راهنمای سفر به یزد

راهنمای سفر به یزد

یزد، شهر بادگیرها، یکی از مقاصد جذاب گردشگری ایران است که با فرهنگ غنی و معماری منحصر به فرد، هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. این شهر باستانی، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا، دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فراوانی است که هر کدام داستان‌های جذابی از گذشته را روایت می‌کنند. در این مقاله، به بررسی بهترین نکات برای سفر به یزد، از جاذبه‌های دیدنی و فعالیت‌های فرهنگی گرفته تا غذاهای محلی و بازارهای سنتی خواهیم پرداخت. هدف ما ارائه یک راهنمای جامع برای تجربه‌ای لذت‌بخش و به‌یادماندنی در این شهر تاریخی است

بهترین زمان سفر به یزد

با توجه به این‌که آب‌وهوای شهر یزد گرم و خشک است، بنابراین، سفر به این شهر در فصل‌های گرم سال، لذت‌بخش نیست و از ماه خرداد تا مهر، به دلیل گرما گردشگران کمتری به این شهر سفر می‌کنند. بهترین زمان برای سفر به یزد، در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان است که هوا خنک‌تر می‌باشد. با سفر در این فصل‌ها، می‌توانید به راحتی از جاذبه‌های این شهر زیبا دیدن کنید و خاطرات خوشی را برای خود ثبت نمایید.

چگونه به یزد سفر کنیم؟

چنانچه قصد سفر به یزد را دارید در ابتدا لازم است شما را با روش های سفر به این شهر تاریخی آشنا کنیم. سه روش برای رسیدن به یزد پیش روی شماست که می توانید با توجه به شرایط خود مانند هزینه سفر، یکی از این روش ها را انتخاب کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا هرکدام از راه های دسترسی به یزد را به طور مختصر برای شما شرح دهیم:

سفر به یزد با خودرو شخصی

سفر با خودرو شخصی در میان مسافران جذابیت خاصی دارد، زیرا بدون هرگونه نگرانی برای حمل و نقل در شهر مقصد می توانند تردد کنند و هزینه ای بابت جابجایی پرداخت نکنند. همچنین این روش حتی با محاسبه هزینه بنزین و هزینه استهلاک خودرو، در کمک به کاهش هزینه های سفر شما، روشی معقول به شمار می آید.

چنانچه در شهر تهران ساکن هستید فاصله تهران تا یزد حدود 625 کیلومتر بوده و طی کردن این فاصله با خودرو شخصی حدود 7 ساعت زمان میبرد. در ادامه به چند مسیر رسیدن به یزد برای راهنمایی شما اشاره شده است:

  • جاده‌ی سنتو: راه ارتباطی بین یزد، تهران و اصفهان و دیگر نقاط شمالی استان
  • راه های جنوبی یزد : یزد را به استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان‌ وبلوچستان متصل می‌کند.
  • راه یزد - تفت - ابرکوه در باختر: راه ارتباطی یزد با استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر و حتی خوزستان و لرستان
  • راه یزد ـ طبس: از شرق استان یزد را به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی متصل می‌کند.
  • راه یزد ـ بافق: مرکز استان را به شهرستان بافق مرتبط می‌ کند.

سفر به یزد با اتوبوس

ارزان ترین و اقتصادی ترین نوع سفر به یزد، سفر با اتوبوس های بین شهری می باشد. پایانه مسافربری الغدیر یزد با قرار گرفتن در شمال شرقی این شهر در جاده خضرآباد، ابتدای بلوار صنعت آماده ی خدمت رسانی به مسافران و گردشگران می باشد. چنانچه با اتوبوس به یزد سفر کردید، برای دسترسی به مرکز شهر باید از تاکسی های بیرون ترمینال استفاده کنید.

در تاریخ 1 آبان 1403 قیمت بلیط اتوبوس تهران به یزد از مبلغ 228 هزار تومان شروع می شود. شما می توانید در سایت های تیکت با توجه به نوع اتوبوس و نوع شرکت اتوبوسرانی، بلیط اتوبوس خود را خریداری نمایید

سفر به یزد با قطار

ایستگاه راه آهن یزد در نزدیکی میدان امام حسین یزد واقع شده است و دسترسی راحتی به سایر نقاط مختلف شهد دارد. چنانچه با قطار به یزد سفر کنید، تجربه ای متفاوت و منحصر به فرد را تجربه خواهید کرد. قطار ها با کیفیت های متفاوتی آماده خدمت رسانی به مسافران می باشند که شما می توانید با توجه به بودجه خود بلیط قطار خود را رزرو نمایید.

سفر به یزد با هواپیما

سریع‌ ترین، راحت‌ ترین و در عین حال گران ترین وسیله برای سفر به یزد هواپیما است. فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد در یزد و در انتهای بلوار آزادگان واقع شده است. و شما به راحتی می توانید با تاکسی و اتوبوس های نزدیک فرودگاه به سایر نقاط شهر دسترسی داشته باشید.

در تاریخ 1 آبان ماه 1403 هزینه خرید بلیط هواپیما یزد از مبدا تهران از قیمتی حدود 2.287.000 تومان شروع می شود. در قصد داریم شما را با فرودگاه یزد بیشتر آشنا کنیم.

فرودگاه یزد

 فرودگاه یزد

فرودگاه بین المللی یزد که با نام  فرودگاه شهید صدوقی یزد شناخته می شود؛ یکی از مهم‌‌ترین و پر ترافیک‌ترین ترمینال هوایی ایرانی می‌باشد. این فرودگاه در فاصله  10 کیلومتری از شهر یزد قرار گرفته است و دارای 2 ترمینال مجزا می‌باشد که مسیر پروازهای داخلی و خارجی را مورد پوشش قرار می‌دهد.

  • مهم‌ترین امکانات فرودگاه یزد:  آسانسور و بالابر، اینترنت رایگان، پارکینگ، رستوران، خدمات 24 ساعته اورژانس، خدمات بانکی، چرخ حمل بار، خدمات باربری و خدمات مخصوص افراد ناتوان 
  • نوع فرودگاه: همگانی(عمومی)
  • آدرس: یزد – میدان صنعت، انتهای بلوار آزادگان، فرودگاه بین‌المللی شهید آیت الله صدوقی
  • مرکز تلفن:  03531010

جاهای دیدنی یزد

یزد، دارای انواع جاذبه‌های گردشگری تاریخی، منظره‌ها و آبشارهای زیبا می‌باشد؛ که شما می‌توانید از بیشتر آن‌ها به صورت رایگان دیدن نمایید. اگر شما قصد سفر به یزد و بازدید از مکان‌های دیدنی این شهر را دارید، بهتر است از قبل با آن‌ها آشنا شده تا در زمان سفر چیزی از قلم نیفتد. برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی یزد عبارت‌اند از:

  •  باغ دولت‌ آباد: این باغ در بلوار نواب صفوی، خیابان انقلاب واقع شده است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد است که در محله چهارمنار قرار گرفته و مهم‌ترین میراث جهانی ایران می‌باشد. ساعت بازدید از این باغ همه روزه از ساعت 7 تا 23:30 می باشد.
  • مسجد جامع یزد: مسجد جامع یزد، واقع در خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت بوده ویکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی یزد می‌باشد که ثبت ملی شده است. از مهم‌ترین مشخصه‌های معماری این مسجد، مناره‌ های بلند و زیبای آن است. شما می توانید از ساعت 7 تا 20 از این مکان دیدنی بازدید کنید.
  • مجموعه امیر چخماق: این مجموعه‌ی زیبا واقع در خیابان سلمان فارسی یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی یزد است که شامل بخش‌های مختلفی از جمله بازار، تکیه، میدان، آب انبار و مسجد می‌باشد. در این مجموعه معمولا مراسمات ویژه ای در مناسبت های مهم مانند عید نوروز برگزار می شود. ساعت بازدید از این مکان تاریخی از 8 تا 20 می باشد.
  • میدان ساعت یزد: میدان ساعت یزد واقع در خیابان امام خمینی، یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی این شهر می‌باشد که به برج ساعت هم معروف است. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های برج ساعت، یکسان بودن شکل آن در همه ابعاد بوده و شباهت نسبی‌ به معماری بادگیرها دارد. ساعت بازدید از این بنای دیدنی بصورت شبانه روزی می باشد.

جاهای دیدنی یزد

خانه‌های تاریخی یزد

در یزد خانه‌های تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که با دیدن زیبایی آن‌ها حیرت زده خواهید شد. برخی از زیباترین خانه‌های تاریخی یزد عبارت‌اند از:

  • خانه لاری‌ها: خانه لاری‌ها واقع در محله فهادان یزد، دارای معماری جالب و زیبا بوده و هم‌چنین دارای اتاق‌های آینه کاری شده، اشیای قدیمی و ایوان‌های زیبا می‌باشد که بهترین فرصت برای عکاسی است. برای بازدید از این مکان می توانید از ساعت 8 صبح تا 20 از این مکان تاریخی دیدن کنید
  • خانه کلاهدوزها: خانه کلاهدوزها در خیابان امام، شمال میدان امیرچخماق واقع شده است که به موزه آب نیز معروف است، یکی از خاص‌ترین خانه‌های تاریخی در یزد می‌باشد که دارای سبک معماری.منحصربه‌فردی است. زیباترین قسمت این خانه، تالار آینه‌های آن است. برای بازدید از این مکان تاریخی می توانید از ساعت 8 صبح تا 19 در آن حضور داشته باشید.
     

 از خانه‌های تاریخی دیگری که می‌توانید در زمان سفر به یزد از آن‌ها دیدن نمایید به خانه ملک زاده، خانه ملک التجار، خانه گلشن، خانه مرتاض، خانه شکوهی و خانه آقازاده ابرکوه می‌توان اشاره کرد.

مهم‌ترین مراکز خرید یزد

یزد به عنوان یک شهر توریستی و کویری، علاوه بر داشتن شگفتی‌ها و جاهای دیدنی متعدد دارای انواع مراکز خرید مدرن و هم‌چنین بازارهای سنتی می‌باشد. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین مراکز خرید یزد می‌پردازیم:

  • بازار خان یزد: بازار خان یزد واقع در تقاطع جنوبی و خیابان امام خمینی، یکی از طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده می‌باشد که انواع سوغاتی‌ها و صنایع دستی مانند ترمه به فروش می‌رساند.
  • مرکز خرید الماس: مرکز خرید الماس واقع در آزادشهر بعد از فلکه اول، یکی از محبوب‌ترین مراکز برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، انواع پوشاک، اسباب بازی و عروسک، طلا و زیورآلات می‌باشد. هم‌چنین در این مرکز، چند فروشگاه برای فروش چرم‌های طبیعی اختصاص داده شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مرکز خرید، تنوع بالای کالا می‌باشد. 
  • بازار مسگرها ( پنجعلی): بازار مسگرها واقع در خیابان قیام یزد یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مراکز خرید در شهر یزد می‌باشد که با داشتن فضایی جذاب و متفاوت، به ارائه‌ی انواع ظروف مسی و صنایع دستی می‌پردازد.
  • پاساژ کویتی‌ها: پاساژ کویتی‌ها، واقع در میدان شهید بهشتی یکی دیگر از قدیمی‌ترین مراکز خرید با ارائه‌ی انواع زیورآلات، عطر، لوازم آرایشی می‌باشد. پاساژ کویتی‌ها مخصوص فروش وسایلی است که از کویت وارد شده و فروشندگان آن نیز افراد خارجی هستند.

مهم‌ترین مراکز خرید یزد

مهم‌ ترین سوغاتی‌ها و صنایع دستی یزد

اگر شما هم جزو افرادی هستید که در سفرهای خود برای دوستان و آشنایان سوغاتی‌های جذابی خریداری می‌نمایید؛ بهتر است با بعضی از مهم‌ترین سوغاتی‌ های شهر یزد آشنا گردید.

  • شیرینی‌های یزد: از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های یزد می‌توان به انواع شیرینی‌ها از جمله، کیک یزدی، شیرینی لوز، پشمک یزدی، شیرینی قطاب، حلوا اردکان و غیره که دارای طرفداران زیادی در بین گردشگران ایرانی و خارجی است؛ اشاره نمود.
  • مس یزد: ظروف مسی که نقش و نگارهای زیبایی بر روی آن‌ها حک شده، یکی از مهم‌ترین صنایع دستی یزد می‌باشد. از این ظروف مسی برای تزیین دکوراسیون منزل و غیره استفاده می‌نمایند.
  • ترمه یزد: ترمه یزد، یکی از زیباترین نمادهای این شهر می‌باشد که در رنگ‌ها و طرح‌های خاصی وجود دارد.
  • سفال یزد: یکی دیگر از انواع صنایع دستی یزد که نشان از هنر ایرانیان بر روی سفال و سرامیک می‌باشد، سفال یزد است. سفال، یکی از پرطرفدارترین سوغات این شهر می‌باشد زیرا بر روی آن؛ نقش و نگارهای زیبایی کار شده است.
  • زیلو: زیلو که از قدیمی‌ترین صنایع ‌دستی یزد می‌باشد؛ برای تزیین دکوراسیون منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ ترین سوغاتی‌ها و صنایع دستی یزد

بهترین هتل های یزد

با توجه به این که یزد شهر گردشگری و تاریخی می‌باشد و هر ساله افراد زیادی از این شهر زیبا دیدن می‌کنند؛ بنابراین دارای هتل های زیادی برای مسافران می‌باشد. در این شهر انواع زیادی از هتل‌های مدرن و هم‌چنین اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. شما می‌توانید با توجه به بودجه، نوع سفر و هدف خود، یکی از این گزینه‌ها را برای اقامت در یزد انتخاب نمایید. در ادامه به معرفی برخی از بهترین هتل‌های مدرن، سنتی و بومگردی می‌پردازیم:

  • هتل زنبق یزد: هتل زنبق، یکی از بهترین هتل‌های یزد می‌باشد که از امکانات خوبی برخوردار است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این هتل، نزدیکی آن به فرودگاه یزد، مراکز تجاری، اداری و مناطق گردشگری است.

آدرس:  بلوار جمهوری، کوچه جنب نیروگاه زنبق

  • هتل ارگ یزد: این هتل، دارای امکانات زیادی از جمله رستوران، کافی‌شاپ در فضای باز، فضای ورزشی، سالن جشن، اتاق ماساژ، سالن بیلیارد؛ غرفه صنایع دستی و استودیو عکاسی می‌باشد؛ و هم‌چنین این هتل فاصله‌ی کمی از فرودگاه شهید صدوقی یزد دارد.

آدرس: صفائیه، بلوار شهیدان اشرف، انتهای بلوار مناجات، جنب پارک مهرآوران

هتل ارگ

  • هتل سنتی لاله: این هتل سنتی، جنب آب انبار تاریخی گلشن قرار گرفته و مهم‌ترین ویژگی آن نزدیکی به مراکز خرید می‌باشد. هم‌چنین اتاق‌های آن، تلفیقی از سبک مدرنیته و سنتی است.

آدرس: بلوار بسیج، جنب آب انبار تاریخی گلشن

  • اقامتگاه بومگردی شهرزاد: این اقامتگاه دارای امکاناتی از جمله پارکینگ، اینترنت، رستوران و کافی‌شاپ می‌باشد؛ و هم‌چنین این اقامتگاه در نزدیکی بسیاری از اماکن تاریخی قرار گرفته که دسترسی به آن‌ها راحت است.

آدرس: بلوار بسیج، روبروی آب انبار رستم گیو، جنب مدرسه ملاصدرا، کوچه بسیج 16

  • اقامتگاه بومگردی چخماق: اقامتگاه بوم‌گردی چخماق، در نزدیکی میدان امیر چخماق، معروف‌ترین میدان شهر قرار گرفته است؛ و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن نزدیکی به فرودگاه یزد می‌باشد.

آدرس: خواجه خضر، بلوار بسیج، خیابان سلمان فارسی

بهترین رستوران های یزد

غذاهایی که در رستوران های یزد سرو می شوند، غذاهایی با عطر خوب غذاهای محلی می باشند و هر کدام فرهنگ شهر یزد را روایت میکنند. لازم به ذکر است چنانچه به یزد سفر کردید لذت خوردن آش شولی که غذای محلی یزد است را در رستوران های آن از دست ندهید. در ادامه شما را با چند مورد از بهترین رستوران های یزد آشنا خواهیم کرد:

  • رستوران مشیرالممالک: این رستوران که در یک خانه باغ وجود دارد، انواع غذاهای خارجی، دریایی و ایرانی سرو می‌گردد. دیوارهای رستوران مشیرالممالک، با معماری سنتی طراحی شده است.

آدرس: یزد، خیابان انقلاب، بلوار مشیر

  • رستوران سزار یزد: کافه رستوران سزار، یکی دیگر از رستوران‌های محبوب در یزد می‌باشد که دارای طراحی مدرن است. در این رستوران انواع غذاهای ایتالیایی، ایرانی و غیره سرو می‌شود.

آدرس: یزد، میدان ابوذر، کوچه سنبل، جنب بانک صادرات

  • رستوران خوان دوحد یزد: رستوران سنتی خوان دوحد یزد از رستوران‌ های خوب یزد است که دکوری سنتی دارد و توصیه ما به شما این است که چنانچه به این رستوران رفتید حتما آش مخصوص آن را سرو کنید. همچنین می‌توانید از پارکینگ و اینترنت رایگان در این رستوران استفاده کنید

آدرس: یزد، بلوار عاصی زاده، کوچه سنگریزه

رستوران های یزد

آنچه درباره سفر به یزد آموختیم!

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، یزد به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری دارای اهمیت زیادی می‌باشد. سفر کردن به یزد یکی از جاهایی است که برای آن برنامه‌ریزی نمایید و از حضور در این شهر لذت ببرید. در این راهنما، ما سعی کردیم به طور کوتاه شما را با این شهر آشنا نماییم؛ و با شبیه سازی کردن شما را با جزئیات این شهر خشتی آشنا کردیم. برای سفر به این شهر، کافی است چمدان خود را ببندید و تنها با خرید بلیط هواپیما از سایت های تیکت راهی سفر شوید. تا تجربه‌های لذت بخشی را به دست آورید.

سوالات متداول درباره راهنمای سفر به یزد 

مهم‌ترین غذاهای محلی یزد شامل چه مواردی می‌باشد؟

از مهم‌ترین غذاهای محلی یزد می‌توان به فسنجان یزدی، خورش سیب، غذای ملی یزد، کله گیپا، خورش به آلو و اشکنه یزدی اشاره نمود.

سوغاتی‌های سنتی یزد را از کجا تهیه کنیم؟

معروف‌ترین موزه‌های یزد شامل چه مواردی می‌باشند؟

مهم‌ترین جاهای دیدنی مذهبی یزد شامل چه مواردی هستند؟

فرزانه یوسفیفرزانه یوسفی

فرزانه یوسفی کارشناس تولید محتوا، با بیش از 5 سال تجربه در حوزه گردشگری و نگارش مقاله هستم و مسیر خودم را در بهبود و ارتقای محتوای با کیفیت در این حوزه جستجو میکنم. در دنیای کلمات شما را به همسفری دعوت میکنم.

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم