حقوق مسافر در صورت کنسل شدن یا تاخیر پرواز

حقوق مسافر در صورت کنسل شدن یا تاخیر پرواز

یلدا غیرتییلدا غیرتی
25 بهمن 1402

گاهی ممکن است ایرلاین‌ها به دلایل مختلفی در پروازهای خود تأخیر داشته باشند. این تأخیر در پروازها از چند دقیقه تا چند ساعت می‌تواند متغیر باشد. به همین دلیل در شرایطی که پروازها با تأخیر همراه هستند شرکت‌های هواپیمایی برای حفظ حقوق مسافران قوانین تأخیر پرواز را وضع کرده اند. با توجه به این قوانین مسافران می‌توانند در صورت تأخیر طولانی‌مدت پروازها، بلیط هواپیما خود را کنسل و هزینه آن را استرداد کنند. با این وجود بسته به زمان تأخیر پروازها شرکت‌های هواپیمایی قوانین خاصی دارند. در ادامه شما را با این قوانین بیشتر آشنا می‌کنیم.

تأخیر پرواز چیست؟ 

منظور از تأخیر پرواز این است که پرواز در ساعاتی بعد از زمان تعیین شده انجام شود. این تأخیر معمولاً توسط نماینده‌ای از طرف شرکت هواپیمایی به مسافران اعلام می‌شود. در فرودگاه‌ها میزان تأخیر در تابلو اعلانات نیز نمایش داده می‌شود. در این مواقع مسافران باید تا زمان رسیدن پرواز در فرودگاه منتظر باشند. با توجه به این که تأخیرها می‌توانند از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر باشند قوانین متفاوتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. ایرلاین‌ها برای حفظ حقوق مسافران خود موظف به رعایت قوانین هستند.

به چه دلایلی پرواز تأخیر خواهد داشت؟ 

به دلایل مختلفی ممکن است که پروازها با تاخییر انجام شوند. برخی از این دلایل عبارت اند از:

  • گاهی ممکن است به دلایل امنیتی مانند احتمال بمب‌گذاری، وجود مسافران مشکوک و... پرواز با تأخیر انجام شود.
  • به دلایل شرایط بد جوی که در این شرایط تا برطرف‌نشدن شرایط نامساعد جوی اجازه پرواز به هواپیماها داده نمی‌شود.
  • نقص فنی و خرابی هواپیما از دیگر دلایل تاخییر پرواز است. در این صورت تا برطرف‌نشدن نقص و تعمیر کامل هواپیما امکان پرواز وجود نخواهد داشت. 
  • طولانی‌شدن بررسی و بارگیری کالاها ممکن است موجب تأخیر پرواز شود.
  • آماده نبودن کادر پرواز نیز می‌تواند از دلایل تأخیر پرواز باشد. 

مطالعه بیشتر: تاخیر در پرواز چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

قوانین تأخیر پروازهای داخلی

در پروازهای داخلی در صورت تأخیر پروازها باید قوانین زیر جهت حفظ حقوق مسافران رعایت شود. 

  • در صورت تأخیر پرواز نماینده ایرلاین مربوطه باید با کمال متانت و احترام تأخیر پیش‌آمده را به مسافران اطلاع‌رسانی کند. در صورتی که مدت زمان تأخیر بیشتر از 2 ساعت باشد مسافران در صورت تمایل می‌توانند اقدام به کنسل کردن بلیط خود کنند. در این صورت هیچ گونه جریمه از مسافران دریافت نخواهد شد؛ اما اگر مسافر بخواهد پرواز خود را انجام دهد شرکت هواپیمایی موظف است که مسافر را با سرویس هوایی سایر ایرلاین‌ها به مقصد برساند.
  • در صورتی که ایرلاین مربوطه در خصوص رعایت حقوق مسافران کوتاهی کند مسافران می‌توانند با تأیید رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی یا مدیر ترمینال برای ابتیاع بلیط خود در همان کلاس پروازی یا کلاس پروازی بالاتر اقدام کنند. 
  • در صورتی که مسافران اقدام به خرید بلیط جدید کنند می‌توانند بعد از رسیدن به مقصد با ارائه مدارک لازم وجه بلیط خریداری شده را از ایرلاین مربوطه درخواست کنند. در این شرایط شرکت‌های هواپیمایی موظف به پرداخت هزینه بلیط خریداری شده تا 48 ساعت آینده هستند.

قوانین تأخیر پروازهای خارجی

قوانین تأخیر پروازهای خارجی بسته به شرکت‌های هواپیمایی بین المللی متفاوت است. هر شرکت هواپیمایی خارجی ممکن است یک‌سری قوانین و مقررات در خصوص تأخیر پروازها داشته باشد. به همین دلیل برای اطلاع از قوانین تأخیر پروازهای خارجی باید قبل از خرید بلیط، قوانین را از سایت مربوطه مطالعه کنید. 

حقوق مسافران در صورت تأخیر پرواز

حقوق مسافران در صورت تأخیر پرواز با توجه به مدت زمان تأخیر متفاوت است. به همین دلیل تأخیر پروازها به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه حقوق مسافران در هر بازه تأخیر را بررسی می کنیم.

تأخیر پرواز کمتر از یک ساعت 

در صورتی که پرواز با تأخیری کمتر از یک ساعت انجام شود مسافران ناگزیر هستند که در این مدت زمان منتظر باشند. در این صورت به جز اطلاع‌رسانی هیچ گونه اقدامی از طرف ایرلاین مربوطه انجام نمی‌شود. 

تأخیر در پرواز بین یک تا دو ساعت

در صورتی که مدت زمان تأخیر بیشتر از یک ساعت و کمتر از دو ساعت باشد مسافران مورد پذیرایی شرکت هواپیمایی قرار می‌گیرند؛ اما این پذیرایی به شکلی انجام می‌شود که موجب تأخیر بیشتر در پرواز نشود. به طوری که اگر در دقیقه 90 معلوم شود که تأخیر بر طرف شده و پرواز می‌تواند انجام شود دیگر پذیرایی صورت نخواهد گرفت.

تأخیر در پرواز بین دو تا چهار ساعت

در صورتی که تأخیر در پرواز بیشتر از 2 ساعت و کمتر از 4 ساعت باشد شرکت هواپیمایی وظایف بیشتری در قبال مسافران خواهد داشت. در این صورت حقوق مسافران به صورت زیر است.

  • در صورت تمایل مسافران می‌توانند بلیط خود را بدون هیچ گونه جریمه‌ای کنسل و هزینه بلیط را دریافت کنند.
  • ایرلاین مربوطه در صورت نیاز باید مسافران را به پرواز دیگری با همان کلاس پروازی منتقل کند.
  • در صورت امکان با درخواست مسافر ایرلاین مربوطه باید پرواز را تغییر دهد.

تأخیر در پرواز بیشتر از چهار ساعت

در صورتی که تأخیر در پرواز بیشتر از چهار ساعت طول بکشد و همچنان پرواز انجام نشود، ایرلاین مربوطه باید علاوه بر استرداد بلیط مسافران بدون جریمه، مبلغی به عنوان خسارت نیز به آنها پرداخت کند. 

در چه صورتی پرواز کنسل می‌شود؟ 

گاهی ممکن است به دلایل شرایط جوی یا نقص فنی پرواز با تأخیر انجام یا کنسل شود. در صورتی که پرواز بیشتر از چهار ساعت تأخیر داشته باشد و همچنان انجام نشود در این صورت کل پرواز کنسل می‌شود. در این شرایط ایرلاین مربوطه باید هزینه بلیط‌ها را بدون کسر جریمه به مسافران عودت دهد و حتی مبلغی به عنوان خسارت نیز به آنها پرداخت کند.

حقوق مسافران در صورت کنسلی پرواز

در صورت کنسل‌شدن پرواز به دلیل شرایط جوی یا نقص فنی شرکت هواپیمایی باید کل هزینه خرید بلیط هواپیما را بدون کسر جریمه و همراه با خسارت به مسافران عودت دهد؛ اما اگر کنسل‌شدن پرواز یک هفته قبل از پرواز به مسافران اطلاع داده شود ایرلاین مربوطه تنها باید هزینه بلیط را عودت دهد. در صورتی که بلیط 6 روز الی 24 ساعت قبل از پرواز کنسل شود ایرلاین مربوطه علاوه بر عودت هزینه بلیط باید یک بلیط با کلاس و مسیر پروازی مشابه با 30 درصد تخفیف به مسافران ارائه دهد. اگر پرواز کمتر از 24 ساعت قبل از پرواز کنسل شود ایرلاین مربوطه باید علاوه بر عودت هزینه بلیط یک بلیط مشابه با 50 درصد تخفیف برای مسافران رزرو کند.

 سؤالات متداول

چگونه از تأخیر پروازها مطلع شویم؟

معمولاً ایرلاین‌ها تأخیر پرواز را به صورت پیامک به مسافران اعلام می‌کنند. در غیر این صورت شما می‌توانید تأخیر پرواز را در تابلو اعلانات فرودگاه مشاهده کنید.

اگر تأخیر بیش از دو ساعت باشد امکان لغو بلیط وجود دارد؟

در صورتی که تأخیر بیش از چهار ساعت طول بکشد مسافران چه حقوقی دارند؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم