عوارض خروج از کشور در سال 1403

عوارض خروج از کشور در سال 1403

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی
27 خرداد 1403

عوارض خروج از کشور هزینه‌ای است که هر شخصی به ازای هر بار خارج شدن از مرز کشور چه به صورت هوایی، زمینی و یا دریایی باید به دولت پرداخت کند. هزینه‌ی عوارض خروج از کشور با توجه به تورم سالانه تغییر کرده و مقدار آن با توجه به تعداد دفعات خروج از کشور و هم‌چنین وضعیت مسافر متغیر می‌باشد. در این مقاله از سایت های‌­تیکت اطلاعاتی در مورد عوارض خروج از کشور برای شما بیاوریم برای آگاهی بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

 هزینه‌ی عوارض خروج از کشور(1403)

مبلغ عوارض خروج از کشور برای مسافران مختلف در جدول زیر شرح داده شده است:

توجه داشته باشید که هزینه‌ی عوارض خروج از کشور در سال 1403 نسبت به سال قبل برای سفر اول 30 درصد، برای سفر دوم،50 درصد و برای سفر سوم و بیشتر، 100 درصد افزایش یافته است.

مبلغ عوارض خروج از کشور سال 1403(به ریال)

نوع مسافر

سفر اول

سفر دوم

سفر سوم

نوع مرز

مسافر عادی

5200000

7800000

10400000

تمامی مرزها (زمینی، هوایی، دریایی)

زائرین حج عمره و تمتع

1720000

2580000

3440000

تمامی مرزها (زمینی، هوایی، دریایی)

زائرین عتبات عالیات

450000

150000

450000

150000

450000

150000

مرز هوایی

مرز زمینی و دریایی

مرزنشینان

750000

250000

6000000

6000000

8000000

8000000

مرز هوایی زمینی و دریایی

ورزشکاران تیم‌های ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان

2640000

2640000

2640000

تمامی مرزها (زمینی، هوایی، دریایی)

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور با استفاده از دو روش آنلاین و حضوری قابل پرداخت می‌باشد که در قسمت زیر به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم:

  1. از طریق سامانه آنلاین سداد: استفاده از سامانه‌ی پرداختی آنلاین سداد، یکی از بهترین روش‌های پرداخت عوارض می‌باشد که با همکاری بانک ملی ایران و سازمان امور مالیاتی طراحی شده است.
  2. استفاده از اپلیکیشن های مختلف: یکی دیگر از روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور، استفاده از اپلیکیشن هایی مانند بله و ایوا می‌باشد که با نصب این اپلیکیشن ها بر روی دستگاه‌های iso و اندروید می‌توانید به صورت آنلاین قبل از خروج از کشور عوارض را پرداخت نمایید.
  3. از طریق شعبه‌ی مرکزی بانک ملی ایران: در صورتی که امکان پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت آنلاین برای شما وجود نداشته باشد می‌توانید از طریق بانک ملی برای پرداخت اقدام نمایید برای این کار کافی است به شعب بانک ملی ایران مراجعه کرده و بدون هیچ دردسری عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید.
  4. کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد: با اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سامانه پلیس گذرنامه امکان پرداخت هزینه‌ی خروج از کشور وجود دارد.
  5. از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی: برای پرداخت عوارض از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی، می‌توانید وارد درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی ایران شده و پرداخت خود را به صورت آنلاین انجام دهید.
  6. استفاده از دستگاه ATM در فرودگاه: برای پرداخت عوارض خروج از کشور می‌توانید از دستگاه‌های خودپرداز غیر نقدی و یا ATM که در فرودگاه‌ها نصب شده است استفاده نمایید.

چه افرادی که از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

قانون پرداخت عوارض خروج از کشور برای همه‌ی افراد وجود دارد اما افرادی هستند که بدون پرداخت عوارض می‌توانند از مرز کشور عبور کنند:

  • بیماران و جانبازان: این دسته از افراد که دارای مجوز پزشکی از شورای پزشکی بوده و برای معالجه از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض کشور معاف هستند؛ هم‌چنین عوارض خروج از کشور برای همراه بیماران حدود 40 تا 60 درصد دارای تخفیف می‌باشد.
  • خدمه سفر با پرواز یا کشتی‌های تجاری و مسافربری: این افراد که به دلیل شغل خود مجبور هستند از کشور خود خارج شوند از پرداخت عوارض معاف هستند.
  • دانشجویان: دانشجویان با داشتن مجوز برای تحصیلات در خارج از کشور از پرداختن عوارض معاف هستند؛ توجه داشته باشید که باید بین رفت‌وآمدهای دانشجویان بیش از 3 ماه فاصله باشد.
  • زائرین کربلا در اربعین: زائران کربلا در اربعین با توجه به قانون مشخص شده در این تاریخ به این صورت که افرادی که از مرزهای زمینی به مقصد عراق سفر می‌کنند از پرداختن مالیات معاف می‌باشند.
  • سایر افراد: افرادی که مقیم کشور دیگر بوده و از وزارت کار ویزای کار دارند و یا افرادی که دارای گذرنامه سیاسی یا خدمت هستند از پرداخت عوارض خارج از کشور معاف هستند.

تخفیفات عوارض خروج از کشور

طبق قوانین مصوب در مجلس برای عوارض خروج از کشور، برای چند دسته از افراد بر اساس شرایطی که در قسمت زیر ذکر می کنیم تخفیفاتی در نظر گرفته شده است:

مرزنشینان: این افراد که کد پستی و شماره شناسنامه آن­ها در اطلاعات مرزنشینان ثبت شده است و یا کسانی که در روستاهای مرزی ساکن هستند، می توانند فقط یکبار در سال عوارض خروج از کشور پرداخت نمایند.

زائران عتبات عالیات: عوارض خروج از کشور برای این افراد در مرزهای زمینی، دریایی و هوایی شامل تخفیف بوده و متفاوت می­باشد.

ورزشکاران تیم ملی: ورزشکاران تیم ملی در صورت داشتن مجوز از وزارت ورزش دارای تخفیف عوارض خروج از کشور می­باشند و هزینه­ی آن­ها 264 هزار تومان می باشد.

زائران حج تمتع و عمره: عوارض خروج از کشور برای این افراد در سفر اول 132، در سفر دوم 198 و در سفر سوم 264 هزار تومان می­باشد.

عوارض خروج از کشور برای کودکان

با توجه به این که عوارض خروج از کشور به ازای کد ملی و هم چنین بلیط پرواز محاسبه می­گردد بنابراین هیچ تفاوتی بین کودکان، نوزادان و بزرگسالان وجود ندارد و پرداخت عوارض برای همه­‌ی افراد یکسان می­باشد.

زمان پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از مرز در هر زمانی قبل پرداخت می‌باشد اما بهتر است حداقل 30 دقیقه قبل از سفر این هزینه را پرداخت نمایید زیرا در دقایق آخر ممکن است به دلیل شلوغی فرودگاه و یا مشکل داشتن سامانه پرداخت آنلاین دچار مشکل شوید و حتی گاهی اوقات ممکن است سفر خود را از دست بدهید.

مدارک لازم برای پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور فقط به اطلاعاتی مانند کد ملی، شماره موبایل، کارت بانکی عضو سامانه شتاب و هم چنین نوع سفر نیاز دارید. با همراه داشتن این اطلاعات می­توانید بدون دردسر به صورت آنلاین بعد از نمایش دادن مبلغ، عوارض را پرداخت کرده و رسید خود را تحویل بگیرید. توجه داشته باشید که ارائه این رسید برای دریافت کارت ویزا الزامی می­باشد.

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

در صورت پرداختن عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال دارای اعتبار می‌باشد و اگر بعد از پرداخت عوارض موفق به استفاده از آن نشدید می‌توانید رسید پرداخت عوارض و یا شماره پیگیری را برای سفرهای بعدی همان سال استفاده نمایید.

استرداد عوارض خروج از کشور

استرداد عوارض خروج از کشور در صورت وجود اشتباه در پرداخت آن، باید به سایت سازمان امور مالیاتی رفته و با رفتن به بخش درخواست استرداد وجوه خروج از کشور، استرداد هزینه را ثبت نمایید. بهتر است بدانید که فقط برای استرداد عوارضی که به صورت الکترونیکی پرداخت شده باشد از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی امکان پذیر می‌باشد.

میراث فرهنگی و صنایع‌دستی از عوارض خروج از کشور 1403 چقدر سهم دارند؟

با توجه به این که بیشتر بار گردشگری کشور بر عهده­ی بخش خصوصی می­باشد بنابراین حدود 30 درصد از درآمدهای حاصل از دریافت عوارض خروج از کشور به بخش گردشگری تعلق می­گیرد. بر اساس لایحه­ی بودجه در سال 1403 سهم سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی به عنوان یک نهاد متولی در گردشگری از حدود  3 هزار و 431 میلیارد  تومان در سال به ازای هر یک نفر 80 هزار تومان می­باشد که این مبلغ باعث تحولات مثبتی در زمینه­ی گردشگری کشور شده است.

آیا امکان استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد؟

استعلام برای پرداخت عوارض خروج از کشور برای همه افرادی که عوارض خروج از کشور را پرداخت کرده‌اند امکان‌پذیر می‌باشد. برای استعلام کافی است به آدرس سامانه سداد مراجعه کرده و گزینه‌ی پیگیری درخواست که شامل مواردی مانند شماره مرجع خرید، کد ملی، شماره کارت می‌باشد را ثبت نمایید.

آیا در کشورهای دیگر هم هزینه‌ی خروج از کشور وجود دارد؟

به جز کشور ایران، کشورهای دیگری همچون کامبوج، اتریش، چین و استرالیا موظف به پرداخت عوارض خروج از کشور هستند و این مبلغ بسته به نوع مرزها و عوامل مختلف متفاوت می‌باشد.

نگاهی کلی به موضوع عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور مالیاتی است که مسافران در برابر خدماتی که در سفر دریافت می‌کنند به دولت می‌پردازند، هزینه‌ی این مالیات یا عوارض خروج از کشور در هر سال ثابت نبوده و به عواملی مانند تعداد دفعات سفر بستگی دارد. توجه داشته باشید که با توجه به مواردی که در قسمت بالا گفته شد با نپرداختن عوارض خروج از کشور، امکان سفر کردن به کشورهای دیگر را ندارید.

پاسخ به سوالات شما در مورد عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور چه مدارکی لازم است؟

برای پرداخت الکترونیکی عوارض کافی است کارت بانکی عضو سامانه شتاب و مشخصات خود را وارد کنید.

آیا مبلغ عوارض خروج از کشور در هر سفر ثابت است؟

آیا رسید پرداختی عوارض خروج را باید همراه داشته باشیم؟

عوارض خروج از کشور در چه زمینه‌هایی مصرف می‌شود؟

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی

فرزانه یوسفی کارشناس تولید محتوا، با بیش از 5 سال تجربه در حوزه گردشگری و نگارش مقاله هستم و مسیر خودم را در بهبود و ارتقای محتوای با کیفیت در این حوزه جستجو میکنم. در دنیای کلمات شما را به همسفری دعوت میکنم.

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم