تاخیر در پرواز چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تاخیر در پرواز چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی
9 خرداد 1403

تاخیر در پرواز به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن، زمان حرکت یا رسیدن یک پرواز به مقصد، بیشتر از زمان برنامه‌ریزی شده اولیه به تعویق می‌افتد؛ که این تاخیر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. تاخیر در پرواز می‌تواند برای مسافران بسیار ناخوشایند باشد و برنامه‌های سفر آنها را مختل کند.

 در برخی موارد هم، ممکن است منجر به از دست دادن پروازهای متصل، قرار ملاقات‌ها یا رویدادهای مهم شود.می‌توانید برای مطالعه بیشتر قوانین حقوق خود، سری به صفحه وبلاگ حقوق مسافر در صورت کنسل شدن یا تاخیر پرواز بزنید و مطالب مرتبط را مطالعه نمایید.

دلایل تاخیر پروازها چیست؟

دلایل متعددی برای تاخیر در پرواز پس از رزرو بلیط هواپیما وجود دارد که به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دلایل مربوط به شرایط آب و هوایی

شرایطی مانند طوفان، رعد و برق، باد شدید، بارش برف یا باران سنگین، مه شدید و یخبندان می‌تواند پرواز را ناامن کند و منجر به تاخیر یا لغو آن شود. در چنین شرایطی، ایمنی مسافران و خدمه پرواز در اولویت قرار دارد. شرایط نامساعد جوی در یک فرودگاه یا مسیر هوایی خاص هم می‌تواند منجر به تراکم ترافیک هوایی و در نتیجه، تاخیر در پروازها شود.

دلایل مربوط به عوامل فنی 

عیب و نقص یا نقص فنی در هواپیما، مانند نقص موتور، مشکلات سیستم‌های الکترونیکی یا هیدرولیکی، یا مشکلات مربوط به  چرخ‌ها،  می‌تواند نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشد. تا زمانی که این مشکلات برطرف نشوند و هواپیما برای پرواز ایمن تلقی نشود، پرواز با تاخیر انجام خواهد شد.

  • مشکلات مربوط به خدمه پرواز: 

کمبود خلبان، مهماندار یا سایر اعضای خدمه پرواز به دلیل بیماری، عدم حضور به موقع در فرودگاه، یا اعتصاب،  می‌تواند منجر به تاخیر در پرواز شود.

  • مشکلات مربوط به بارگیری

مشکلاتی مانند بارگیری بیش از حد چمدان یا عدم تعادل بار در هواپیما، بارگیری نامناسب یا تاخیر در بارگیری می‌تواند منجر به تاخیر در پرواز شود.

  • مسائل امنیتی

تهدیدهای امنیتی، مسافران یا چمدان‌های مشکوک، یا نقض‌های امنیتی ممکن است منجر به تاخیر در پرواز شود، زیرا در چنین شرایطی مقامات در حال بررسی و اطمینان از ایمنی پرواز هستند.

  • مشکلات برنامه‌ریزی و عملیاتی

اشتباهات در برنامه‌ریزی پرواز، مشکلات مربوط به صدور بلیط، هماهنگی نامناسب بین بخش‌های مختلف فرودگاه یا شرکت هواپیمایی، و کمبود جایگاه در فرودگاه می‌تواند منجر به تاخیر در پرواز شود.

در برخی موارد، ترکیبی از چند عامل با هم هم‌پوشانی دارند و منجر به تاخیر در پرواز می‌شوند. همچنین عوامل دیگری نیز، مانند: اقدامات اعتراضی کارکنان فرودگاه یا شرکت هواپیمایی، تصمیمات ناگهانی مقامات کنترل ترافیک هوایی و حوادث غیرمنتظره در فرودگاه، مانند آتش‌سوزی یا  قطع برق هم ممکن است در تاخیر پروازها نقش داشته باشند.

لازم به ذکر است که شرکت‌های هواپیمایی همواره در تلاش هستند تا حد ممکن از تاخیر در پروازها جلوگیری کنند و در صورت بروز تاخیر، اطلاعات کافی را به مسافران گفته و خدمات لازم را به آن‌ها ارائه دهند.

حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها چیست؟

حقوق مسافران در صورت تاخیر پرواز، به میزان تاخیر پرواز آن‌ها بستگی دارد در تاخیرهای پروازی که در بازه‌های زمانی یک تا دو ساعت رخ بدهند، باید از مسافران پذیرایی رایگان شود که معمولا شامل میان نوشیدنی و شیرینی است. در تاخیرهای پروازی که در زمان ۲ تا ۴ ساعت‌ رخ می‌دهد، علاوه بر پذیرایی مناسب رایگان از مسافران، باید به آن‌ها این امکان داده شود که در صورت تمایل پرواز خود را تغییر دهند. در تاخیرهای بیشتر از ۴ ساعت ، شرکت هواپیمایی موظف بوده که هزینه بلیط را به مسافران به طور کامل برگرداند.

جریمه تاخیر پرواز هواپیما چقدر است؟

میزان جریمه تاخیر پرواز هواپیما به عوامل مختلف همچون مدت زمان تاخیر، مسیر پرواز و شرکت هواپیمایی بستگی دارد‌. در ایران، طبق بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری، جریمه تاخیر پرواز به شرح زیر است:

  • تاخیر بین 2 تا 4 ساعت: 40 درصد قیمت بلیط برای پروازهای داخلی و 60 درصد قیمت بلیط برای پروازهای بین المللی
  • تاخیر بیش از 4 ساعت: 60 درصد قیمت بلیط برای پروازهای داخلی و 80 درصد قیمت بلیط برای پروازهای بین المللی

توجه داشته باشید که این‌ها فقط جریمه های پایه هستند و ممکن است ایرلاین‌ها ملزم به پرداخت غرامت های دیگری نیز به مسافران باشند، مانند هزینه های اقامت در هتل، هزینه های حمل و نقل و ... برای اطلاع دقیق از میزان جریمه تاخیر پرواز خود، باید به وب سایت شرکت هواپیمایی که با آن پرواز می کنید مراجعه کرده یا با آن‌ها تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: اطلاعات تماس ایرلاین های ایرانی

چه طور می‌توانیم تاخیر در پرواز را مدیریت کنیم؟

تاخیر در پرواز می‌تواند بسیار خسته‌کننده و استرس‌زا باشد، به خصوص اگر عجله داشته باشید یا برای رسیدن به پرواز بعدی خود به زمان محدودی متصل باشید. با این حال، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت این وضعیت و حداکثر استفاده از زمان خود انجام دهید.

  • اولین قدم این است که تا حد امکان آرام باشید. عصبانی شدن یا استرس فقط اوضاع را بدتر می‌کند. به یاد داشته باشید که کارکنان فرودگاه نیز به اندازه شما از تاخیر پرواز ناامید هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا شما را در اسرع وقت به مقصدتان برسانند.
  • سعی کنید تا حد امکان در مورد دلیل تاخیر و زمان پرواز جدید اطلاعات کسب کنید. این اطلاعات را می توانید از تابلوهای اطلاع رسانی فرودگاه، وب سایت شرکت هواپیمایی یا با تماس با میز پذیرش شرکت هواپیمایی بدست آورید.
  • به عنوان یک مسافر، شما حقوقی در قبال تاخیر پرواز دارید. این حقوق ممکن است شامل غرامت، کوپن غذا یا نوشیدنی و دسترسی به سالن فرودگاه باشد. 
  • اگر زمان کافی دارید، می توانید از امکانات فرودگاه مانند رستوران ها، مغازه ها یا Wi-Fi رایگان استفاده کنید. همچنین می توانید از این زمان برای استراحت، مطالعه یا انجام کار استفاده کنید.
  • اگر پرواز بعدی شما تحت تاثیر تاخیر قرار گرفته است، با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید تا در اسرع وقت پرواز جایگزین رزرو کنید.
  • به یاد داشته باشید که تاخیر پرواز بخشی از سفر هوایی است. با حفظ روحیه مثبت و صبور بودن می توانید از این تجربه نهایت استفاده را ببرید.

سوالات متداول شما در مورد تاخیر در پرواز

چگونه می توانم از وضعیت پرواز خود مطلع شوم؟

می‌توانید با بررسی وب سایت یا برنامه شرکت هواپیمایی از وضعیت پرواز خود مطلع شوید یا اینکه با شماره تلفن شرکت هواپیمایی تماس بگیرید.

چگونه می توانم از تاخیر پرواز جلوگیری کنم؟

اگر تاخیر پرواز تنها یک الی دو ساعت باشد، می‌توان درخواست استرداد کل مبلغ بلیت کرد؟

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی

فرزانه یوسفی کارشناس تولید محتوا، با بیش از 5 سال تجربه در حوزه گردشگری و نگارش مقاله هستم و مسیر خودم را در بهبود و ارتقای محتوای با کیفیت در این حوزه جستجو میکنم. در دنیای کلمات شما را به همسفری دعوت میکنم.

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم