خدمات ویلچر در هواپیما و فرودگاه

خدمات ویلچر در هواپیما و فرودگاه

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی
3 خرداد 1403

خدمات ویلچر (wheelchair) هواپیما یکی از خدماتی است که بسیاری از ایرلاین ها برای بالا بردن کیفیت و خدمات شرکت خود ارائه می‌دهند. همین امر و خدمات جزئی از این قبیل باعث تمایز ایرلاین ها از یکدیگر می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی خدمات ویلچر را برای افراد ناتوان جسمی و هم‌چنین افرادی که نیاز به استفاده از این ابزار دارند فراهم کرده است، شما با رزرو کردن ویلچر می‌توانید از لحظه رسیدن به فرودگاه تا سوار شدن به هواپیما و هم‌چنین پیاده شدن در مقصد از این خدمات بهره‌مند شوید. به این صورت که شما می‌توانید در فرودگاه و هواپیما ویلچر مخصوصی داشته باشید و سفری بدون دغدغه و آرامی را سپری کنید.

چه کسانی می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده نمایند؟

خدمات ویلچر هواپیما، به افرادی ارائه می‌گردد که توان حرکت کردن ندارند یا حرکت کردن برای آن‌ها مشکل است. در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • افراد معلول
  • افراد دارای ناتوانی جسمی
  • افرادی که دارای شرایط روحی بدی دارند
  • افرادی که فلج هستند یا بخشی از بدن آن‌ها فلج است.
  • افرادی که بیماری‌های خاصی دارند.
  • افراد کهنسال معمولا بالای 75 سال
  • افرادی که قبل از پرواز عمل جراحی انجام داده‌اند.
  • مسافرانی که دارای شکستگی عضوی از بدن هستند و غیره.

بیشتر بخوانید: بلیط هواپیما برای معلولین

بهترین زمان برای درخواست خدمات ویلچر هواپیما

بهترین زمان برای ارائه درخواست استفاده از خدمات ویلچر، زمانی است که شما برای خرید بلیط هواپیما اقدام می‌کنید. در این زمان شما با فعال کردن تیک SSR که نشان‌دهنده درخواست خدمات ویلچر است، به شرکت هواپیمایی یا ایرلاین مربوطه شرایط خود را اطلاع می‌دهید. بعد از اطلاع دادن، شرکت هواپیمایی برای تایید درخواست شما نیاز به زمان دارد تا شرایط را بررسی کند. 

معمولا این زمان 1 تا 3 روز به طول می‌انجامد. هم‌چنین توجه داشته باشید که شما برای درخواست این خدمات باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید. خدمات ویلچر در فرودگاه مبدا و مقصد و هم‌چنین در پروازهای کانکشن، در فرودگاهی که پرواز کانکشن ارائه می‌دهد برای مسافر فراهم می‌شود.

نحوه‌ی درخواست خدمات ویلچر در فرودگاه

در صورتی که در زمان رزرو بلیط هواپیما درخواست خدمات ویلچر را ثبت نکرده‌اید، بهتر است بعد از رسیدن به فرودگاه به بخش خدمات مسافرین رفته، شرایط خود را به اطلاع آن‌ها رسانده و درخواست خدمات ویلچر نمایید. بعد از درخواست ویلچر در فرودگاه آن‌ها بلافاصله یا مدتی بعد ویلچر را در اختیار شما قرار می‌دهند و شما می‌توانید از آن تا رسیدن به پای هواپیما استفاده کنید.

همان‌طور که در بالا گفتیم، بهتر است برای درخواست سرویس ویلچر، هنگام خرید بلیط هواپیما اقدام کنید زیرا تعداد ویلچرها محدود بوده و گاهی اوقات ممکن است درخواست برای استفاده از خدمات ویلچر بالا باشد. پس با درخواست ویلچر در زمان رزرو بلیط هواپیما می‌توانید با خیالی آسوده، سفری لذت بخش داشته باشید.

برای دریافت خدمات ویلچر هواپیما به چه مدارکی نیاز است؟!

برای درخواست خدمات ویلچر در دو روش اینترنتی و حضوری در فرودگاه، به یه سری مدارک برای پر کردن فرم مخصوص نیاز دارید. این اطلاعات شامل مشخصات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه و ثابت مسافرمی باشد. و هم چنین در ادامه باید مشخصات مربوط به پرواز مانند مبدا، مقصد و زمان پرواز می باشد.

 بعد از تکمیل کردن فرم با اطلاعاتی که ذکر شد، شما باید با ایرلاین یا شرکت هواپیمایی مورد نظر تماس حاصل کرده تا تایید آن ها را بگیرید. در نظر داشته باشید که شما حتما باید مدارک پزشکی خود را به شرکت هواپیمایی در شرایط حضوری ارائه داده و در شرایط درخواست اینترنتی مدارک را آپلود نمایید.

موضوعی که مورد اهمیت است، محدود بودن تعداد صندلی مخصوص ویلچر در کابین هواپیما می باشد به همین دلیل نیاز است که زود تر از زمان موعد پرواز بلیط را خریداری نمایید. 

کدهای اختصاری سرویس ویلچر ثبت شده روی بلیط هواپیما نشان دهنده‌ی چیست؟

افرادی که نیاز به استفاده از خدمات ویلچر هواپیما دارند، رزرو بلیط خود را همراه با سرویس ویلچر ثبت می‌کنند. بعد از ثبت کردن این خدمات، یک کد اختصاری به شما داده می‌شود که این کد روی بلیط شما درج می‌شود. کارکنان یا پرسنل فرودگاه با استفاده از این کد می‌توانند از شرایط شما مطلع باشند. هر کدام از این کدها معنی خاصی دارد که در جدول زیر به آن می‌پردازیم:

معرفی کدهای اختصاری سرویس ویلچردرج شده روی بلیط

معنی کدها

ویلچر رمپ(WCHR)  

مسافر توانایی بالا و پایین آمدن از پله‌ها را دارد ولی برای طی کردن مسیر طولانی نیاز به ویلچر دارد.

ویلچر استپس (WCHS)  

مسافر توانایی بالا و پایین آمدن از پله‌ها را ندارد و برای سوار شدن به هواپیما نیاز به ویلچر دارد.

ویلچر کابین(WCHC)    

این مسافران در داخل کابین و در سالن فرودگاه نیاز به استفاده از ویلچر دارند.

مسافران ویلچر دار چه اقداماتی باید در فرودگاه انجام دهند؟

بهتر است مسافرانی که از ویلچر استفاده می کنند زودتر از بقیه افراد در فرودگاه حضور پیدا کنند تا بتوانند مراحل امور سوار شدن به هواپیما مانند چک این، انجام بازرسی امنیتی و چک کردن چمدان را سریع تر انجام دهند. در فرودگاه شرایط خود را در مورد این که از ویلچر استفاده می کنید، معلول هستید یا نه، مشکل جسمی و حرکتی دارید را اطلاع دهید. 

با این که ممکن است در بلیط شما این موضوع ذکر شده باشد اما بهتر است اطلاع دهید تا از پرواز جا نمانید. در فرودگاه حواستان به تغییر گیت ها باشد و هم چنین بهتر است بدانید که در گیت فرودگاه ویلچر را از شما می گیرند و اگر شما توانایی حرکت کردن و سوار شدن به هواپیما را نداشته باشید شما را به ویلچر هواپیما منتقل می کنند تا با به کمک پرسنل هواپیما به صندلی هواپیما انتقال داده شوید.

کدام هواپیماها سرویس ویلچر را ارائه می‌ دهند؟

یکی از مهم ترین مواردی که مسافران ویلچر دار باید قبل از رزرو بلیط هواپیما به آن توجه داشته باشند این است که هنگام رزرو بلیط باید حواستان باشد که اندازه هواپیما بزرگ باشد یعنی حداقل بیشتر از 60 مسافر داشته باشد، زیرا در هواپیماهای کوچک تر امکان استفاده از ویلچر وجود ندارد.

 هم چنین شما باید حداقل 48 ساعت قبل از پرواز با ایرلاین مربوطه تماس گرفته و شرایط را با آن ها در میان گذاشته و درخواست ویلچر نمایید. تا هنگام ورود به فرودگاه بتوانید از این خدمات استفاده کنید. زیرا تعداد ایرلاین هایی که خدمات ویلچر ارائه می دهند محدود می باشد.

نکاتی که باید قبل از پرواز و در فرودگاه به آن توجه داشته باشید!

  1.  یکی از مواردی که مسافران باید قبل از رزرو بلیط هواپیما به آن توجه داشته باشند، اندازه هواپیما است، سعی کنید اندازه هواپیما بزرگ باشد، زیرا در بسیاری از هواپیماها امکان استفاده از ویلچر وجود ندارد و به دلیل کوچکی رفت و آمد سخت تر می باشد. پس بهتر است قبل از رزرو بلیط این موضوع را با شرکت هواپیمایی چک نمایید.
  2.  به دلیل محدودیت تعداد ویلچر در کابین، بهتر است بلافاصله بعد از رزرو بلیط هواپیما برای دریافت خدمات ویلچر ثبت درخواست کنید. 
  3. لازم است به فردی که مسئول جابجایی شما است، به طور کامل شرایط خود را توضیح داده و او را در جریان کارهایی که می توانید انجام دهید و هم چنین کارهایی که توانایی انجان آن ها را ندارید، بگذارید.
  4. توجه داشته باشید که اگر از ویلچر شخصی باطری دار استفاده می کنید که بدنه و باطری قابل جدا شدن از هم هستند، باطری به طور جداگانه بسته بندی شده و در قسمت بار هواپیما قرار می گیرد.
  5.  بهتر است، 2 روز قبل از پرواز با شرکت هواپیمایی تماس گرفته و شرایط رزرو ویلچر در فرودگاه را بررسی نمایید و در مورد نکاتی که باید رعایت شود، اطلاعات لازم را بگیرید.
  6. اگر پرواز شما، پرواز کانکشن یا ترانزیت است، یعنی در فرودگاه دیگر پرواز شما تغییر می کند توصیه می شود زمان خود را دقیق در نظر بگیرید زیرا گاهی اوقات ممکن است مسئولین هواپیما دیرتر به دنبال شما بیایند.
  7. اگر فراموش کرده اید هنگام رزرو کردن بلیط هواپیما، برای ویلچر نیز ثبت درخواست نمایید، می توانید با شرکت هواپیمایی موردنظر خود تماس گرفته و از آن ها بخواهید که درخواست شما را ثبت کنند.
  8. در بعضی از شرکت های هواپیمایی اولویت انجام دادن کارهای فرودگاهی مانند چک این با مسافران ویلچر دار می باشد. ولی در همه ی شرکت ها شرایط اینطور نیست، بنابراین بهتر است زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید تا کارهای خود را سریع تر انجام دهید تا از پرواز جا نمانید.

خلاصه‌ای از مطالب مربوط به خدمات ویلچر هواپیما

بسیاری ایرلاین ها یا شرکت‌های هواپیمایی برای آسایش مسافران خود خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند. یکی از مهم‌ترین خدمات برای افراد معلول، کهنسال و یا افرادی که دارای ناتوانی جسمی هستند، ارائه خدمات ویلچر هواپیما می‌باشد. برای اینکه از این خدمات بهره‌مند شوید توصیه می‌کنیم  به دلیل محدود بودن و گاهی درخواست بالا، در هنگام رزرو بلیط هواپیما برای ثبت سرویس ویلچر هم اقدام نمایید. با رزرو این خدمات افراد سالمند، معلولین و حتی افراد بیمار می‌توانند به هر نقطه‌ای با خیالی راحت سفر کنند.

سوالات پر تکرار در مورد خدمات ویلچر هواپیما

چگونه بعد از فرود آمدن هواپیما می‌توانیم به ویلچر دسترسی داشته باشیم؟

پس از فرود آمدن هواپیما، کارکنان فرودگاه با ویلچر در نزدیکی در هواپیما منتظر شما خواهند بود و اگر ویلچر شخصی دارید، آن را هم به شما تحویل می‌دهند.

چه مدارکی برای استفاده از خدمات ویلچر در پرواز موردنیاز است؟

آیا امکان حمل ویلچر شخصی برای مسافران در هواپیما وجود دارد؟

چه کسانی می‌توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده نمایند؟

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی

فرزانه یوسفی کارشناس تولید محتوا، با بیش از 5 سال تجربه در حوزه گردشگری و نگارش مقاله هستم و مسیر خودم را در بهبود و ارتقای محتوای با کیفیت در این حوزه جستجو میکنم. در دنیای کلمات شما را به همسفری دعوت میکنم.

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم