولوژی، این ضرورت تا حد زیادی از بین رفته است. امروزه می‌توانید با استفاده از گوشی موبایل خود و بدون نیاز به چاپ بلیط، به پرواز خود ادامه دهید. با این وجود، هنوز هم در برخی از شرایط، چاپ بلیط هواپیما می‌تواند مفید یا حتی الزامی باشد. در ادامه به بررسی این شرایط خواهیم پرداخت.

پرینت بلیط هواپیما در کجا لازم است؟

چاپ بلیط هواپیما برای سوار شدن به هواپیما در اکثر موارد الزامی نیست. اما در برخی شرایط خاص، ممکن است به نسخه چاپی بلیط خود نیاز داشته باشید. در ادامه به برخی از این شرایط اشاره می‌کنیم:

1- کنسلی بلیط‌های چارتر

در مورد بلیط‌ چارتر، برای کنسلی بلیط و دریافت وجه، به نسخه چاپی بلیط نیاز دارید. شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های چارترکننده برای تائید و بررسی درخواست کنسلی شما، به بلیط چاپی شما به عنوان مدرک معتبر احتیاج دارند.

2- سفر به برخی از کشورهای خارجی

در برخی از کشورهای خارجی، ممکن است برای ورود به کشور به بلیط چاپی نیاز داشته باشید. قوانین و مقررات مربوط به ورود به هر کشور متفاوت است، بنابراین قبل از سفر باید از قوانین کشور مقصد خود اطلاع پیدا کنید.

3- تاخیر در پرواز

در صورت تاخیر در پرواز، اگر قصد دارید از مزایای کنسلی بدون جریمه استفاده کنید، به نسخه چاپی بلیط خود نیاز دارید. در این شرایط، پس از مهر شدن بلیط توسط مسئولان فرودگاه، می‌توانید آن را برای شرکت‌ هواپیمایی یا شرکت چارترکننده ارسال کنید و وجه خود را بدون جریمه دریافت کنید.

4- مشکلات فنی در سیستم‌های فرودگاهی

در موارد نادری ممکن است سیستم‌های کامپیوتری فرودگاه با مشکل مواجه شوند. در این شرایط، بلیط چاپی می‌تواند به عنوان یک مدرک فیزیکی قابل اعتماد برای اثبات رزرو شما عمل کند.

5- عدم دسترسی به گوشی موبایل

اگر به هر دلیلی به گوشی موبایل خود و بلیط الکترونیکی خود دسترسی ندارید، می‌توانید با ارائه کد ملی یا شماره بلیط خود به مسئولان فرودگاه، بلیط خود را چاپ کنید.

نحوه پرینت بلیط هواپیما

با وجود مزایای فراوانی که بلیط‌های الکترونیکی دارند، در برخی موارد ممکن است نیاز به چاپ بلیط هواپیما داشته باشید. در ادامه به روش‌های مختلف چاپ بلیط هواپیما می‌پردازیم:

چاپ بلیط از طریق وب سایت شرکت هواپیمایی

  • به وب سایت شرکت هواپیمایی مورد نظر خود مراجعه کنید.
  • اطلاعات مربوط به رزرو خود مانند کد رزرو یا شماره بلیط را وارد کنید.
  • گزینه "چاپ بلیط" را انتخاب کنید.
  • بلیط خود را در قالب PDF ذخیره و چاپ کنید.

چاپ بلیط از طریق آژانس مسافرتی

  • اگر بلیط خود را از طریق آژانس مسافرتی خریداری کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به آژانس، درخواست چاپ بلیط خود را بدهید.
  • همچنین می‌توانید از طریق وب سایت یا اپلیکیشن آژانس مسافرتی، بلیط خود را چاپ کنید.

چاپ بلیط در فرودگاه

  • در صورت عدم دسترسی به چاپگر، می‌توانید در فرودگاه و قبل از پرواز، بلیط خود را چاپ کنید.
  • برای این کار، به کیوسک‌هایهای شرکت هواپیمایی مورد نظر خود مراجعه کنید.
  • اطلاعات مربوط به رزرو خود مانند کد رزرو یا شماره بلیط را وارد کنید.
  • بلیط خود را چاپ کنید.

نکاتی که درباره چاپ بلیط هواپیما باید به خاطر داشته باشید ! 

  • برای چاپ بلیط هواپیما به اطلاعاتی مانند کد رزرو یا شماره بلیط، نام و نام خانوادگی، تاریخ پرواز و شماره پرواز نیاز دارید.
  • در صورت عدم دسترسی به این اطلاعات، می‌توانید با شرکت یا آژانس مسافرتی خود تماس بگیرید و اطلاعات مورد نظر را دریافت کنید.
  • کیفیت چاپ بلیط هواپیما مهم است. بلیط باید به طور واضح چاپ شده باشد و اطلاعات آن قابل خواندن باشد.
  • بلیط خود را در محلی امن نگهداری کنید و از گم شدن یا پاره شدن آن جلوگیری کنید.

چرا از بلیط کاغذی استفاده نکنیم؟

وجود اینکه استفاده از بلیط‌های کاغذی در برخی موارد می‌تواند مفید یا حتی الزامی باشد، اما استفاده از بلیط‌های الکترونیکی مزایای بسیاری دارد که استفاده از بلیط‌های کاغذی را به گزینه‌ای غیرضروری و حتی مضر تبدیل می‌کند.

با استفاده از بلیط‌های الکترونیکی، دیگر نیازی به چاپ بلیط روی کاغذ نیست و به این ترتیب در حفظ محیط زیست نیز کمک خواهید کرد. بلیط‌های الکترونیکی در گوشی موبایل شما ذخیره می‌شوند و به این ترتیب احتمال گم شدن یا پاره شدن آنها بسیار کم است و در این صورت می‌توانید در هر زمان و هر مکانی از طریق گوشی موبایل خود به بلیط الکترونیکی مورد نظر دسترسی داشته باشید. در برخی موارد، استفاده از بلیط‌های الکترونیکی می‌تواند ارزان‌تر از بلیط‌های کاغذی باشد.

فرآیند خرید و دریافت بلیط‌های الکترونیکی سریع‌تر از بلیط‌های کاغذی است و شما به راحتی می‌توانید وضعیت پرواز خود را با استفاده از بلیط‌های الکترونیکی پیگیری کنید. می‌توانید پرواز خود را لغو یا تغییر دهید. بلیط‌های الکترونیکی اطلاعات مربوط به پرواز شما را ذخیره می‌کنند، بنابراین نیازی به یادداشت این اطلاعات نیست.

در نهایت، انتخاب اینکه از بلیط کاغذی استفاده کنید یا خیر، به شرایط و نیازهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال راحتی، حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در هزینه هستید، استفاده از بلیط‌های الکترونیکی گزینه مناسب‌تری است.

سوالات متداول 

اگر بلیط هواپیما خود را گم کنم چه کار کنم؟

اگر بلیط چاپی خود را گم کرده‌اید، می‌توانید با ارائه کد ملی یا شماره بلیط خود به مسئولان فرودگاه، بلیط خود را دوباره چاپ کنید.

چه زمانی داشتن پرینت بلیط هواپیما الزامی است؟

برای پرینت بلیط هواپیما به چه چیزهایی نیاز داریم؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم