بلیط هواپیما برای حیوانات

بلیط هواپیما برای حیوانات

یلدا غیرتییلدا غیرتی
15 اسفند 1402

یکی از مهم ترین نگرانی های افرادی که قصد سفر با هواپیما دارند، خرید بلیط هواپیما برای حیوانات خانگی خود (گربه ، سگ، پرنده و...) است. برای خرید بلیط هواپیما برای حیوانات، شرکت های هواپیمایی کشورهای مبدا و مقصد و ترانزیت قوانین متفاوتی را مقرر کرده اند که بهتر است قبل از سفر از آن ها آگاهی داشته باشید. تا در جابه جایی حیوانات خانگی با مشکلات برخورد نکنید. 

با این که شرکت های هواپیمایی اجازه حمل حیوانات خانگی را با هواپیما می دهند اما باید در نظر داشت که ورود حیوانات خانگی به داخل کابین هواپیما ممنوع است. بنابراین اگر قصد حمل حیوانات خانگی را در سفر با هواپیما دارید باید آن ها را در پایانه های مسافربری تحویل دهید و در سالن دریافت بار در فرودگاه مقصد تحویل بگیرید. 

 در بسیاری از پرواز ها ممکن است که مسافر در پرواز نباشد، در این شرایط در پایانه های  باربری حیوانات اهلی و وحشی پذیرفته می شود و در فرودگاه مقصد به کسی که اسم او در بارنامه ثبت شده است تحویل می دهند.

هزینه حمل حیوانات با هواپیما چقدر است؟

هزینه جابه‌جایی حیوانات خانگی بر روی مبلغ اضافه بار محاسبه می‌شود. وزن حیوان و وزن قفس، دو عامل محاسبه برای قیمت هستند.

 به عنوان نمونه، برای خرید بلیط هواپیما برای پرنده، مجموع وزن پرنده و قفس ۴ برابر می‌شود؛ ولی اگر موضوع مورد بحث خرید بلیط هواپیما برای گربه و یا سگ باشد، باید بدانید که حاصل جمع وزن این حیوانات و قفسشان، در ۲ ضرب می‌شود. لازم به ذکر است که مبلغ کارگزاری نیز به جمع این مبالغ، افزوده می‌گردد.

روش حمل حیوان خانگی با هواپیما

با اینکه حمل حیوانات با هواپیما امکان پذیر است اما این موضوع مستلزم رعایت قوانینی است که شرکت های هواپیمایی مقرر کرده اند. به طور کلی حمل حیوانات به دو روش صورت می گیرد:

توسط پایانه های مسافربری (همراه)

در این روش، با تهیه بلیط هواپیما ،  حیوان همراه شما و با همان هواپیمایی که شما سفر می کنید سفر می کند. البته منظور از همراه این نیست که حیوان همراه شما به داخل کابین هواپیما وارد می شود ( البته در ایرلاین های لوفتانزا و ترکیه ورود حیوانات به کابین مجاز است).  در این روش حمل حیوان با هواپیما، باید حیوان در پایانه مسافربری پذیرش شود و در سالن دریافت بار فرودگاه مقصد به مسافر تحویل  داده شود.

توسط پایانه های باربری ( غیر همراه، کارگو)

زمانی که ایرلاینی که با آن سفر می کنید از پذیرش حیوانات خانگی معذور است و یا اگر وزن قفس حیوان بیشتر از 5 کیلوگرم باشد میتوانید از سرویس کارگو استفاده کنید. سرویس کارگو به این صورت است که حیوانات اهلی یا وحشی یک یا چند روز قبل از پرواز در پایانه باربری پذیرش می شوند و در فرودگاه مقصد تحویل مسافر داده می شوند. 

در این روش حیوان داخل قفس در قسمت بار هواپیما(کارگو) قرار می گیرد.  استفاده از این روش هم از لحاظ ایمنی بهتر است و هم از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است. و هم چنین حمل حیوانات به بعضی از کشورها مثل عمان، دبی و انگلیس تنها از این روش امکان دارد.

شرایط پذیرش حیوانات خانگی در فرودگاه چیست؟

پیش از بررسی شرایط، باید بدانید که برخی ایرلاین‌ها، امکان دارد حیوانات بیمار، پرخاشگر یا حیواناتی که بوی تند و ظاهری نه چندان مناسب با سفر هوایی دارند را پذیرا نباشند. در ادامه به بررسی شرایط پذیرش حیوانات خانگی می‌پردازیم: 

  1. کد AVIH (سرویس حمل موجود زنده) را از دفاتر فروش بلیط هواپیما دریافت کنید. 
  2. به دلیل پروسه طولانی پذیرش حیوانات خانگی و تحویل آن به قسمت باربری، توصیه می‌شود که ۳ ساعت قبل از پروازهای خارجی و ۲ ساعت پیش از پروازهای داخلی در فرودگاه حاضر باشید. 
  3. در صورت حمل بچه سگ یا گربه باید بدانید که چه مدت از تولد آنها گذشته است. در ایران، دست کم ۱۰ هفته باید از تولد این حیوانات گذشته باشد. (بنا بر تفاوت قوانین در کشورهای مختلف، شایان ذکر است که این مدت در برخی کشورها باید حداقل ۱۲ هفته باشد.)
  4. بنا بر مقررات سازمان دامپزشکی ایران، محدودیتی بر تعداد حیوانات خانگی قابل حمل وارد شده است؛ به طوری که فرد حق دارد تنها تا ۲ قلاده سگ یا گربه و یا ۱۰ قطعه پرنده تزیینی با خود حمل کند. 
  5. تغذیه حیوانات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.؛ بنابراین حواستان باشد که تا چند ساعت پیش از پرواز، غذای سبک به حیوانات دهید تا در طول پرواز مشکلی برایشان پیش نیاید. 
  6. در پروازهای بیش از ۲ ساعت، آب و غذا به میزان کافی برای حیوان خود در نظر بگیرید. 

حیواناتی که حمل آن ها با هواپیما مجاز است

جانورانی که در طبیعت زندگی می کنند ویژگی های متفاوتی با هم دارند. بعضی از آن ها برای زندگی کردن نیاز به شرایط خاصی دارند مثلا برخی از آن ها به دما حساس هستند. بنابراین با توجه به این شرایط ، امکان حمل همه ی حیوانات با هواپیما وجود ندارد. در این جا به حیواناتی که حمل آن ها در قسمت بار هواپیما امکان پذیر است اشاره می کنیم:

  • سنجاب
  • خرگوش
  • پرنده های اهلی  
  • سگ
  • گربه

حیواناتی که حمل آن ها فقط به صورت حمل کارگو امکان پذیر است:

  • حیواناتی که در باغ وحش نگه داری می شوند مانند فیل، خرس، شیر و پلنگ
  • حیواناتی که احتمال انقراض آنها وجود دارد.
  • سگ های تربیت شده و زنده یاب
  • حیوانات مخصوص سیرک های بین المللی
  • دوزیستانی که خاصیت درمانی دارند مانند زالو
  • چهارپایانی مانند شتر، گاو، گوسفند و اسب
  • ماهی های زینتی
  • پرنده های گران قیمت و زینتی مانند قناری، کبوتر، طوطی
  • حیوانات دریایی مانند میگو و خرچنگ

قوانین ویژه بعضی از کشورها در حمل حیوانات خانگی چیست؟

کشورهای انگلستان، امارات متحده عربی، قطر و بحرین، به دلیل تعداد بالای این حیوانات، مجوز ورود آنها را به هواپیما صادر نمی‌کنند. در این کشورها حیوانات با CARGO (حمل محموله‌هایی که دارای بارنامه گمرکی هستند و می‌توان آنها را از راه زمینی، هوایی و دریایی منتقل کرد) فرستاده می‌شوند. 

چگونه برای حیوانات بلیط هواپیما خریداری کنیم؟ 

برای حمل حیوانات با هواپیما لازم است که ابتدا بلیط آنها را تهیه کنید؛ اما توصیه می‌شود، پیش از آن، با دفتر شرکت هواپیمایی مربوطه تماس گرفته و کلیه قوانین و مقررات حمل حیوان خانگی با هواپیما را از آنان بپرسید. پس از این قدم سراغ تهیه بلیط بروید. برای تهیه بلیط به مدارکی نیاز خواهید داشت که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد: 

  • شناسنامه یا گذرنامه حیوان خانگی
  • ارائه کارت میکروفیپ که کارت سلامت و تکمیل واکسیناسیون حیوان است. کد ۱۵ رقمی این کارت برای بررسی سلامت حیوان استفاده می‌شود.  
  • اصل برگه پرداخت کرایه حمل 
  • کامل کردن فرمی موسوم به در خواست انجام امور موجود زنده

پس از معاینه حیوان خانگی شما گواهی معتبر بین المللی از سوی دامپزشکی دولتی کشور مبدا و مقصد صادر می‌شود. با ارائه این گواهی نامه به همراه تأییدیه کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه، پروسه ارائه مدارک شما تکمیل خواهد شد. لازم است بدانید که دریافت گواهی معتبر در سفرهای داخلی لزومی ندارد؛ اما داشتن آن در سفرهای خارجی ضروری است. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه رزرو پرواز، مقاله چگونه بلیط هواپیما رزرو کنیم را مطالعه نمایید.

قوانین خرید بلیط هواپیما برای پت 

 پت به معنای حیوان خانگی است. اگر شما قصد تهیه بلیط هواپیما سگ و یا حتی بلیط هواپیما گربه را دارید، بدون توجه به نوع حیوان خانگی خود باید تمامی مدارک ذکر شده را ارائه دهید. نیاز به ذکر است رعایت برخی قوانین برای تهیه بلیط الزامی است. برای مثال اگر تصمیم دارید چند حیوان را هم‌زمان حمل کنید، بنا بر مقررات حمل حیوانات خانگی با هواپیما، نباید وزن آنها بیش از ۲ کیلوگرم باشد و همگی در یک قفس مخصوص جا شوند. 

در چنین شرایطی شما باید قفسی مخصوص برای حیوان خود تهیه کنید. قفس مورد نظر باید سفت و محکم بوده و حیوان قابلیت ایستادن در آن را داشته باشد. با رعایت این قوانین به آسودگی سفر حیوان خود کمک خواهید کرد.

بررسی ترفندهایی برای سفر هوایی با حیوانات خانگی

در سفر هواپیمایی با حیوانات لازم است به یک‌سری نکات توجه داشته باشیم. همیشه توصیه دامپزشکان این است که حتی‌الامکان با حیوان خانگی خود سفر نکنید؛ اما در صورت چنین پیشامدی حتماً در مورد خوراک، آب و دارو حیوان خود با دامپزشک مشورت کنید. 

از دیگر نکات قابل توجه راهنمای خرید بلیط هواپیما حیوانات، سفر کردن در پروازهای بدون توقف و روزهای خلوت سال است. در نظر گرفتن آب و هوای مقصد مورد نظر نیز بسیار حائز اهمیت است. باید سعی کنید برای مقاصد سرد، پروازهایی که در وسط روز به مقصد می‌رسند را رزرو کنید و برعکس برای مقاصدی با آب و هوای گرم، پروازهای صبح زود یا شب را دنبال کنید. 

چه روش‌هایی برای حمل سگ در پرواز وجود دارد؟

 هر چند در برخی ایرلاین‌ها شما می‌توانید برای حیوان خانگی خود، یک صندلی اضافه رزرو کنید (با این وجود همچنان باید هزینه حمل حیوان خانگی را بپردازید) اما در اکثر ایرلاین‌ها چنین چیزی امکان پذیر نیست؛ مگر اینکه حیوان شما خدماتی باشد. حیوانات خدماتی، به سگ‌های آموزش‌دیده‌ای اطلاق می‌شود که برای کمک‌رسانی به افراد معلول می‌بایست در کنار آنها باشند.

 این سگ‌ها بنا بر قانون دسترسی حامل‌های هوایی مجاز به ورود به هواپیما هستند. باید توجه داشته باشید که این گونه سگ‌ها نیز باید حتماً روی پا و یا زیر صندلی صاحب خود نشسته و نباید رفتارهای آزاردهنده‌ای از قبیل پارس کردن و یا پریدن از روی سر مسافران دیگر داشته باشد. از دیگر روش‌های حمل حیوان شما می‌تواند استفاده از کارگو نیز باشد. 

توصیه‌هایی قبل از خرید بلیط هواپیما برای سگ 

علاوه بر در نظر گرفتن نکاتی مانند بلیط هواپیما داخلی ارزان قیمت و زمان مناسب پرواز، باید به نکاتی برای آسودگی بیشتر حیوان خانگی خود پیش از پرواز نیز توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:                              

  • قفس مناسب سگ خود را تهیه کنید.                                                                                                                                                                                                                                          
  • پیش از پرواز، سگ خود را با خوراک‌های سنگین تغذیه نکنید.                                                                                                                                                                                                        
  • تا جایی که در توانتان است، پرواز بدون توقف رزرو کنید.                                                                                                                                                                                                        
  • درون قفس سگ خود، لباس یا تکه پارچه‌ای که به بوی خودتان آغشته است را قرار دهید تا هر چه بیشتر باعث آرامش حیوان خود شوید.                                                                                           
  • به مقررات شرکت هواپیمایی توجه کنید تا چنانچه امکان ورود سگ‌تان به درون کابین وجود داشت از آن بی‌اطلاع نمانده و بتوانید سریع‌تر اقدام کنید.          

نتیجه گیری

در این مقاله ما به بررسی قیمت بلیط هواپیما برای حیوانات و شرایط حمل حیوانات با هواپیما پرداختیم.  بهتر است قبل از حمل حیوانات خود با شرایط کلی شرکت های هواپیمایی آشنا شوید تا در جا به جایی حیوان خود دچار مشکل نشوید.  حمل حیوانات خانگی نیاز به بلیط ندارد و به عنوان اضافه بار هزینه آن محاسبه می شود، هم چنین شما اجازه ورود پرندگان یا موجودات دیگر را به داخل کابین هواپیما ندارید و حمل این حیوانات باید از طریق پایانه های مسافربری و یا پایانه های باربری انجام شود.                                                                 

سؤالات متداول 

آیا خرید بلیط هواپیما برای سگ به صورت اینترنتی امکان‌پذیر است؟

به این منظور شما باید حدود ۲ تا ۳ ساعت پیش از پرواز، به فرودگاه رفته و حیوان خود را با پرداخت هزینه اضافه بار به مقصد ببرید. 

برای حمل حیوان خانگی در هواپیما چه مدارکی باید ارائه دهیم؟

قیمت بلیط هواپیما برای حیوانات چقدر است؟

آیا هر حیوانی را می توان با هواپیما حمل کرد؟

قفسی که برای حمل حیوانات استفاده می شود چه ویژگی هایی دارد؟

سن مجاز حیوان برای حمل با هواپیما چقدر است و چه تعداد حیوان را می توان با هواپیما حمل کرد؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم