H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
ترس از پرواز چیست و راه های جلوگیری ترس از هواپیما

ترس از پرواز چیست و راه های جلوگیری ترس از هواپیما

آتنا ابراهیمیانآتنا ابراهیمیان
4 اردیبهشت 1403

ترس از پرواز یکی از رایج‌ترین فوبیاها در جوامع امروزی است. برخی افراد از ورود به هواپیما و تجربه پرواز اجتناب می‌کنند، به دلیل احساس نگرانی، وحشت یا استرس شدید که در آن احساس می‌کنند. این ترس می‌تواند تأثیرات منفی جدی بر زندگی روزمره افراد داشته باشد و ممکن است باعث محدود شدن در انتخاب مقاصد سفر و حتی تأثیر منفی بر زمینه‌های شغلی و اجتماعی آنان شود. با توجه به اهمیت این موضوع و تأثیر آن بر زندگی افراد، تحقیقات و مطالعات زیادی در زمینه ترس از پرواز انجام شده است. در این مقاله، به بررسی علل و عوامل موثر در ایجاد ترس از پرواز، تأثیرات آن بر زندگی افراد و راهکارهای ممکن برای کنترل و کاهش این ترس پرداخته خواهد شد.

قطعا راه های زیادی برای غلبه بر ترس از پرواز وجود دارد. با ما همراه باشید تا روش های مختلفی را بیابید و در سفر باعث حفظ آرامش خود وخانواده در طول سفر، کمک کنید. 

آیا پرواز با هواپیما خطرناک است؟

ترس در مواقعی اتفاق می افتد، که انسان احساس خطر کند و به دلیل این که هواپیما بر فراز آسمان می رود کسانی که فوبیا ارتفاع دارند در هواپیما احساس عدم امنیت می کنند و دچار استرس و ترس می شوند. حالا اگر بخواهیم واقع بین باشیم میبینیم که اصلا این طور نیست. 

دلایل ترس از پرواز چیست؟ 

سه علت اصلی برای ترس از پرواز وجود دارد، که عبارتند از: 

  • بیماری های جسمی : در این مورد توسیه میشود دارو های مخصوص بیماری را به همراه داشته باشید. تا مسافرت برای شما خاطره‌ای تلخ نشود. 
  • شنیدن اتفاق‌های بد از پرواز:وقتی مسافرانی که خاطره تلخ دارند، آن اتفاق را تعریف کنند باعث ضعف و دلهره کسانی که قصد پرواز دارند، می شود. 
  • تجربه های سخت از پرواز های قبلی : وقتی اتفاق های قبلی یادآوری می شود باعث ترس بیش از حد میشود.

مسافرانی که ترس از پرواز دارند، بعضی اوقات به دلیل عدم کنترل ترس از پرواز، موقعیت های بسیار خوب زندگی خود را از دست می دهند.

کسانی که ترس از پرواز را تجربه می کنند، به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. افرادی که با وجود فرصت برای پرواز، سفر با هواپیما را برای خود ممنوع کرده‌اند و سالها با هواپیما پرواز نکرده اند.
  2. افرادی که فقط در مواقع اضطراری و با وحشت از هواپیما استفاده می‌کنند.
  3. افرادی که در مواقع لزوم و با اضطراب کمی هواپیما را تجربه می‌کنند. 

علائم ترس از پرواز به چه صورت است؟ 

قبل از این که بخواهیم به روش های غلبه  بر پرواز بپردازیم. علائم ترس از پرواز را بین میکنیم. این علائم قاعدتا چند ساعت قبل از پرواز پدید می‌آید و در طول سفر ادامه دارد، در برخی از افراد این علائم شدید و برخی خفیف است.

  • افزایش ضربان قلب
  • سرد شدن دست ها 
  • سردرد شدید
  • عرق کردن غیر طبیعی
  • لرزش بدن به خصوص پاها
  • احساس درد شدید در قسمت چپ بدن
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • گرفتگی عضلات

13 راه حل برای غلبه بر ترس از پرواز در هواپیما

ترس از پرواز تا حدودی طبیعی است زیرا وسیله نقلیه ای است که چند صد متر از زمین فاصله دارد وبا سرعت زیادی در حال حرکت است. حدودا 20 درصد افراد که ترس از پرواز دارند، به فکر راه درمان آن هستند. تکنیک هایی برای آرامش اعصاب و روان مسافران وجود دارد. حالا تکنیک هایی برای غلبه از ترس پرواز با هواپیما را بیان می‌کنیم:

اطلاعات خود را در مورد نحوه پرواز بالا ببرید. 

 این امر باعث کاهش اضطراب در هواپیما می شود. مطالعه در مورد نحوه عملکرد هواپیما و کاهش تصادفات در چند سال اخیر کمک می کند، که به اعصاب و روان خود مسلط باشید.

در کنار پنجره هواپیما نشینید.

اگر شما در صندلی های مجاور راهرو بشینید از نظر تنگی نفس و فضای تنگ در امان هستید و باعث میشود شما کمتر از پنجره به پایین نگاه کنید و دچار استرس شوید.

برای نجات از فوبیا پرواز مثبت فکر کنید. 

در روزهای نزدیک سفر با هواپیما اگر اضطراب دارید به اتفاقات خوب فکر کنید، که مقصد زیبا و سفری خوب در پیش دارید. 

ترس و خطر از هواپیما را از هم جدا کنید.  

اضطراب و خطر از هم جدا هستند. شما وقتی اضطراب دارید نباید به این فکر کنید که این تصور شما به وقوع می پیوندد.

در پرواز با هواپیما  نباید عجله کنید.

با آرامش خود را به فرودگاه برسانید. عجله در واقع باعث می شود، که شما اضطراب و ترس بیش از حد داشته باشید.

پرواز را کنسل نکنید و صبور باشید.

اگر دچار ترس از پرواز با هواپیما هستید، نباید پرواز خود را کنسل کنید زیرا ترس شما تقویت می شود. شما باید پشتکار داشته باشید و تلاش کنید که بتوانید بر ترس خود غلبه کنید. 

قبل از پرواز کافئین و الکل نخورید.

نوشیدنی های کافئین دار و الکلی سطح استرس شما را می افزاید. در عوض نوشیدنی های سالم مصرف کنید، که حتی خواب شما را راحت تر کند.

خوراکی های مفید بخورید.

خوراکی هایی که ویتامین و پروتئین های مفیدی دارند را بخورید، که در رفتار و استرس شما تاثیرگذار باشد.

قبل از سفر با مشاور صحبت کنید.

اضطراب مشکل مهمی است که اگر با متخصص این کار صحبت کنید و میزان اضطراب خود را بیان کنید. از طریق تکنیک ها و دارو به اضطراب شما کمک می کند. و بیشتر می توانید در رفتار خود متمرکز شوید.

از کمک دیگران در هواپیما بهره بگیرید.

در برخی از اوقات ممکن است تنها راه ترس از پرواز صحبت کردن با کسی که شما را درک می کند، باشد. شما می توانید مهمانداران هواپیما را در جریان حملات پانیک خود قرار دهید. مهمانداران و خلبان تلاش می کنند که مفید واقع شوند.

اعتماد به خلبان 

اعتماد به خلبان باعث کاهش اضطراب می شود. در این مورد باید بدانید که خلبانان دوره های طولانی و به شدت سختی را انجام داده اند و از تسلط بسیار زیادی دارند. پس نگرانی از این بابت نباید داشت. 

با توربالانس آشنا شوید. 

اگر تجربه سفر داشته باشید می دانید که دست انداز های هوایی وجود دارد، که هواپیما به لرزش در می آید. شاید از نظر مسافر خطرناک باشد اما اگر سرنشینان کمربند های ایمنی را ببندند از خطر در امان هستند.

پرهیز از تماشا هر چیزی در مورد پرواز با هواپیما

برخی از فیلم ها، تصاویر و موزیک ها هستند که باعث ترس بیشتر می شوند. توصیه می‌شود قبل پرواز به مطالب فضای مجازی توجه نکنید و با خیال آسوده سفر کنید. 

ترس از پرواز در کودکان 

برای جلوگیری از ترس کودکان از هواپیما شما می توانید کارتون های مضمون هواپیما را برای آن ها پخش کنید و اسباب بازی های مورد علاقه آن ها را به همراه داشته باشید و در مورد هواپیما با کودک خود صحبت کنید. 

ترس را کنار گذاشته و سفر با هواپیما را تجربه کنید.

ترس با هواپیما یکی از مشکلات رایج  در سفر با هواپیما است. به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. درست است که غلبه بر ترس کار آسانی نیست، اما شدنی است. باید با خود تمرین کرد زیرا محدودیت های زیادی در زندگی  به وجود می آید.اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید می توانید از سایت های تیکت بلیط خود را تهیه کنید.

شما اگر تجربه ای از سفر با هواپیما دارید با ما به اشتراک بگذارید.

آنچه در ذهن مسافران سوال است!

ترس از پرواز در کودکان را چگونه کنترل کنیم ؟

برای جلوگیری از این کار شما می توانید کارتون های مضمون هواپیما را برای آن ها پخش کنید و اسباب بازی های مورد علاقه آن ا را به همراه داشته باشید و در مورد هواپیما با کودک خود صحبت کنید. 

دلایل ترس از پرواز با هواپیما چیست؟

آیا ممکن است ترس از پرواز نیاز به داروهای اعصاب داشته باشد؟

آتنا ابراهیمیانآتنا ابراهیمیان

آتنا ابراهیمیان هستم نویسنده تخصصی مجله گردشگری های‌تیکت و راهنمای سفر شما. در های تیکت به دنبال ارائه بهترین محتوا هستم تا با اطلاعات کامل قدم در دنیای سفر بگذاریم. 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم