H100کپی
کد تخفیف 30 هزارتومان ویژه دهه اول محرم
رزرو بلیط هواپیما
tabestoonکپی
تخفیف 200 هزار تومانی ویژه هتل های 100% آنلاین
رزرو هتل
آیا امکان تغییر مشخصات مسافران در بلیط هواپیما وجود دارد؟

آیا امکان تغییر مشخصات مسافران در بلیط هواپیما وجود دارد؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی
4 بهمن 1402

تغییر مشخصات مسافران بعد از رزرو بلیط هواپیما به هر دلیلی در بیشتر ایرلاین‌ها امکان پذیر نیست. به طور کلی قوانین و مقررات مربوط به شرکت‌های هواپیمایی این امکان را نمی‌دهد که مسافران بتوانند برخی از مشخصات خود مانند اسم، تاریخ تولید، تاریخ پرواز و.. تغییر دهند. به همین دلیل مسافران باید در هنگام رزرو هواپیما کلیه اطلاعات خود را با دقت کافی وارد کنند.

لازم به ذکر است که در این میان شرکت هواپیمایی ماهان با دریافت مبلغی اضافه امکان ویرایش برخی از مشخصات را به مسافران می‌دهد. با این حال برای تغییر برخی مشخصات خود باید با پشتیبانی سایتی که از آن بلیط را خریداری کرده‌اید تماس بگیرید. برای خرید انواع بلیط سیستمی و چارتر و آگاهی از شرایط تغییر مشخصات در این بلیط ها می‌توانید با پشتیبانی سایت‌ های تیکت تماس بگیرید. در ادامه این مطلب اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری در خصوص امکان تغییر مشخصات مسافران در بلیط های هواپیمایی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

تغییر مشخصات مسافران در انواع بلیط هواپیما

تغییر مشخصات مسافران در بلیط‌های هواپیما با توجه به شرکت‌های هواپیمایی و همچنین نوع بلیط هواپیما متفاوت است. به همین دلیل اگر قصد تغییر مشخصات بلیط خود را دارید باید ابتدا مشخص کنید بلیط چارتری یا بلیط سیستمی خریداری کرده اید. امکان :تغییر مشخصات در این دو نوع بلیط به صورت زیر است

بلیط سیستمی

در صورتی که بلیط شما از نوع سیستمی است باید به این نکته توجه داشته باشید که امکان تغییر مشخصات مسافران در این نوع بلیط وجود ندارد. در صورت نیاز به تغییر مشخصات خود در این نوع بلیط ابتدا باید بلیط خود را کنسل و هزینه آن را استرداد کنید. در این صورت نیز بخشی از هزینه بلیط شما به عنوان جریمه کسر خواهد شد. پس از کنسل‌کردن باید دوباره اقدام به رزرو بلیط نمایید. 

بلیط چارتر

برخی از شرکت های چارتر کننده این امکان را برای مسافران خود فراهم کرده اند که با پرداخت هزینه برخی از مشخصات آنها را تغییر دهند. به همین دلیل اگر بلیط شما از نوع چارتری است قبل از لغو بلیط و خرید بلیط جدید با سایت یا شرکت چارترکننده تماس بگیرید. 

اصلاح مشخصات در بلیط هواپیما

نیاز به تغییر تاریخ پرواز، اسم، تاریخ تولد، اشتباه تایپی و کلاس پروازی ممکن است برای هر کسی به وجود آید. حال سوال این است که آیا امکان تغییر این موارد در بلیط هواپیما وجود دارد؟ لازم به ذکر است که امکان تغییر این مشخصات در بلیط های سیستمی همان طور که به آن اشاره کردیم به هیچ وجه وجود ندارد. یعنی در صورتی که شما مشخصات خود را به اشتباه وارد کرده باشید ابتدا باید بلیط خود را کنسل و مجددا اقدام به رزرو بلیط با مشخصات درست کنید.

 گفتنی است که شرکت هواپیمایی ماهان این امکان را برای مسافران خود فراهم کرده است که با پرداخت هزینه برخی از مشخصات خود را تغییر دهند. اصلاح مشخصات در بلیط هواپیما با توجه به این که اشتباه در کدام قسمت است جریمه و قوانین خاص خود را دارد. با این وجود شرایط اصلاح مشخصاتی مانند اسم، تاریخ تولد، اشتباه تایپی، کلاس پروازی و.. به صورت زیر است.

اصلاح تاریخ پرواز

تاریخ پرواز یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که روی بلیط هواپیما درج می‌شود. در صورتی که تاریخ پرواز اشتباه وارد شود مسافر نمی‌تواند در تاریخ مورد نظر خود وارد هواپیما شود. به همین دلیل در صورتی که تاریخ پرواز اشتباه باشد فرد باید ابتدا بلیط خود را کنسل و هزینه آن را استرداد کند. سپس اقدام به رزرو بلیط در تاریخ مدنظر خود کند. در صورتی که بلیط خود را از سایت "های تیکت" خریداری کرده‌اید با پشتیبانی سایت تماس بگیرید تا لغو بلیط شما به سرعت انجام شود. 

تغییر اسم روی بلیط هواپیما

بیشتر مسافران در واردکردن نام و نام خانوادگی خود دچار اشتباه می‌شوند. هنگام سوارشدن هواپیما نام و نام خانوادگی نوشته شده روی بلیط با اطلاعات درج شده روی مدارک شناسایی تطابق داده می‌شود. به همین دلیل در صورت بروز هر گونه اشتباهی در واردکردن نام از ورودی مسافر به داخل کابین جلوگیری می‌شود. در بلیط های سیستمی هیچ گونه شرایطی برای تغییر اسم وجود ندارد و تنها را کنسل کردن بلیط و خرید مجدد آن است؛ اما در بلیط های چارتری شرکت‌های چارترکننده با دریافت جریمه امکان اصلاح اسم را به مسافران می‌دهند. از این رو لازم است که مسافران در هنگام واردکردن اسم خود دقت لازم را داشته باشند تا با مشکل مواجه نشوند.

اصلاح تاریخ تولد

تاریخ تولد یکی دیگر از اطلاعات لازم برای رزرو بلیط هواپیما است. در بلیط های سیستمی هزینه بلیط برای مسافران با سن کمتر از 12 سال نیم‌بها محاسبه می‌شود. از این رو اگر تاریخ تولد فرد اشتباه وارد شود ممکن است در هزینه نهایی بلیط تأثیر بگذارد. از این رو شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از سو استفاده قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد تاریخ تولد درج شده روی بلیط هواپیما دارند. به همین دلیل لازم است که در صورت اشتباه واردکردن تاریخ تولد اقدام به لغو بلیط و رزرو مجدد آن کنید.

اصلاح اشتباه تایپی

بیشتر مسافران به صورت آنلاین اقدام به خرید بلیط هواپیما می‌کنند به همین دلیل طبیعی است که گاهی اوقات در واردکردن اطلاعات دچار اشتباه تایپی شوند. در این‌ خصوص باید به شما بگوییم که هنگام واردکردن اطلاعات و قبل از تأیید نهایی باید اطلاعات وارد شده را به خوبی بررسی کنید؛ زیرا در صورت وجود اشتباه تایپی بلیط هواپیما، آن پرواز دیگر قابل استفاده نخواهد بود. با این وجود اگر بلیط شما چارتری است می‌توانید با پشتیبانی سایت یا شرکت چارترکننده تماس بگیرید تا در صورت امکان اصلاحات لازم را انجام دهید.

تغییر کلاس پروازی 

در صورتی که شما در واردکردن کلاس پروازی اشتباه کرده‌اید باید ابتدا بلیط خود را لغو و هزینه آن را استرداد کنید. سپس مجدداً اقدام به خرید بلیط جدید کنید. جریمه کنسل کردن بلیط بستگی به زمان آن دارد. به طوری که اگر یک روز باقی‌مانده باشد به پرواز جریمه 20% هزینه بلیط خواهد بود؛ اما در صورتی که بخواهید در روز پرواز بلیط را کنسل کنید 40% از هزینه بلیط به عنوان جریمه از شما کسر خواهد شد. به همین دلیل در اولین فرصت که متوجه اشتباه در بلیط خود شدید اقدام به لغو آن کنید. 

قوانین تغییر اطلاعات و کنسلی انواع کلاس‌های نرخی

یکی از عوامل تأثیرگذار بر جریمه تغییر مشخصات بلیط هواپیما نوع کلاس‌های نرخی است. شرکت‌های که امکان تغییر مشخصات را به مسافران می‌دهند با توجه به کلاس‌های نرخی جریمه‌های متفاوتی را در نظر می‌گیرند. به طور کلی قوانین تغییر اطلاعات و کنسلی انواع کلاس‌های نرخی به صورت زیر است.

کلاس‌های نرخی

قوانین تغییر اطلاعات

کلاس نرخی J،  C،،V

هزینه کنسل کردن بلیط پیش از ساعت 12 روز قبل از پرواز 20% قیمت بلیط و پیش از ساعت 12 در روز پرواز 40 % قیمت بلیط است.

کلاس نرخی Qو M

هزینه کنسل کردن بلیط پیش از ساعت 12 روز قبل از پرواز 30% قیمت بلیط و پیش از ساعت 12 در روز پرواز 60 % قیمت بلیط است.

کلاس نرخی N

هیچ گونه امکانی برای تغییر یا کنسل کردن بلیط وجود ندارد. در صورت کنسل کردن بلیط نیز هزینه‌ای بازگردانده نمی‌شود.

سؤالات متداول

آیا امکان لغو یا تغییر مشخصات در کلاس نرخی N وجود دارد؟

در این نوع کلاس نرخی هیچ گونه امکانی برای تغییر مشخصات و کنسل کردن بلیط وجود ندارد. در صورت لغو بلیط نیز هزینه‌ای به مسافران استرداد نمی‌شود. 

کدام شرکت‌های هواپیمایی امکان تغییر مشخصات را به مسافران می‌دهند؟

آیا در بلیط‌های سیستمی امکان تغییر مشخصات پرواز وجود دارد؟

آیا در بلیط‌های چارتری امکان تغییر مشخصات پرواز وجود دارد؟

یلدا غیرتییلدا غیرتی

سال‌ها پیش در سرزمین عجایب ذهنم دوباره متولد شدم. از آن تولدهایی که انگار یک دنیا جشن می‌گیرند و یک دنیا لبخند می‌زنند. گوشه‌ای از دنیای جدیدم کلمات و نوشته‌ها بودند و دقیقا همان گوشه‌ای بود که مجنون عاشق لیلی‌اش شد؛ حساب بقیه داستان با شما.


 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم