اصطلاحات  پرکاربرد و مهم فرودگاهی

اصطلاحات پرکاربرد و مهم فرودگاهی

با اصطلاحات پرکاربرد و مهم فرودگاهی و فرایندهای مربوط به سفر هوایی  آشنا شوید، زیرا هر کسی که بلیط هواپیما خریداری می کند باید آگاهی از اصطلاحات فرودگاهی داشته باشد.سوار شدن بر هواپیما و عبور از فرایندهای فرودگاهی نیازمند آشنایی با برخی اصطلاحات و روش‌های خاص است. در صورت عدم آشنایی با این موارد، ممکن است هنگام ورود به فرودگاه یا هواپیما دچار سردرگمی و سوء تفاهم شوید. در این مقاله ما به شما کمک می کنیم تا با این اصطلاحات آشنا شوید. 

ایرلاین (AIRLINE) | شرکت هواپیمایی

در سفرهای هوایی، واژه ایرلاین (AIRLINE) یکی از پرکاربردترین اصطلاحات است. ایرلاین به معنی شرکت هواپیمایی است. هنگام خرید بلیط هواپیما، یکی از سوالاتی که از مسافران پرسیده می‌شود، این است که با کدام ایرلاین مایل هستند سفر کنند. این امکان را به مسافران می‌دهد تا با شرکت هواپیمایی مورد نظر خود پرواز کرده و از خدمات آن استفاده نمایند.

مانند ایرلاین های: ماهان ایر، ایران ایر، آسمان ایر و...

ترمینال (TERMINAL) | رایج ترین اصطلاحات فرودگاهی 

ترمینال (TERMINAL) مسافربری یکی از اصطلاحات متداول و مهم در حوزه فرودگاه است که نباید با فرودگاه اشتباه گرفته شود. ترمینال، ساختمانی درون فرودگاه است که مسافران هنگام ورود و خروج از هواپیما به آن مراجعه می کنند. 

اصطلاح فلایت | (FLIGHT)

فلایت (FLIGHT) به معنای پرواز بین مبدأ و مقصد است که هر کدام شماره مخصوص به خود را دارند. این شماره برای دریافت اطلاعات پرواز مانند زمان حرکت، مسیر پرواز و غیره مورد نیاز است. در فرودگاه، با فراخوان شماره پرواز برای مسافران جهت آمادگی و سوار شدن به هواپیما، این شماره اعلام می‌شود و مسافران با استفاده از آن می‌توانند اطلاعات مربوط به پرواز خود را دریافت کنند.

لانگ هال فلایت (Long-haul flight) | پروازهای دوربرد

پروازهای دوربرد یا Long-haul flights به پروازهایی با مسافت طولانی شهرت دارند. به عنوان مثال، پرواز نیویورک به سیدنی یکی از این پروازهای دوربرد است.

گیت | GATE

پس از دریافت کارت پرواز، مسافران برای سوار شدن به هواپیما باید از گیت مربوطه که شماره آن بر روی کارت پرواز آنها درج شده است عبور کنند. این واژه به معنای دروازه است و در اصطلاحات فرودگاهی به مسیری گفته می شود که برای جابجایی مسافران و خدمه پرواز در نظر گرفته شده است. معمولاً هر فرودگاه چندین گیت دارد که هر کدام مختص به یک پرواز خاص است. 

لی اوور | LAYOVER

لی اوور (LAYOVER) به توقف هواپیما در طول مسیر پرواز گفته می‌شود. این توقف می‌تواند به دلایل مختلفی صورت گیرد. 

در برخی موارد که مدت پرواز بسیار طولانی است، هواپیما در طول مسیر متوقف می‌شود تا به مسافران فرصتی برای پیاده شدن، استراحت و سوار شدن مجدد داده شود. 

چک این | CHECK IN

مرحله چک-این به عنوان یکی از مهم‌ترین و طولانی‌ترین مراحل قبل از پرواز محسوب می‌شود. در این مرحله، مسافر پس از رسیدن به فرودگاه، به کانتر چک-این ایرلاین مربوطه مراجعه و مدارک سفر خود (بلیط، پاسپورت، ویزا) را به کارمندان ایرلاین ارائه می‌دهد. 

کارمندان پس از بررسی و تأیید مدارک، کارت پرواز را برای مسافر صادر می‌کنند. این 

دیلی (DELAY ) | تاخیر در پرواز 

دیلی به معنای تاخیر است.  دیلی یکی از اصطلاحات رایج در فرودگاه است که به معنای تأخیر در حرکت و رسیدن هواپیما به مقصد است.

دیپارچر | DEPARTURE

خروج هواپیما از فرودگاه به آن دیپارچر گفته می‌شود. در سالن‌های فرودگاه تابلوهایی وجود دارند که اطلاعات پروازهای خروجی و ورودی را به مسافران نشان می‌دهند. مسافران می‌توانند در سالن استراحت پروازهای خروجی (departures lounge) تا زمان سوار شدن به هواپیما منتظر بمانند.

اِرایول | ARRIVAL

ارایول به معنای زمان رسیدن هواپیما به فرودگاه مقصد است و در مقابل زمان پرواز یا دیپارچر قرار دارد. در تابلوهای فرودگاه، هر دو زمان آرایول و دیپارچر برای پروازها نمایش داده می شود تا مسافران بتوانند زمان رسیدن پرواز خود را دنبال کنند و برای استقبال از آنها به محل خروج مسافران بروند. 

آرایول و دیپارچر مفاهیم کلیدی در مدیریت پرواز هستند که به مسافران در برنامه ریزی و پیگیری پرواز و به مدیریت فرودگاه در ارائه خدمات کمک می کند.

آیدِنتیفیکِیشِن (Identification) | اطلاعات شناسایی

اطلاعات شناسایی (Identification) یا ID شامل مدارک رسمی مانند پاسپورت و کارت ملی است که هویت افراد را نشان می‌دهند. هنگام سفرهای خارجی، داشتن پاسپورت الزامی است و در پروازهای داخلی نیز همراه داشتن کارت ملی ضروری می‌باشد.

برد | Bord

برد یکی از اصطلاحات رایج در فضای فرودگاه‌ها است که به معنای سوار شدن بر هواپیما می‌باشد. 

بُردینگ پَس | Boarding pass

بردینگ به معنای دریافت کارت پرواز در فرودگاه است. در هنگام مراجعه به فرودگاه، مسافران باید چمدان و بار خود را به کانتر ایرلاین مربوطه تحویل دهند تا ایرلاین از حضور آنها مطلع شود. پس از بررسی مدارک، به مسافران کارت پرواز داده می‌شود. این کارت، مجوز ورود مسافران به هواپیما است. 

بردینگ تایم | Boarding time

به مرحله یا زمان پرواز که باید سوار هواپیما شوید. بردینگ تایم می‌گویند.

اکونومی و بیزینس کلس | ECONOMY & BUSINESS CLASS

اکونومی کلاس و بیزینس کلاس به دو نوع از کلاس‌های پروازی گفته می‌شود. قیمت بلیط کلاس اکونومی نسبت به بیزنس کلاس پایین‌تر بوده و به همین دلیل ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. شما با مراجعه به سایت های تیکت و مطالعه مقاله بیزینس کلاس اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

فرست کِلَس | First class

فرست کلاس گران‌ترین و لوکس‌ترین بخش پرواز است که به مسافران ویژه (VIP) اختصاص دارد. در این کلاس، مسافران از صندلی‌های بزرگ، راحت و قابل جابجایی برخوردارند که امکان تحرک آزاد در فضای بین آنها را فراهم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر مقاله پرواز فرست کلاس را بخوانید.

آن تایم | ON TIME

آن تایم یک اصطلاح رایج  فرودگاه است که به کارهایی اشاره دارد که بدون تاخیر و در زمان مقرر انجام می‌شوند. این واژه ابتدا در مورد پروازهای به موقع استفاده می‌شد.  

کنسلد (CANCELED) |  کنسل شدن پرواز 

کنسل شدن پرواز به معنای لغو آن است و معمولاً به دلایلی مانند شرایط آب و هوایی نامناسب، نقص فنی هواپیما، محدودیت های عملیاتی و مسائل ایمنی رخ می دهد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله کنسلی بلیط هواپیما سایت های تیکت را مطالعه کنید.

وان وِی (One-way) | بلیط رفت

وان وی (One-way) به معنای بلیط یک طرفه است، یعنی بلیطی که فقط برای رفت در نظر گرفته شده و بازگشت در آن مشخص نیست.

ریترن (return) | بلیط بازگشت

ریترن (return)  به بلیط برگشت از مقصد به مبدأ اطلاق می‌شود. در مقابل وان وی قرار دارد.

راند تریپ (round trip) | بلیط رفت و برگشت

زمانی که هر دو بلیط رفت و برگشت را به صورت یکجا خریداری می‌کنید، به آن راند‌تریپ یا بلیط دور برگشت گفته می‌شود.

استاپ اُور (Stopover / layover)

پروازهای طولانی معمولا نیاز به توقف در کشوری دیگر به مدت کوتاه دارند. به این توقف موقت در بین دو پرواز، اصطلاحات Stopover  یا layover گفته می‌شود. 

فِرَجایل (Fragile)

برای جلوگیری از آسیب به وسایل شکستنی در هنگام سفر، می‌توان از برچسب "Fragile" روی چمدان‌ها و کیف‌ها استفاده کرد. این مسئله به ماموران خدمات هواپیمایی هشدار می‌دهد تا در حمل و جابجایی این وسایل با دقت بیشتری عمل کنند.

کاستِمز (customs

گمرک (customs) به بخشی از فرودگاه اطلاق می‌شود که مسافران باید به آن مراجعه کنند تا قبل از ورود به کشور مورد نظر، مورد بررسی قرار گیرند. در این بخش، افسران گمرک از مسافران بازرسی می‌کنند تا مطمئن شوند هیچ اشیاء غیرقانونی همراه آن‌ها نیست.

لاگیج استوریج (luggage storage)

لاگیج استوریج (luggage storage) در صورتی که در فرودگاه هستید یا در حال توقف هستید، می‌توانید از بخش امانات فرودگاه برای نگهداری بارهایتان استفاده کنید. به شما این امکان را می‌دهد که بارها را در آنجا امانت بگذارید تا در زمان مناسب آنها را برداشت کنید.

لاست اند فاند (LOST & FOUND)

لاست اند فاند، بخش ویژه‌ای در فرودگاه‌ها است که به بازیابی و بازگرداندن اشیا و لوازم مسافران گم شده اختصاص دارد. این قسمت مسئولیت جمع‌آوری، نگهداری و برگرداندن موارد گم شده در طول سفر را بر عهده دارد. در اینجا نکات اصلی را با کلمات متفاوت ارائه می‌دهم:

1پیش از تحویل چمدان‌ها، توصیه می‌شود از وسایل خود عکس بگیرید. این کار می‌تواند در صورت گم شدن، به شناسایی و پیگیری اموالتان کمک کند.

2همچنین مطالعه و آگاهی از قوانین و مقررات شرکت هواپیمایی مربوطه درباره موارد مربوط به گم شدن بار مسافران، می‌تواند بسیار مفید باشد.

3در موارد گم شدن چمدان‌ها، اگر پس از هفت روز اموال شما بازنگردد، امکان طرح شکایت و درخواست غرامت از فرودگاه مبدأ وجود دارد.

این پیشنهادها می‌توانند به شما در مواجهه با چنین مشکلاتی در طول سفر کمک کنند و از نگرانی‌های احتمالی جلوگیری نمایند.

سایر اصطلاحات فرودگاهی

  • کری آن لاگِیج (Carry on luggage): کیف دستی کوچکی
  • لیکوئیدز (Liquids): جسم مایعی مثل بطری آب و یا شیشه عطر
  • Take off: بلند شدن هواپیما از زمین
  • Land/ Landing: فرود هواپیما به زمین
  • Boarding Pass: کارت پرواز
  • Book a ticket: رزرو کردن بلیط که بابت آن پول پرداخت می‌کنید.
  • Baggage hall: سالن تحویل بار
  • Domestic flight: پرواز داخلی
  • Departure flight: پرواز خروجی
  • Departure time: ساعت پرواز
  • Departing date: تاریخ حرکت
  •  Waiting list: لیست انتظار
  • Destination: مقصد
  •  Travel agency: به معنی آژانس مسافرتی

مخفف اصطلاحات مهم و پر کاربرد فرودگاه 

در جدول زیر به مهم ترین مخفف اصطلاحات  فرودگاه اشاره شده است: 

مخفف اصطلاحات فرودگاه

اصطلاحات 

PSPT

شماره پاسپورت

BRDG

بردینگ

CHTR

چارتر

XL

لیست انتظار

HX

کنسل شده

FLT

پرواز

STVR

توقف

ID

اطلاعات شناسایی

سوالات رایج  زبان انگلیسی هنگام ورود به فرودگاه 

فرض کنید شما در فرودگاهی در کشور خارجی قرار گرفته‌اید و نگران برقراری ارتباط با افراد محلی هستید. در چنین شرایطی، می‌توانید از عباراتی ساده استفاده کنید تا نیازهای‌تان را به آن‌ها منتقل کنید و مشکلات را سریع‌تر حل کنید. این عبارات شامل: 

ترجمه فارسی

سوال به زبان انگلیسی

پرواز من چه ساعتی است؟

 

What time is my flight?

پرواز من با کدام ایرلاین است؟

What airline am I flying?

خروجی کجاست؟

Where is my gate?

ببخشید، متوجه منظورتان نشدم.

 

I’m sorry. I didn’t realize you.

از کمک شما بسیار سپاسگزارم.

I’m very grateful for all your help.

من ایرانی هستم.

I’m from Iran.

آیا این چمدان را خودتان بسته‌اید؟

Did you pack this bag yourself?

ما به‌خاطر تأخیر در ورود به هواپیما از شما عذرخواهی می‌کنیم.

We apologize for the delay in the arrival of the plane.

پرواز ایران به ژاپن یک پرواز طولانی است.

It is a long-haul flight from Iran to Japan.

هدف شما از این سفر چیست؟

What is the purpose of your trip?

می‌تونم یک تماس بگیرم؟

May I phone?

من برای تفریح/ کار سفر می‌کنم.

I am traveling for leisure/ work.

می‌تونم پاسپورتتون رو داشته باشم؟

May I have your passport, please?

کیفی برای بازرسی دارید؟

Do you have any bags to check?

این کارت پرواز شماست.

 

Here’s your boarding pass/ This is your boarding pass.

آنچه در مورد اصطلاحات فرودگاهی باید بدانید 

با خواندن این مطلب متوجه می‌شویم که آشنایی با اصطلاحات فرودگاهی می‌تواند مسافرت را برای ما آسان‌تر و هیجان‌انگیزتر کند. این اصطلاحات به ما کمک می‌کنند تا در طول سفر بهتر جهت‌گیری کرده، به موقع آماده شویم و کمتر سردرگم شویم. اگرچه این اصطلاحات بسیار متنوع هستند، اما آموزش مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آنها می‌تواند تجربه سفر را برای مسافران بهبود ببخشد. مسافران تجربه خود را می توانند با ما به اشتراک بگذارند. 

پاسخ سوالات مسافران در مورد اصطلاحات فرودگاه 

بردینگ تایم به چه مرحله ای گفته می شود؟

به مرحله یا زمان پرواز که باید سوار هواپیما شوید.

یکی دیگر از مهمترین اصطلاحات فرودگاهی چه نام دارد؟

لاست اند فاند ( LOST & FOUND) به چه معناست؟

کدام اصطلاح به معنای سوار شدن بر هواپیما است؟

آتنا ابراهیمیانآتنا ابراهیمیان

آتنا ابراهیمیان هستم نویسنده تخصصی مجله گردشگری های‌تیکت و راهنمای سفر شما. در های تیکت به دنبال ارائه بهترین محتوا هستم تا با اطلاعات کامل قدم در دنیای سفر بگذاریم. 

نظرات

مسیرهای پرطرفدار های تیکت

بلیط هواپیما مشهد تهران

بلیط هواپیما تهران مشهد

بلیط هواپیما تهران کیش

بلیط هواپیما مشهد کیش

بلیط هواپیما مشهد قشم